کد خبر: ۲۱۸۷۱
تاریخ انتشار : ۰۹:۵۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
دولت هند در نظر دارد با ساخت ۱۰ راکتور هسته‌ای با ظرفیت تولید هفت هزار مگاوات برق به برنامه هسته‌ای غیر نظامی هند شتاب دهد.
به گزارش برق نیوز، هم اکنون حدود سه درصد از برق مورد نیاز این کشور از طریق ۲۲ نیروگاه هسته‌ای با تولید شش هزار و ۷۸۰ مگاوات برق تامین می‌شود. هند در برنامه خود در راستای کاهش آلاینده‌های کربنی، استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی و تأمین انرژی مورد نیاز این کشور، قصد افزایش ظرفیت هسته‌ای خود دارد.

دولتمردان هندی در برنامه بلند پروازانه در نظر دارند میزان تولید برق هسته‌ای این کشور را به ۲۰ درصد افزایش دهند. ضعف زیرساخت تولید برق در سال ۲۰۱۲ میلادی در هند زمانی آشکار شد که بهره برداری بیش از ظرفیت شبکه، باعث قطع برق ۶۰۰ میلیون هندی در ۲۲ ایالت این کشور به مدت یک روز شد.

این کشور هم اکنون از ۲۲ نیروگاه هسته‌ای شش هزار و ۷۸۰ مگاوات برق یعنی حدود سه درصد از نیاز این کشور، به برق را تامین می‌کند. دهلی نو قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ - ۲۰۲۲ میلادی با تکمیل طرحهای در دست ساخت، شش هزار و ۷۰۰ مگاوات برق به آن اضافه کند.

دولت هند با صدور بیانیه‌ای با اشاره به تازه‌ترین طرح 'راکتور آب سنگین تحت فشار' اعلام کرد انتظار می‌رود با ساخت ۱۰ راکتور جدید بیش از ۳۳ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شود.

در بخشی ازاین اطلاعیه اضافه شده است با ساخت قطعات این نیروگاه‌ها در داخل کشور هند به عنوان یک قدرت بزرگ تولید کننده انرژی هسته‌ای تبدیل می‌شود.

گفته می‌شود تصمیم دولت هند به ساخت ۱۰ راکتور با استفاده از توان داخلی واکنشی به اعلام ورشکستگی شرکت 'وستنینگهاوس ' که قرار بود شش راکتور 'ای پی ۱۰۰۰ ' در هند بسازد، است.وستینگهاوس' که متعلق به 'توشیبا' ژاپن است، در ماه مارس اعلام ورشکستگی کرد که این مسئله شک و تردیدهایی را در خصوص توانمندی این شرت برای تکمیل قرارداد با هند ایجاد کرد.

تحقیقات هسته‌ای هند در سال ۱۹۴۴ میلادی آغاز و کمیسیون انرژی اتمی در سال ۱۹۴۸ زیر نظر 'هامی بابها' تأسیس شد. این کشور نخسین بار دو نیروگاه هسته‌ای با استفاده از تکنولوژی آمریکایی در منطقه 'تارا پور' در ایالت مهارشترا تاسیس کرد.

این دو نیروگاه از ۴۷ سال گذشته تاکنون با استفاده اورانیم غنی شده به فعالیت خود ادامه داده است. پس از فعالیت موفقیت آمیز این دو نیروگاه هسته ای، هند دو نیروگاه هسته‌ای دیگر را در ایالت راجستان با تکنولوژی کانادا ایجاد کرد.

هند از سال ۱۹۸۳ میلادی تاکنون ۱۶ نیروگاه اتمی دیگر با استفاده از فناوری، مواد و تجهیزات داخل تاسیس کرده است. در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی، هند یک نیروگاه هسته‌ای دیگر با ظرفیت تولید ۷۰۰ مگاوات برق تاسیس کرد. در این دوره کار بر روی چهار نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت هایی مشابه در ایالت‌های گجرات و راجستان آغاز شد.

به گفته مقامات دولتی هند قرار است تجهیزات این چهار نیروگاه هسته‌ای که قرار است تجهیزات آن توسط شرکت‌های هندی ساخته شود تا سه سال آینده به بهره برداری برسد. در سال‌های اخیر هند دو راکتور هسته‌ای با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق را با کمک روسیه در ایالت تامیل نادو احداث کرده است.

هند همچنین سال گذشته کار بر روی ساخت دو نیروگاه مشابه را آغاز کرد و به این ترتیب زمانی که تمام نیروگاههای هسته‌ای هند تکمیل شود، این کشور دارای ۳۰ راکتور با ظرفیت تولید ۱۳ هزار مگاوات برق خواهد داشت.
 
رهبران ملی گرای هند پیش از استقلال این کشور سودای دستیابی به توان هسته‌ای را در ذهن می‌پروراندند. 'جواهر لعل نهرو' اولین نخست وزیر این کشور معتقد بود مادامی که اوضاع جهان به این صورت باشد، هند برای دفاع از تمامیت ارضی و حفظ شان و اقتدار خود به ابزارهای نوین برای دفاع از خود نیازمند است.

آزمایش هسته‌ای چین در سال ۱۹۶۴ میلادی باعث شد هند که دو سال پیش در درگیری مرزی مغلوب پکن شده بود، عزم خود را برای دستیابی به انرژی هسته‌ای جزم کند. مغلوب شدن هند در درگیری مرزی با چین باعث از دست دادن بخشی از اراضی این کشور و تیره شدن روابط دو کشور شد.

رهبران هند پس از این تحولات، برای دفاع از سرزمین خود به فکر ایجاد و توسعه توان هسته‌ای با چین افتادند. هند پیش از آنکه درصدد غلبه به چین از راه تقویت توانمندی هسته‌ای باشد به توازن قدرت با این کشور برای رقابت در رهبری آسیا نیاز دارد.

تنش بین هند و پاکستان و رقابت هسته‌ای بین دو کشور از دیگر دلایلی بود که دو کشور و بویژه هند تمام توان خود را در دهه هایی برای پیشرفت هسته‌ای بویژه در زمینه جنگ افزار‌ها به کارگرفت. به گفته کارشناسان دهلی نو و اسلام آباد سال‌ها با توجیه بازدارندگی هسته‌ای، رقابتی نفس گیری را در جنوب آسیا آغاز کردند که تاکنون نیز ادامه دارد.

این دو کشور به رغم خواست جامعه جهانی تاکنون با وجود مجهز بودن به صد‌ها بمب و جنگ افزار اتمی از امضای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خودداری کرده اند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار