کد خبر: ۲۲۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۴:۲۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶
به مناسبت روز بهره وری و بهینه سازی مصرف، همایش پاسخگویی بار صنایع به منظور تعامل و همکاری هرچه بیشتر صنایع در برنامه‌های مدیریت مصرف برق در پیک بار سالجاری برگزار شد.
به گزارش برق نیوز، در این همایش که به همت گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای کرمان ترتیب داده شد نمایندگانی از صنایع مشترک، مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای کرمان، رئیس گروه طرح‌های پیک سایی و گسترش خدمات نوین توانیر، نماینده گروه کارشناسی انرژی استانداری و ... برگزار شد.

در این نشست مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمان ضمن بیان گزارشی از وضعیت شبکه استان اظهار داشت: پیک بار استان در سال قبل، ۲ هزار و ۲۱۸ مگاوات بوده که نسبت به سال ما قبل هشت درصد افزایش داشته است.

علی اصغر نصرالهی افزود: حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد بار مصرفی استان مربوط به صنایع بزرگ است و این مساله اهمیت مدیریت مصرف در این صنایع را نشان می‌دهد. وی افزود: با توجه به صنعتی شدن استان، بار صنعتی امسال ۴۰۰ مگاوات و سال ۹۷ حدود ۳۰۰ مگاوات افزوده خواهد شد؛ یعنی در مجموع ۷۰۰ مگاوات و البته باید به این میزان رشد متوسط ۸ درصد سالانه نیز افزوده شود تا میزان نیاز استان برآورد شود.

نصرالهی ابراز امیدواری کرد: با توجه به مدار آمدن نیروگاه‌های سیرجان، شوباد و کهنوج، امسال و سال آینده با اطمینان تابستان را سپری می‌کنیم که البته برای این مساله نیازمند همکاری صنایع برای گذر از روزهای پیک بار هستیم همانگونه که سال گذشته و در اوج مصرف برق مدیریت مصرف و کنترل بار خوبی اعمال شد و خاموشی به صفر رسید.

وی افزود: این همکاری و همدلی صنایع و شرکت برق منطقه‌ای کرمان دارای منافعی دو طرفه است زیرا صنایع می‌توانند بدون وقفه به فعالیت خود ادامه دهند و شرکت برق منطقه‌ای نیز می‌تواند برق مطمئن را در اختیار مشترکین قرار دهد.

در این همایش همچنین رئیس گروه طرح‌های پیک سایی و گسترش خدمات نوین از دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر ضمن تقدیر از صنایع به دلیل همکاری در طرح‌های مدیریت مصرف در سال گذشته خواهان همکاری هرچه بیشتر آن‌ها در طرح مدیریت مصرف صنایع شد.

وی گفت: اختلاف بار در پاییز و زمستان نسبت به دو ماه تابستان بسیار زیاد است این اختلاف بار بالغ بر ۲۰ هزار مگاوات است که برای تامین بار مصرفی در ۲ ماه پر بار صنعت برق مجبور به سرمایه گذاری بسیار سنگینی است که غیر اقتصادی و فنی است و این پتانسیل در باقی سال راکد می‌ماند و این میزان پرباری شبکه در کل سال مجموعا ۲۰۰ ساعت است و اینجاست که اهمیت مساله مدیریت مصرف مشخص می‌شود.

 احمدی زاده گفت: خوشبختانه پیک شب کنترل شده، اما بارهای سرمایشی به پیک روز هر ساله افزوده می‌شود که باید با برنامه ریزی و تعامل باشد این زمان را مدیریت کرد تا خاموشی اتفاق نیافتد. وی افزود: در برق منطقه‌ای کرمان بیشترین مصرف بار صنایع در نیمه دوم بوده است، اما باز هم انتظار این است که میزان مصرف در نیمه اول سال کاهش پیدا کند و در نیمه دوم سال که از نظر تولید نیروگاهی در شرایط بهتری هستیم افزایش یابد.

احمدی زاده تصریح کرد: بعد از مصرف خانگی بیشترین میزان مصرف به میزان ۳۲ درصد در صنایع است که نشان می‌دهد چه پتانسیل عظیمی در صنایع برای مدیریت مصرف نهفته است. وی گفت: طرح‌های مدیریت مصرف شامل برنامه کاهش یا قطع بار برنامه ریزی شده صنایع، برنامه ذخیره عملیاتی صنایع، می‌شود.

احمدی زاده افزود: سعی کرده ایم که انعطاف پذیری لازم در طرح‌ها وجود داشته باشد تاهمه صنایع تشویق به همکاری شوند و در صورت مشارکت در طرح ها، پاداش مشارکت صنایع همکار بر طبق دستورالعمل‌ها محاسبه و پرداخت می‌شود.

در ادامه رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای کرمان نیز گفت: یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد کشورها، میزان مصرف انرژی است، اما از آنجایی که میزان مصرف انرژی لزوما به معنی بهره وری بیشتر نیست مفهوم شدت مصرف انرژی ایجاد شد.

حمید رضا ایرانمنش افزود: با توجه به شاخص‌های موجود مشخص می‌شود مصرف انرژی در بخش صنعت در ایران ۳ برابر خاورمیانه است و مصرف انرژی در صنعت نیز رشد داشته، اما متاسفانه در زمینه شاخص مدیریت مصرف در وضعیت مطلوبی قرار نداریم و بنابرین باید مدیریت سمت تقاضا مورد توجه واقع شود.

وی افزود: مدیریت سمت تقاضا مجموعه‌ای از فعالیت هایی است که الگو و مقدار بار مصرف کننده را در جهت منافع مشترک جامعه، شرکت برق و مصرف کنندگان تحت تأثیر قرار می‌دهد و از جمله مزایای آن تامین تقاضای برق، کاهش نیاز به سرمایه گذاری، بهبود سرویس دهی به مشترکین، حفظ منابع و ارتقای الگوی زندگی و بهره وری، حفاظت از محیط زیست و ... می‌باشد. ایرانمنش گفت: شرکت برق منطقه‌ای کرمان در سال ۹۵ نیز در زمینه حداکثر کاهش دیماند در روز پیک شبکه رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین افزود: انرژی صرفه جویی شده کل ناشی از همکاری صنایع مشمول تخفیف در طرح مذکور در سال ۹۵ به میزان ۲۷ هزار و ۲۹۱ مگاوات ساعت، مجموع کاهش بار ناشی از همکاری صنایع در روزهای مختلف دوره جمعا یکهزار و ۲۸۵ مگاوات و متوسط کاهش بار روزانه حدود ۱۴ مگاوات بوده است.

وی اظهار داشت: همچنین استان کرمان در زمینه کاهش دیماند در روز پیک شبکه سراسری برق با میزان ۶۷ مگاوات موفق به کسب رتبه دوم کشوری شد و هم اکنون تعداد صنایع همکار در سطح استان ۱۰۴ صنعت است که این رقم رو به افزایش است.

همچنین در این همایش حکاک زاده از گروه کارشناسی انرژی استانداری کرمان و همچنین مهندس عسگری مدیر عملیات بازار برق سخنرانی کردند. در ادامه نمایندگان صنایع به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند همچنین به پرسش‌های آنان پاسخ داده شد.

در پایان از ۴ شرکت مدیریت منطقه‌ای مس کرمان، گروه صنایع سیمان کرمان، شرکت فولاد سیرجان ایرانیان و شرکت مس شهید باهنر که در برنامه تعطیلات و تعمیرات سالانه بیشترین همکاری را با شرکت برق منطقه‌ای کرمان داشتند با اهداء تندیس تقدیر به عمل آمد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار