کد خبر: ۲۲۳۲۸
تاریخ انتشار : ۰۸:۵۳ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
دولت ژاپن، راکتور اتمی شماره ۳ در نیروگاه هسته‌ای تاکاهاما را به رغم مخالفت گسترده افکار عمومی و پس از فاجعه اتمی فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ دوباره راه اندازی کرد. این درحالی است که درحال حاضر ۱۲ راکتور اتمی دیگر این کشور همچنان غیرقابل استفاده هستند.
به گزارش برق نیوز،  با راه اندازی مجدد راکتور اتمی شماره ۳ تاکاهاما که در اثر فاجعه اتمی هیروشیما از کار افتاده بود، ژاپن توانسته ۵ راکتور اتمی را پس از این فاجعه زیست محیطی دوباره به مدار بهره برداری برگرداند.

این درحالی است که درحال حاضر ۱۲ راکتور اتمی دیگر این کشور همچنان غیرقابل استفاده هستند.

این نیروگاه که توسط شرکت کانشای اداره می‌شود در ۳۵۰ کیلومتری غرب توکیو قرار دارد.

ماه گذشته دولت ژاپن پس از تائید دادگاه ذیربط، موفق به بازگرداندن راکتور شماره چهار نیروگاه هسته‌ای تاکاهاما به مدار بهره برداری شد. اگرچه ساکنان محلی از مخالفان اصلی راه اندازی این راکتور بودند، اما این مرکز پس از تائید دادگاه در مورد بی خطر بودن فعالیت این راکتور، دوباره فعال شد.

این دادگاه همچنین چراغ سبز استفاده مجدد از راکتور شماره ۳ را نیز به دولت ژاپن داده بود.
طبق قوانین ژاپن، برای اینکه راکتورهای خارج از مدار دوباره فعال شوند باید بازرسی‌های نهایی از آن‌ها انجام گیرد و وقتی دولت محلی مجوز لازم را صادر کرد، فعالیت مجدد راکتور‌ها شروع خواهد شد.

کمیسیون مقررات اتمی ژاپن با تایید استاندارد‌ها ایمنی دراین راکتور‌ها خواست تا در فعالیت مجدد آن‌ها تسریع شود.

بر اثر زمین لرزه شدید سال ۲۰۱۱ و وقوع سونامی گسترده درسواحل ژاپن، نیروگاه اتمی فوکوشیما دچار آسیب جدی شد و به دلیل نشت مواد رادیو اکتیو و نگرانی از خطرات احتمالی، فعالیت همه راکتور‌های اتمی در ژاپن متوقف شد. اولین نیروگاه در این کشور پس از حدود چهار سال فعالیت خود را آغاز کرد.

واقعه فوکوشیما بدترین فاجعه اتمی، پس از چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ بود.

دولت ژاپن پس از حادثه هولناک سال ۲۰۱۱ که منجر به مرگ قریب به ۲۰ هزار نفر شد بیش از ۵۰ نیروگاه اتمی ژاپن فعالیت خود را متوقف کرد و همین موضوع باعث شد تا آژانس بین المللی انرژی اتمی، توکیو را تحت فشار بگذارد تا سامانه بازرسی‌های خود را منعطف‌تر کند.

این درحالی است که افکار عمومی در ژاپن پس از این حادثه مخرب زیست محیطی عمدتا با راه اندازی نیروگاههای هسته‌ای مخالف است و حتی مخالفان این موضوع را از طریق دادگاه پیگیری می‌کنند.

البته دولت شینزو آبه نخست وزیر، راه اندازی مجددنیروگاههای هسته‌ای را برای توسعه اقتصادی این کشور ضروری می‌داند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار