کد خبر: ۲۱۱۵۱
تاریخ انتشار : ۱۱:۵۶ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۶
شئی شبيه سازي شده از روي اولين پيل الكتريكي ايرانيان باستان كه در دوره اشكانيان ساخته شد.
به گزارش برق نیوز، دوره حكومت اشكانيان در ايران بين سال‌هاي 250 پيش از ميلاد و 224 ميلادي بود. به گونه تئوری ولتاژ باتری اشکانیان اندکی برابر 0/75 ولت است.


پيل اشكاني در سال 1936 ميلادي توسط «ويلهلم كونيك» باستانشناس آلماني در منطقه «خواجه ربو» در نزديكي بغداد و حوالي شهر باستاني تيسفون كشف شد. كونيك مشاهدات خود را در كتابي منتشر كرد تا آنكه «ويلاردگري» آمريكايي ثابت كرد كه اين دستگاه را اشكانيان براي آبكاري فلزات با طلا و نقره بكار مي‌برده‌اند كه امروزه «گالوانوپلاستي» يا «آبكاري الكتريكي» ناميده مي‌شود. اين در حالي است كه تا زمان اين كشف باستاني ، از ولتا به عنوان مخترع باتري و از گالواني به عنوان كاشف الكتروشيمي ياد مي‌شد.

اين باتري شامل كوزه‌اي سفالي ، ميله‌اي آهني(قطب منفي-آند) و استوانه‌اي مسي (قطب مثبت- كاتد) است كه به كمك قير در جاي خود محكم شده‌اند. متخصصين ، فرضيه‌هايي نظير محلول سولفات مس، سركه ، شراب و آبليمو را به عنوان محلول الكتروليت اين مجموعه مطرح ساخته‌اند.

**كاربردها

فرضيه منبع نيرو:

آزمايشات انجام شده به كمك باتري شبيه سازي شده پارتيان و استفاده از محلول‌هاي الكتروليت مختلف نشان مي‌دهد كه چنين باتري‌اي قادر است ولتاژي حدود 0.5 ولت الكتريسيته توليد كند. جريان الكتريكي بدست آمده از اين باتري در حدود چند ميلي آمپر است.

فرضيه آبكاري فلزات:
به منظور رسوب دهي الكتريكي در الكتروليز، قطب آند(طلا) و قطب كاتد (شي مورد آبكاري) بايد توسط چيزي شبيه سيم به خروجي مثبت و منفي پيل، متصل شده و در مخزن آبكاري حاوي محلول نمك طلا غوطه‌ور شوند. نمك مورد استفاده مي‌توانسته طلاي حل شده در صفرا و يا پوست حيوانات مرده باشد.

فرضيه كاربرد پزشكي:
در تمدن بين‌النهرين و در دوران اشكاني ، طبابت به تجويز دارو متكي بود و از سوزن براي انتقال دارو به بدن استفاده مي‌شد. سوزن‌هاي برنزي و آهني يافته‌شده در كنار باتري‌ها، دليلي بر اين مدعاست. نكته اصلي در اين روش درمان ، استفاده از جرقه‌هاي الكتريكي كوچكي است كه براي تخفيف درد بكارمي‌رفته است.


منبع: موزه برق
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
0
1
ایول به ایرانیان
محمد اسماعیل خسروب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
0
0
جالب بود
یقینا بسیاری از پیشرفتهای امروزی شروعشان از چندین هزار سال قبل و توسط افراد و ملل مختلف اتفاق افتاده که بعدا به نام یکی ثبت شده است


امیدوارم از همه انرژیها به صورت درست و متعهدانه استفاده بکنیم
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار