کد خبر: ۲۱۴۱۷
تاریخ انتشار : ۱۶:۰۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
جدیدترین راکتور همجوشی انگلستان در حال حاضر فعال بوده و این کشور را یک قدم بیشتر به سمت تولید برق از قدرت ستاره‌ها نزدیک کرده است.
به گزارش برق نیوز، دمای قلب راکتور توکامک ST40 (Tokamak ST40) که یک ابر فوق‌العاده داغ از گاز باردار الکتریکی یا پلاسما است، در سال آینده به 100 میلیون درجه سانتیگراد (حرارتی که برای انجام واکنش همجوشی لازم است) خواهد رسید.

واکنش همجوشی در قلب توکامک اتفاق می‌افتد. میدان مغناطیسی قوی این وسیله، پلاسمای دوتریوم و تریتیوم را که دو ایزوتوپ هیدروژن هستند، احاطه کرده است.
 
در همین حال، پرتوهای ذرات، امواج رادیویی و مایکروویو، دمای پلاسما را به 100 تا 150 میلیون درجه سانتی‌گراد می‌رسانند. در طی واکنش، هسته‌های دوتریوم و تریتیوم ذوب می‌شوند و یک اتم هلیوم و یک نوترون تولید می‌کنند.

درجه حرارت پلاسما که 100 میلیون درجه سانتی‌گراد بوده و در محفظه‌ای به شکل دونات قرار دارد، هفت برابر داغ‌تر از هسته خورشید است.

این راکتور تا سال 2030 انرژی پاک را برای شبکه ملی بریتانیا فراهم خواهد کرد.

امروزه محققان با استفاده از روش همجوشی گرم توانسته‌اند به یک منبع انرژی پاک دست یابند، چرا که این روش هیچ نوع گاز گلخانه‌ای را منتشر نکرده و تنها محصول زائد آن هلیوم است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار