کد خبر: ۲۱۳۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹:۱۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
ولي‌الدين مصلحتي شربياني مجري طرح برق‌رسانی روستايي توانیر گفت: برق‌رسانی به روستاهای بالای 10 خانوار کشور در دولت یازدهم پایان یافت.
به گزارش برق نیوز، سال 1395 برنامه برق‌رسانی به روستاهای بالای 10 خانوار سکنه دائم در دستور کار دفتر برق روستایی کشور قرار گرفت. در ابتدای سال 1395 تعداد 580 روستای فاقد برق بالای 10 خانوار شناسایی شد که البته دفتر برق روستایی کشور در طی سال به طور مستمر نسبت به بازدید روستاهای سراسر کشور حتی در دورترین و صعب‌العبورترین نقاط اقدام نمود. و طی این بازدیدها روستاهای بسیاری به فهرست روستاهای بدون برق اضافه شد و به این ترتیب تعداد کل روستاهای فاقد برق بالای 10 خانوار به 623 روستا افزایش پیدا کرد.
 
در ادامه برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی در کمترین زمان صورت پذیرفت و روستاهای باقیمانده در حوزة هر استان به شرکت‌های توزیع نیروی برق ابلاغ و عملیات اجرایی برق‌رسانی به روستاها آغاز شد.

در سال 1388 جشن پایان برق‌رسانی به تمامی روستاهای بالای 20 خانوار کشور رقم خورد و هم‌اکنون همگام با بهار طبیعت در سال 1396 جشن اتمام برق‌رسانی به روستاهای بالای 10 خانوار کشور محقق می‌شود.
 
با پیگیری‌های مجدانه و همت تمامی تلاشگران صنعت برق در پایان سال 1395 تعداد 623 روستا با 9245 خانوار از نعمت برق برخوردار شدند و طی آن 1763 کیلومتر شبکه فشار متوسط و 341 کیلومتر شبکه فشار ضعیف احداث و تعداد 790 دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت 28750 کیلو ولت آمپر نصب شد.

شایان ذکر است در دولت تدبیر و امید با تخصیص قسمتی از درآمد عوارض برق به برق‌رسانی به روستاها، انجام پروژه‌ها با شدت بیشتری ادامه یافت و سخت‌ترین پروژه‌های برق‌رسانی به روستاها که در تصور نبود انجام شد. از هفته دولت سال 1392 با آغاز به کار دولت یازدهم تا پایان سال 1395 تعداد 2152 روستا با 32 هزار و 056 خانوار و با احداث 5942 کیلومتر شبکه برق از نعمت برق برخوردار شدند.

لازم به ذکر است اکثر روستاهای فاقد برق باقیمانده در مناطق بسیار دورافتاده و یا صعب‌العبور قرار دارند. برخی از این مناطق دارای پراکندگی بسیار و یا فاقد جاده دسترسی بوده‌اند که برای برق رسانی به آن‌ها راساً نسبت به احداث جاده اقدام شده است، از طرفی در برخی موارد جهت انتقال تجهیزات از هلیکوپتر و حیوانات بارکش استفاده شده است و در تعدادی از مناطق دره‌ای و کوهستانی، همکاران سنگنورد با تجهیزات خاص اقدام به احداث و عبور شبکه برق روی دیواره‌های سنگی کرده‌اند که با عنایت به موارد فوق در مجموع به علت سختی کار در مناطق باقیمانده انجام پروژه‌ها با همت بیشتری نسبت به گذشته اجرایی شده است.

زمانی که برق به روستاها می‌رسد تحولات بسیاری در آن‌ها رخ می‌دهد، اولین نعمت، روشنایی خانه‌ها است، تا چندی قبل روستاییان با غروب آفتاب به پایان فعالیت‌های خود نزدیک می‌شدند و برای روشنایی ضروری از فانوس‌های نفتی استفاده می‌کردند؛ اما هم‌اکنون از دود و بوی نفت فانوس‌ها خلاص شدند و برق، روشنایی پاک را به خانه‌ها به ارمغان آورده است.

هم‌اکنون معابر روستاها از روشنایی برخوردار شده و امنیت و رفت و آمد آسان در روستا را مهیا ساخته است. هم‌اکنون دانش‌آموزان و دانشجویان در شب هم روشنایی برای مطالعه دارند و مسجد و حسینیه روستا روشن تر از همیشه با امکانات سرمایشی و گرمایشی مهیای حضور نمازگزاران است.
 
برق، رفاه را به خانواده‌ها هدیه داده و روستاییان می‌توانند از یخچال، تلویزیون، رادیو، کولر و سایر لوازم برقی بهره‌مند شدند. برق به عنوان زیرساخت اولیه در روستاها سایر امکانات از جمله ارتباطات، مخابرات، آب‌رسانی و... را همراه خود می‌آورد و فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی، دامداری، تولید فرآورده‌ها و صنایع دستی، استفاده از ماشین آلات و آبیاری با آمدن برق به روستاها شکوفا شده است.

اقتصاد روستاها با برق‌رسانی به آن‌ها متحول شده است، علاوه بر تأثیر مواردی که در فوق ذکر شد، در سال‌های اخیر مهاجرت معکوس به روستاها تأثیر بسزایی در اقتصاد روستاها داشته و از دو دیدگاه قابل بررسی است. اول اینکه با آمدن امکانات به روستاها و در درجه اول برق، روستاییانی که به شهرها مهاجرت کرده بودند، هم‌اکنون از هیاهو و مشکلات شهرها به روستاهای خود بازگشت می‌نمایند و صد البته کار و اشتغال در روستاها و آرامش آن را در این برهه که امکانات همچون برق به روستاها رسیده است به زندگی شهری ترجیح می‌دهند، لذا جمعیت روستاها در حال افزایش بوده و بالتبع تولیدات در روستاها افزایش یافته و شبکه برق روستاها بیش از پیش نیاز به توسعه دارد. دوم اینکه عده‌ای از افراد به مناطق آبا و اجدادی خود بازگشته‌اند و مسکنی را بنا نهادند و در ایام فراغت به روستاها می‌روند و در کنار آن نیز به فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند که این مسئله موجب پویایی بیشتر در اقتصاد روستاها می‌شود.

همچنین تعداد 217 روستا با 2350 خانوار در کشور در نقاط صعب‌العبور یا مناطق دورافتاده و یا مناطقی که عرصة منابع طبیعی و جنگل‌ها بوده و احداث شبکه برق موجب تخریب آن می‌شد از سیستم‌های انرژی‌های نو و تجدیدپذیر (سیستم‌های خورشیدی، بادی و..) استفاده شد که از این تعداد، 117 روستا در سال‌های 92 الی 95 احداث شده است.

 لازم به ذکر است برق‌رسانی به روستاها به طور مستقیم و غیر مستقیم جوانان و افراد زیادی را به اشتغال و انجام پروژه‌ها وا داشته که در اقتصاد کشور نقش به سزایی دارد. از طرفی با ورود برق به روستاها صنایع کوچک و دستی، کشاورزی و دامداری‌ها توسعه پیدا نموده و اقتصاد و اشتغال در روستاها را متحول می‌نماید.

همچنین ایران جزو اولین کشورهایی است که تمام روستاهای خود را به صورت رایگان برق‌رسانی کرده است. به آگاهی می‌رساند مطابق مطالعات، برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان عشایر ایران، عشایری که در زمستان و تابستان در حال کوچ هستند و نقش بسیار مهمی در اقتصاد و امنیت کشور بر دوش دارند نیز از طریق نیروگاه‌های کوچک و قابل‌حمل خورشیدی برق‌رسانی می‌شوند.

با رشد جمعیت، به تدریج روستاهایی که زیر 10 خانوار جمعیت داشتند به بالای 10 خانوار افزایش پیدا می‌کنند، همچنین روستاهایی که فاقد کد بودند اهالی آنان نسبت به اخذ کد آبادی اقدام می‌نمایند و کددار می‌شوند، به این ترتیب هر دو گروه از روستاهای فوق واجد شرایط شده و در برنامه برق‌رسانی قرار خواهند گرفت.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار