کد خبر: ۲۱۹۹۳
تاریخ انتشار : ۱۴:۴۹ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶
با افزایش جمعیت و نیازهای تجاری، خانگی، صنعتی، کشاورزی و عمومی در صورت بی توجهی به مدیریت مصرف باید سالانه ۷ میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه هزینه کنیم. میزان مصرف در بخش خانگی ۳۴ درصد؛ تجاری ۷ درصد، صنعت ۳۰ درصد، کشاورزی ۱۶ درصد، عمومی ۱۰ درصد و روشنایی ۲ درصد است که با ۱۸ برابر شدن قدرت نیروگاههای نصب شده جمعیت کشور نیز دو برابر شده است.
به گزارش برق نیوز، ابراهیم شیروی  در همایش مدیریت مصرف انرژی ویژه بسیجیان ادارات، محلات، پایگاههای مقاومت که در سالن اداره برق قزوین برگزار شد اظهارداشت: در حال حاضر در بخش‌های مختلف کشور بیش از ۳۳ میلیون مشترک برق داریم که ۲۷ میلیون و ۲۲۰ هزار مشترک را خانگی و مابقی را صنعتی، تجاری، کشاورزی و سایرین تشکیل می‌دهند.

وی افزود: میزان مصرف در بخش خانگی ۳۴ درصد؛ تجاری ۷ درصد، صنعت ۳۰ درصد، کشاورزی ۱۶ درصد، عمومی ۱۰ درصد و روشنایی ۲ درصد است که با ۱۸ برابر شدن قدرت نیروگاههای نصب شده جمعیت کشور نیز دو برابر شده است.

شیروی بیان کرد:  با افزایش جمعیت و نیازهای تجاری، خانگی، صنعتی، کشاورزی و عمومی در صورت بی توجهی به مدیریت مصرف باید سالانه ۷ میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه هزینه کنیم.

وی اظهارداشت: در سال گذشته ۹۲ درصد تولید انرژی در نیروگاههای حرارتی بود و ۶ درصد در نیروگاههای آبی تولید داشتیم که با توجه به محدود بودن سوخت‌های فسیلی باید به سمت نیروگاههای تجدید پذیر حرکت کنیم.

کارشناس ارشد سازمان انرژی تجدید پذیر و بهره وری انرژی (ساتبا) اضافه کرد: خوشبختانه در بسیاری از مناطق کشور ظرفیت انرژی‌های بادی و خورشیدی زیادی داریم که اگر مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند بخش مهمی از نیازهای ما را تامین کند.

وی گفت: در صورت تداوم مصرف انرژی به روش‌های کنونی و اجرا نشدن طرح‌های مدیریت مصرف میزان عرضه و تقاضا هماهنگ نبوده و شاهد مشکلات جدی در این بخش خواهیم بود.

سالانه باید ۷ میلیارد دلار در تولید انرژی سرمایه گذاری شود

شیروی اظهارداشت: سالانه برای تامین نیازهای انرژی برق نیازمند ۷ میلیارد دلار معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی هستیم که باید با کاهش میزان مصرف آن را کنترل کنیم.

وی اضافه کرد: پایین بودن قیمت برق، فرسوده بودن تجهیزات نیروگاهی، استفاده از تکنولوژی قدیمی و فرهنگ غلط مصرف موجب افزایش میزان مصرف شده که باید با اعمال اصلاح الگوی مصرف در این بخش فرهنگ سازی کنیم.

وی بیان کرد:درمناطق دور افتاده که انتقال انرژی دشوار است مثل کوهستان یا بیابان استفاده از انرژی خورشیدی مقرون به صرفه است و در ضمن این نوع انرژی هیچ آلودگی زیست محیطی ندارد.

صیادزاده اظهارداشت: از معایب این نوع انرژی این است که تولید انرژی الکتریکی توسط خورشید بسیار گران است اگر چه انرژی خورشید زیاد است، اما جمع‌آوری و ذخیره و استفاده از آن بسیار سخت است و در اوقات زمستان که نیاز به انرژی بیش‌تری احساس می‌شود میزان انرژی خورشیدی کاهش می‌یابد.

وی گفت: برای تولید انرژی به مساحت زیادی فضا نیازمند هستیم که در برخی مواقع با مشکل مواجه می‌شویم، اما در مجموع باید به سرعت به سمت توسعه نیروگاههای خورشیدی و بادی حرکت کنیم.

منبع: مهر
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار