کد خبر: ۱۹۲۰۲
تاریخ انتشار : ۰۹:۱۲ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵
توسعه اقتصاد سبز کلید خور
وزارت نیرو سیاست های خود را با به کارگیری از تجربیات کشورهای پیشرفته در راستای ارتقای توسعه اقتصاد سبز تبیین کرده است.
به گزارش برق نیوز، اقتصاد سبز، اقتصادی است که در سایه زندگی انسان‌های پیشرفته و عدالت اجتماعی پدید می‌آید، در حالی که در آن خطرها و آسیب‌های زیست‌ محیطی در کمترین میزان ممکن است. اقتصاد سبز یک اقتصاد یا توسعه اقتصادی  بر پایه توسعه پایا و آگاهی از اقتصاد بومی (سازگار با بوم) بنا تعریف شده که برنامه ششم توسعه نیز به این موضوع توجه ویژه ای دارد.

مسبب اصلی تغییر اقلیم در ایران و جهان، انسان‌ها و برنامه‌ریزی‌های آنان تبیین شده که در ایران نیز از حدود دو دهه قبل دوران خشکسالی با ویژگی‌های ناشی از تغییر اقلیم حادث شده لذا بخش زیادی از تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به دلیل عملکرد منفی انسانی آسیب دیده است.

امروز دریاچه ارومیه، تالاب هامون، رودخانه‌های بزرگ از جمله کارون آسیب جدی دیده‌اند، به طوری که تالاب هامون یکی از بزرگ‌ترین بدنه‌های آب شیرین با ۱۸ میلیارد مترمکعب مخزن اکنون به یک شنزار خشک تبدیل شده و شهرهای اطراف خود را تهدید می‌کند؛ مردم آن ناحیه که روزگاری با ماهیگیری از این دریاچه امرار معاش می‌کردند امروزه ناچار به مهاجرت شده‌اند.

همچنین اثرات تغییر اقلیم در مهاجرت، از سایر مؤلفه‌های اقتصادی و اجتماعی کمتر نیست و بر اساس پیش بینی مراجع جهانی این وضعیت در غرب آسیا و سایر کشورها در دهه‌های آینده شدت خواهد گرفت، ایران نیز دستخوش این حوادث است و بیشترین آسیب را در این زمینه خواهد دید.

بر همین اساس در برنامه ششم توسعه برنامه‌های راهبردی و استراتژیک و چشم انداز ۲۰ سال آینده کشور پیش بینی شده که در حوزه وظایف تولید انرژی الکتریکی، کاهش گازهای گلخانه ای و  CO۲ مباحث مهمی هستند که به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

این برنامه‌ها شامل توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش کربن ناشی از سوخت نیروگاه‌ها، افزایش راندمان نیروگاه‌ها از ۳۷ به ۶۰ درصد، استفاده از حرارت خروجی نیروگاه‌ها برای تولید آب شیرین و کاهش هدر رفت انرژی در تولید، انتقال، توزیع و مصرف خواهد بود.

در تمام این اقدامات مشوق‌های مالی بصورت یارانه‌های نقدی و سایر کمک‌ها از جمله مشارکت فرد فرد مردم مد نظر قرار خواهد گرفت که از جمله می‌توان به تولید برق از انرژی فتوولتائیک بر بام خانه‌ها و تعویض سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی برای کاهش گاز کربن اشاره کرد.

بازنشسته کردن نیروگاه‌های با عمر بیش از ۳۰ سال و جایگزینی نیروگاه‌هایی با راندمان ۷۰ درصد که می‌تواند تا ۵۰ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد و عدم استفاده از سوخت‌هایی نظیر مازوت و گازوئیل و استفاده از گاز مایع می‌تواند صرفه اقتصادی بالایی برای کشور داشته باشد.

علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو بر این باور است که استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی و تسهیلات سازگاری اتحادیه اروپا در قسمت اقتصاد سبز از جمله مباحث مهمی است که در برنامه ششم پیش بینی شده که می‌توان از این منابع تسهیلاتی برای ارتقای انرژی لحاظ کرد.

وی با بیان اینکه در این راستا سازمان‌های بزرگی از جمله سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) و سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) همکاری موثری خواهند داشت معتقد است که تغییر نوع کشت متناسب با اقلیم منطقه، اصلاح الگوی کشت، اصلاح میزان آب مصرفی، استفاده از کشت‌های کم آب بر، کاهش کشت افقی و توسعه کشت گلخانه ای می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

در این زمینه وزارت نیرو از تجربیات کشور آلمان و اتحادیه اروپا کمک گرفته تا بتوان در کاهش نرخ رشد و توسعه کشور مستقل از افزایش گاز گلخانه ای اقداماتی را انجام داد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار