کد خبر: ۲۲۵۶۳
تاریخ انتشار : ۱۱:۳۸ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
یک از نیروگاه هایی که از انرژی‌ها تجدید پذیر برای تولید برق استفاده می‌کند، نیروگاه زمین گرمایی است. در این نیروگاه ار انرژی گرمایی لایه‌های داخلی پوسته زمین انرژی برق تولید می‌شود. در این مطلب به طور اختصار به معرفی نیروگاه زمین گرمایی و انواع آن پرداخته می‌شود.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: نیروگاه‌های زمین‌گرمایی یا ژئوترمال به واحدهای تبدیل انرژی گفته می‌شود که انرژی خود را از طریق سیال گرم شده از طریق عبور از میان لایه‌های پوسته زمین به دست می‌آورد.
 
اگر نیروگاه‌های زمین گرمایی را با سایر نیروگاه‌های انرژی‌های نو مقایسه کنیم مشاهده می‌کنیم که نیروگاه‌های زمین‌گرمایی به دلیل بالا بودن ضریب دسترسی (۸۵ % زمان در سال)، در جهان از اهمیت فراوانی برخوردارند و از این نوع نیروگاه‌ها می‌توان به‌عنوان بار پایه شبکه استفاده نمود.
 
یکی از انواع دسته‌بندی نیروگاه‌های زمین‌گرمایی بدین‌صورت است که بر اساس نوع سیال خروجی از چاه‌های تولیدی و نیز تجهیزات مورداستفاده در سیکل نیروگاه آن‌ها را دسته‌بندی نمود. بر این اساس نیروگاه‌های زمین‌گرمایی به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

۱ - نیروگاه‌های که سیال خروجی از چاه بخار باشد.

۲ - نیروگاه‌های که سیال خروجی از چاه بخار و مایع داغ باشد.

۳ - نیروگاه‌های که سیال خروجی از چاه مایع داغ باشد.

همان‌گونه که ذکر شد این نوع دسته‌بندی بر اساس سیال خروجی از چاه تقسیم‌بندی شده است و هر نوع از نیروگاه‌های مذکور بر اساس تجهیزات در نظر گرفته‌شده در سیکل نیروگاه با نیروگاه‌های دیگر متفاوت می‌باشند که توضیحات آن ارائه خواهد شد.

۱ - نیروگاه با سیال کاملاً بخار (Dry Steam)

در این نوع نیروگاه‌ها سیال خروجی از چاه‌های تولیدی (Production Wells) کاملاً بخار بوده و می‌توان بخار آن را مستقیم به توربین (Turbine) منتقل نمود تا با فشار سیال، ضمن به حرکت درآوردن توربین با استفاده از ژنراتور (Generator) تولید برق انجام گیرد. در انت‌ها سیال خروجی به یک دستگاه صدا خفه کن (Silencer) منتقل می‌شود تا آن قسمت از سیال که به‌صورت بخار بوده به فضا منتقل شود. در انت‌ها می‌توان از مایع گرم خروجی از توربین برای استفاده‌های مستقیم (حرارتی) زمین‌گرمایی (Geothermal Direct Uses) استفاده نمود یا آن‌ها به داخل چاه‌های تزریق منتقل نمود.


معرفی نیروگاه زمین گرمایی و انواع ان

۲ - نیروگاه با سیال دوفازی (Steam Flash)

در این نوع نیروگاه، سیال خروجی از چاه‌های تولیدی به‌صورت دو فاز مایع و بخار هست. به‌طور تقریبی می‌توان نیروگاه‌های سیال دوفازی را بر اساس سیکل و تجهیزات مورداستفاده در آن به سه دسته تقسیم نمود:

۲ - ۱ - نیروگاه بخار تک‌مرحله‌ای با خروجی اتمسفر (Single Flash Backpressure)

در این نوع نیروگاه، سیال خروجی از چاه‌های تولیدی، توسط خطوط انتقال لوله به داخل مخزن تفکیک‌کننده (Separator) هدایت می‌شوند. در مخزن تفکیک‌کننده به دلیل افت فشار، قسمتی از سیال به بخار تبدیل‌شده و از قسمت خروجی بخار مخزن خارج می‌شود و به داخل توربین هدایت می‌شود. در این نیروگاه خروجی توربین به فضا منتقل می‌شود. درنتیجه میزان تولید توان در توربین و تولید برق در ژنراتور به فشار سیال و فشار جو بستگی خواهد داشت.

در صد ظرفیت نصب‌شده این نوع نیروگاه‌ها به نسبت سایر نیروگاه‌های زمین‌گرمایی ۱ %، میزان انرژی تولیدی ۴ % و تعداد واحدهای نیروگاهی ۵ % هست.


معرفی نیروگاه زمین گرمایی و انواع ان

۲ - ۲ - نیروگاه بخار تک‌مرحله‌ای با کندانسور (Single Flash Condensing)

تفاوت میان این نوع نیروگاه‌های زمین‌گرمایی با نیروگاه بخار تک‌مرحله‌ای با خروجی اتمسفر در این است که در این نیروگاه، سیال خروجی از توربین به داخل کندانسور منتقل می‌شود تا توسط آب سردی که توسط برج خنک کن (Cooling Tower) تأمین شده و با پمپ به داخل کندانسور (Condenser) هدایت می‌شود، فشار بعد از توربین کاهش یافته تا ضمن افزایش راندمان نیروگاه، میزان تولید برق افزایش یابد.

در صد ظرفیت نصب‌شده این نوع نیروگاه‌ها به نسبت سایر نیروگاه‌های زمین‌گرمایی ۴۱ %، میزان انرژی تولیدی ۴۲ % و تعداد واحدهای نیروگاهی ۲۷ % هست.

 
 معرفی نیروگاه زمین گرمایی و انواع ان

۲ - ۳ - نیروگاه بخار دومرحله‌ای (Double Flash Condensing)

در این نوع نیروگاه زمین‌گرمایی به دلیل بالا بودن میزان دبی فاز مایع و نیز فشار آن می‌توان با کاهش فشار مایع خروجی از مخزن تفکیک‌کننده اول در یک مخزن تفکیک‌کننده دیگر نسبت به افزایش دبی بخار اقدام نمود و بخار تولید شده در مخزن تفکیک‌کننده دوم را به داخل قسمت‌های کم فشار توربین فرستاده تا بتوان میزان توان تولیدی در توربین و درنتیجه میزان تولید برق در ژنراتور را افزایش داد.

در صد ظرفیت نصب‌شده این نوع نیروگاه‌ها به نسبت سایر نیروگاه‌های زمین‌گرمایی ۲۰ %، میزان انرژی تولیدی ۲۱ % و تعداد واحدهای نیروگاهی ۱۲ % هست.



معرفی نیروگاه زمین گرمایی و انواع ان

۳ - نیروگاه با سیال کاملاً مایع داغ (Binary)

در این نوع نیروگاه‌های زمین‌گرمایی سیال خروجی از چاه‌های زمین‌گرمایی به‌صورت مایع داغ و فاقد هرگونه بخار هست. در این حالت می‌توان با استفاده از یک مبدل حرارتی (Heat Exchanger) حرارت موجود در سیال زمین‌گرمایی را به سیال دیگری مانند ایزوپنتان، ایزوبوتان و سایر مواد دیگری که با حداقل حرارت می‌توانند به بخار تبدیل شوند، منتقل نمود و با انتقال بخار ایزوبوتان یا دیگر سیالات مشابه به‌وسیله لوله به توربین، نسبت به تولید توان و سپس تولید برق در ژنراتور اقدام نمود. نام دیگر این نوع نیروگاه‌های زمین‌گرمایی، نیروگاه‌های دو سیاله نیز هست.
 
 معرفی نیروگاه زمین گرمایی و انواع ان

در صد ظرفیت نصب‌شده این نوع نیروگاه‌ها به نسبت سایر نیروگاه‌های زمین‌گرمایی ۱۱ %، میزان انرژی تولیدی ۹ % و تعداد واحدهای نیروگاهی ۴۴ % هست.

[ORC]البته لازم به ذکر است با استفاده از تجهیزاتی مانند Regenerator می‌توان نسبت به افزایش راندمان نیروگاه و درنتیجه افزایش تولید برق اقدام نمود.
 
معرفی نیروگاه زمین گرمایی و انواع ان

نکته قابل توجه این است که پیشرفته‌ترین نوع نیروگاه زمین‌گرمایی از نوع مایع داغ را می‌توان با نام نیروگاه Kalina نام برد که با حداقل دمای سیال ورودی (در حدود ۸۰ درجه سانتی‌گراد) می‌تواند برق تولید کند. در این نوع نیروگاه سیال عامل ترکیبی از آب و آمونیاک هست.


 
 معرفی نیروگاه زمین گرمایی و انواع ان

نکته مهم:

در بعضی از نیروگاه‌های زمین‌گرمایی به‌منظور افزایش میزان تولید، نیروگاه‌های بخار تک‌مرحله‌ای و نیروگاه‌های دو سیاله را به‌صورت موازی یا سری مورداستفاده قرار می‌دهند.


 معرفی نیروگاه زمین گرمایی و انواع ان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضی محرابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
0
نیروگاه های ژئو ترمال بصورت تقریبی در فلات ایران در چند هزار متری پوسته زمین قابل نصب است دوم اینکه تکنولوژی این نوع نیرو گاه ها در دست کدام کشور است سوم اینکه هزینه خرید این نیرو گاه ها بر حسب کیلو وات چقدر است
باتشکر محرابی
مدیر پایگاه با سلام
سوال اول را نمی دانیم
سال دوم در کشورهای مختلف ولی تاجایی می دانیم روسیه پیشتاز است
سوم برای دریافت این سوال به لینک زیر مراجعه نمایید که هزینه خرید برق این نیروگاه ها بیان شده است.
barghnews.com/000Bx4
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار