کد خبر: ۲۲۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۲:۲۸ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
طرح «شناسایی و جایگزینی سیستم خنک کن مناسب در واحدهای نیروگاه بخار با هدف کاهش یا حذف ریسک عدم تولید برق بدلیل بحران کمبود آب» در نیروگاه منتظر قائم در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش برق نیوز، یکی از چالش‌های پیش روی مدیریت در هر سازمانی، به روز نمودن روش‌ها و ابزار مورد استفاده در روند فعالیت و ارتقاء چرخه عمر بنگاه اقتصادی است؛ در تاسیسات نیروگاه حرارتی همچون نیروگاه منتظرقائم، به ویژه بخش بخار به دلیل احداث این بخش در دهه ۴۰ خورشیدی و استفاده از تکنولوژی موجود و در دسترس آن مقطع زمانی از یک سو و کاهش منابع طبیعی و ... مورد استفاده از سوی دیگر، امر به روز نمودن تکنولوژی و رویه فعالیت از ضروریات اجتناب ناپذیری است که نیروگاه به آن پرداخته است.
 
با هدف کاهش ریسک تولید نشدن برق بدلیل بحران کمبود آب، به عنوان بحرانی‌ترین ریسک و بزرگترین مانع تولید در آینده و همچنین تاکید مالکین و مدیران ارشد نیروگاه مبنی بر شناسایی ریسک‌های مهم نیروگاه جهت جلوگیری از بحران عدم تولید برق و با توجه به تجربه نیروگاههای مشابه از جمله شهید مفتح همدان، اسلام آباد اصفهان و..
 
طرح «شناسایی و جایگزینی سیستم خنک کن مناسب در واحدهای نیروگاه بخار جهت کاهش یا حذف ریسک عدم تولید برق بدلیل بحران کمبود آب»، در دستور کار قرار گرفت تا با تحقیقات و بررسی‌های مقدماتی، تصمیمات مناسب در این خصوص اتخاذ شود.

روابط عمومی نیروگاه شهید منتظرقائم در گپ و گفتی کوتاه با سید علی قاسمی  مدیر پروژه «شناسایی و امکان سنجی جایگزینی سیستم خنک کن مناسب در واحدهای نیروگاه بخار ...» ـ. نگاهی دارد به اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آتی عملی شدن طرح مذکور، که در ادامه مروری بر آن خواهیم داشت.

قاسمی پیرامون نحوه تامین آب مصرفی نیروگاه گفت: «آب مورد نیاز نیروگاه توسط چاه‌های عمیق که در محوطه و محدوده نیروگاه حفر شده، تامین می‌شود. این آب پس از استحصال و انتقال به تصفیه خانه و انجام مراحل بعدی فرآیند (پروسه تصفیه) مرتبط آماده مصرف در چرخه تولید برق گردد.»

 قاسمی در ادامه گفت: «در حال حاضر مصرف آب و مواد شیمیایی در برج‌های خنک کن نیروگاه بخار مجموعه نیروگاه شهید منتظرقائم، بالاتر از میزان آب و مواد شیمیایی مصرفی در برج‌های خنک کن در نیروگاه بخار مشابه این نیروگاه است؛ لذا به نظر می‌رسد راه حل اساسی جهت کاهش یا حذف اتلاف آب و مواد شیمیایی در برجهای خنک کننده تبدیل برج خنک کن‌تر به برج خنک کن خشک مناسب دیگر است.»

در بخش مقدمات طرح «امکان سنجی تبدیل برج‌تر به خشک ...»، فعالیت هایی انجام شد که مجموعه‌ای از اقدامات مطالعاتی ـ. تحقیقاتی و ... را شامل می‌شود. مدیر پروژه در این باره به موارد ذیل اشاره کرد:
«فعالیت‌های مطالعات و بررسی‌های اولیه؛ در فاز صفر مطالعاتی با تشکیل کارگروهی متشکل از  محمد کریمی ـ. مدیر بهره برداری واحدهای بخار ـ.، سید علی قاسمی ـ. رئیس اداره آزمایشگاه‌های واحد شیمی و مدیر پروژه ـ.، نعمت حبیبی کاریزنوئی ـ. رئیس اداره شیفت شیمی ـ. و امین کریمیان ـ. کارشناس دفتر فنی بخش بخار نیروگاه ـ.، و جمع آوری اطلاعات کامل نیروگاه بخار و دسته بندی آن‌ها آغاز گردید و با بازدید بعمل آمده از نیروگاه طوس مشهد که از لحاظ توان نامی مشابه نیروگاه شهید منتظرقائم است ولی سیستم خنک کننده‌ی آن از نوع ACC است، وارد فاز امکان سنجی آن شد.»

قاسمی در ادامه اظهار داشت: «شناسایی شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ذیصلاح دارای توانمندی در مورد موضوع تبدیل برج‌تر به خشک با توجه به تجربه‌های خوب داخلی و بین المللی که در این زمینه وجود دارد، انجام شد و پس از طرح نیاز با چند شرکت داخلی و خارجی، ۱۲ شرکت داخلی با ارسال رزومه، تجربه و شرح خدمات پیشنهادی، آمادگی خود را جهت انجام امکان سنجی طرح اعلام نمودند.

در راستای مدیریت هر چه بهتر طرح، کمیته‌ای تحت عنوان کمیته راهبردی متشکل از معاونین تولید، مهندسی، برنامه ریزی و سیستم‌ها و مدیر امور بهره برداری شیمی به همراه نماینده شرکت توسعه برق و انرژی سپهر از دوم بهمن ماه سال گذشته، تشکیل گردید.»

تشکیل کارگروه تخصصی با هدف بهره گیری از تمام توان تخصصی کارشناسان نیروگاه جهت بررسی‌های فنی و تخصصی دقیق، با حضور کارشناسان بهره بردای بخار، تعمیرات مکانیک، شیمی، دفتر فنی، کارشناس امور سیستم‌ها، امور بازرگانی و همچنین یک مشاور متخصص از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که تجارب خوبی در زمینه شبیه سازی فرایند نیروگاه با استفاده از نرم افزارهای مطرح از جمله THERMO FLOW دارد، بخش دیگری از اقدامات انجام شده در این راستا بود که با بررسی شرح خدمات و سر فصل‌های ارسالی شرکت‌ها و همچنین انجام بررسی و تبادل و نظرهای تخصصی و انجام اصلاحات لازم، شرح خدمات مشاوره امکان سنجی پس از تهیه و تائید کارگروه تخصصی، مورد تصویب کمیته راهبردی قرار گرفت.

قاسمی در ادامه به دعوت از کارشناسان شرکت‌های مذکور جهت حضور در کارگروه تخصصی، اعضای کمیته با هدف ارزیابی فنی توانمندی‌های شرکت‌های مذکور اشاره نمود و گفت: «پس از شناسایی شرکت‌ها و بررسی مدارک ارسالی آن‌ها و انجام مذاکرات دو حانبه کارشناسی، از مجموع ۱۰ شرکت داخلی، ۶ شرکت یا مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی از لحاظ توانمندی‌های فنی از سوی اعضای کارگروه تخصصی، دارای صلاحیت تشخیص داده شدند.»

در پایان،  قاسمی مدیر پروژه «شناسایی و جایگزینی سیستم خنک کن مناسب ...» در باره‌ی فعالیت‌های آتی این پروژه گفت: «تنظیم قرارداد مشاوره امکان سنجی پس از تائید هیئت مدیره نیروگاه و شرکت توسعه برق و انرژی سپهر، برگزاری مناقصه محدود با حضور شرکت‌های ذیصلاح، عقد قرارداد با شرکت برنده مناقصه پس از برگزاری تشریفات مربوطه، انجام طرح امکان سنجی با دقت و سرعت هرچه تمام تر، ارائه گزارش نهایی امکان سنجی، شروع مراحل اخذ تأئیدیه‌های لازم جهت شروع مراحل اجرایی طرح مصوب از برنامه‌های آتی ما خواهد بود.»

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نعمت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
0
0
در این پروسه حتما" افزایش دمای تابستان و کاهش فعالیت برج های خنک کن خشک هیبریدی بدلیل محدودیت دمایی در نظر گرفته شود.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار