کد خبر: ۲۲۴۶۶
تاریخ انتشار : ۱۲:۰۱ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
پروژه ملی «استقرار سیستم پایایی ملی برای شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت توانیر» توسط گروه مطالعات سیستم پژوهشگاه نیرو در حال انجام است.
احداث سامانه ثبت حوادث و ارزیابی قابلیت اطمینان شبکه برق
به گزارش برق نیوز، مطالعات قابلیت اطمینان یکی از پایه‌ای‌ترین مطالعات لازم برای طراحی، برنامه‌ریزی و بهره‌برداری در شبکه‌های قدرت می‌باشد.
 
این نوع مطالعات عموماً در دو راستای عمده تحلیل حوادث گذشته شبکه و پیش‌بینی رفتار آینده آن از دیدگاه قابلیت اطمینان صورت می‌گیرد که با تحلیل حوادث و خروجی‌های شبکه و مطالعه خاموشی‌های ایجادشده در اثر حوادث، می‌توان به نقاط ضعف موجود در طراحی و بهره‌برداری شبکه پی برد و برای بهبود وضعیت شبکه از دیدگاه قابلیت اطمینان طرح و برنامه‌های لازم را پیشنهاد داد.

از آنجا که این مطالعات نیازمند ثبت حوادث تجهیزات شبکه است؛ پروژه ملی «استقرار سیستم پایایی ملی برای شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت توانیر» با محوریت گروه مطالعات سیستم پژوهشگاه نیرو با اهدافی چون: ارائه روند یکپارچه ثبت و تحلیل حوادث شبکه‌های برق منطقه‌ای، ارائه روند یکپارچه منطبق بر استانداردهای روز دنیا برای گزارش‌ها و محاسبات قابلیت اطمینان شرکت‌های برق منطقه‌ای، پایش وضعیت قابلیت اطمینان شبکه در سال‌های متوالی، نظارت بر تأثیر اجرای طرح‌های مختلف در سال‌های قبل بر شاخص‌های قابلیت اطمینان نقاط مختلف شبکه و ایجاد بستر لازم برای شرکت توانیر به‌منظور نظارت بر شبکهٔ تحت پوشش خود از دیدگاه قابلیت اطمینان، درحال انجام است.

بر اساس این پروژه، برای اولین بار سامانه تحت وب با عنوان «ثبت حوادث و ارزیابی قابلیت اطمینان شبکه برق ایران» جهت ثبت یکپارچه حوادث تجهیزات شبکه، طراحی شده است که نسخه آزمایشی این سامانه به‌زودی توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت توانیر مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و پس از رفع مشکلات احتمالی نسخه آزمایشی، نسخه نهایی سامانه تحت وب و نرم‌افزار پیش‌بینی قابلیت اطمینان ارائه خواهد شد.
 
براساس اطلاعات ثبت شده توسط این سامانه، شرکت توانیر می‌تواند محاسبات قابلیت اطمینان برای طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های آتی شبکه را با اطلاعات قابلیت اطمینان بومی تجهیزات برای ایران انجام دهد.

گفتنی است، در اردیبهشت ماه سالجاری، دوره ۳ روزه آموزش اولیه این سامانه و مبانی مطالعات قابلیت اطمینان شبکه برق، با حضور نمایندگان شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت توانیر در محل پژوهشگاه برگزار شد و در راستای استقرار و عملیاتی نمودن این سامانه به‌زودی کارشناسان گروه مطالعات سیستم پژوهشگاه نیرو در محل شرکت‌های برق منطقه‌ای، حضور خواهند یافت.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار