کد خبر: ۲۲۱۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴:۰۳ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶
دولت پاکستان دو روز پیش در شرایطی لایحه بودجه سال مالی جدید (۲۰۱۷ - ۲۰۱۸) این کشور را تقدیم پارلمان کرد که سهم مربوط به تولید برق هسته‌ای در بودجه جدید نسبت به سال مالی جاری، به حدود نصف کاهش یافته است.
به گزارش برق نیوز، بودجه اختصاص یافته به سازمان انرژی اتمی پاکستان در لایحه بودجه سال مال جدید، به شدت کاهش یافته است. براساس این گزارش ها، بودجه سازمان انرژی اتمی پاکستان در سال جدید، حدود ۱۶ میلیارد روپیه (حدود ۱۵۰ میلیون دلار) تعیین شده درحالی که رقم بودجه این بخش در سال مالی کنونی که در حال سپری شدن است، حدود ۲۹ میلیار روپیه (حدود ۲۷۵ میلیون دلار) بوده است.

سال مالی جدید پاکستان از حدود یک ماه دیگر (از ماه ژوئیه) آغاز خواهد شد و پارلمان پاکستان کار بررسی لایحه بودجه را آغاز کرده است.

هفته گذشته پاکستان بهره برداری از فاز یک نیروگاه حرارتی در 'ساهیوال' واقع درایالت پنجاب را آغاز کرد و پس از راه اندازی فاز دو این نیروگاه در ماه آینده، ظرفیت تولید برق این نیرگاه یک هزار و ۳۲۰ مگاوات خواهد بود.

با این وجود، میزان تولید برق پاکستان در شرایط کنونی حدود ۱۱ هزار مگاوات است که برای جبران کمبود برق در این کشور ۲۰۰ میلیون نفری، حداقل باید بیش از پنج هزار مگاوات دیگر به شبکه توزیع برق در این کشور افزوده شود.

میزان تولید برق هسته‌ای در پاکستان در شرایط کنونی، کمی بیش از یک هزار مگاوات است.
 
پاکستان هم اکنون چهار نیروگاه هسته‌ای فعال (نیروگاه 'چشمه' فاز یک با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات، فاز دو با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات و فاز سه با ظرفیت ۳۴۰ مگاوات و نیروگاه هسته‌ای 'کانوب' با ظرفیت ۹۰ مگاوات) دارد، اما این نیروگاه‌های نسبتا قدیمی، از ظرفیت تولید بالایی برخوردار نیستند.

به نظر می‌رسد پاکستان درسال مالی جدید قصد دارد به جای هزینه کردن در بخش احداث نیروگاه‌های هسته ای، به سمت احداث نیروگاه‌های حرارتی گام بردارد، زیرا احداث چنین نیروگاهایی نسبت به نیروگاه‌های هسته ای، زمان و هزینه کمتری می‌طلبد.

این درحالی است که نواز شریف نخست وزیر پاکستان حدود شش ماه پیش اعلام کرده بود چشم انداز تولید برق هسته‌ای پاکستان، تولید ۸۸۰۰ مگاوات برق هسته‌ای تا سال ۲۰۳۰ است.

بودجه پیشنهادی دولت پاکستان در لایحه بودجه سال مالی جدید این کشور حدود چهار هزار و ۷۵۰ میلیارد روپیه (تقریبا معادل ۴۵ میلیارد دلار) است. بودجه سال مالی جاری این کشور چهار هزار و ۳۹۴ میلیارد روپیه بود.

دولت پاکستان در لایحه بودجه سال مالی جدید، با افزایش ۱۰ درصدی بودجه ارتش، بیش از ۹۲۰ میلیارد روپیه (بیش از هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون روپیه) به بخش دفاعی و نظامی خود اختصاص داده است. این رقم، حدود یک پنجم از کل بودجه سال جدید را تشکیل می‌دهد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار