کد خبر: ۲۲۶۶۷
تاریخ انتشار : ۰۹:۲۲ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
مصرف برق به روزهای اوج خود نزدیک می شود. روزهایی که شبکه برق ایران باید بتواند پاسخگوی مصرف افسارگیخته برق باشد و با کمبود تولید فعلی اجازه خاموشی ندهد.از سال 89 تا سال 95 پیک مصرف برق از شب به روز شیفت پیدا کرد.
سرویس صنعت برق نیوز: بررسی مصرف برق در روزهای گذشته نشان از رشد قابل توجه نسبت به مدت زمان سال گذشته دارد که البته گرمای زودهنگام دمای هوا عامل اصلی آن بوده است.
 
بنظر می رسد در هفته آتی و حتی تا پایان خردادماه 96 مصرف برق ایران از مرز 50 هزار مگاوات عبور خواهد کرد و به روزهای پرباری نزدیک شویم گرچه اوج مصرف برق ایران معمولا در اواخر تیر یا اوایل مرادماه رخ می دهد.
 
رکورد مصرف برق ایران در سال 92 مربوط به 26 تیرماه و در ساعت 14:43 بوده است که به مقدار 45 هزار  693 مگاوات رسید.

پیک مصرف برق ایران در سال 93 در 4 مردادماه رخ داد و شبکه برق ایران رکورد ۴۸ هزار و ۵۲۷ مگاوات را تجربه کرد. سال گذشته پیک مصرف برق ایران رکورد بالاتری داشت که تا به امروز هم برجای مانده است.

مصرف برق ایران در سال 94 تنها یکبار از 50 هزار مگاوات عبور کرد و آن هم ساعت 14:26 روز  20 تیرماه 94 بوده است که به رکورد 50178 مگاوات رسید.
 
اما در سال 95 بیشترین میزان مصرف مربوط به روز چهارشنبه 30 تیرماه بود که رکورد جدیدی از مصرف در تاریخ صنعت برق ثبت شد. این رقم 52 هزار و 692 مگاوات بود.
 
از کل مصرف برق، به مشترکان خانگي 33 درصد، بخش صنعت 32.5 درصد، بخش کشاورزي 16.5 درصد، مشترکان عمومي و اداري 9 درصد، 7 درصد مشترکان ساير مصارف همانند مشترکان تجاري و 2 درصد مربوط به روشنايي معابر اختصاص يافته است. در بخش خانگي يک سوم مصرف در پيک روز مربوط به وسايل سرمايشي و در پيک شب روشنايي بيشترين سهم را دارد.
 
مقایسه حداکثر بار مصرفی طی ده سال گذشته از سال 1385 تا 1395 نشان می‌دهد که در 4 سال ابتدایی، پیک بار عمدتاً در شب اتفاق افتاده و متوسط رشد پیک مصرف نیز از 6.53 درصد در سال 85 به منفی 0.03 درصد در سال 88 رسیده است.

این در حالی است که از سال 89 تا سال 95 پیک مصرف برق از شب به روز شیفت پیدا کرده و از 41 هزار مگاوات در سال 89 به 52 هزار و 693 مگاوات می‌رسد که در طول تاریخ صنعت برق بی سابقه بوده است.

به طور کلی آمار پیک مصرف برق در 10 سال گذشته نشان می‌دهد که به طور متوسط در این سال‌ها پیک بار مصرف حدوداد 4.5 درصد افزایش داشته است ولی امسال این رشد بیشتر شده است تا جائیکه وزیر نیرو در روزهای گذشته از رشد مصرف برق در برخی از شهرها به بیش از 10 درصد رسیده و در کل کشور به بیش از 7 درصد رسیده است.
 
صنعت برق بنا بر گزارش های رسمی توان تامین حدودا 55 هزار مگاوات برق را در روزهای پیک تابستان امسال دارد لذا حتی با وجود جبران کسری تولید از طریق طرح های تشویقی برای کشاورزان، صنایع و... باز هم بیش از 1200 مگاوات کسری خواهیم داشت.
 
البته باید در نظر داشت که اگر طرح کاهش پیک برق و خاموشی های اختیاری به صنایع و کشاورزان و یا استفاده از مولدهای مقایس کوچک در ساعات پیک و... نبود کشور با بیش از 4000 مگاوات کسری تولید روبه رو می شد.
 
کمبودی که از چندسال پیش و به دلیل عدم برنامه ریزی و سیاست گذاری در دولت قبلی همچنان با صنعت برق است و میزان رشد تولید و احداث نیروگاه در کشور کمتر از میزان رشد مصرف برق ماست. با این وجود در سال های گذشته با لطف کاهش تلفات، طرح های ذخیره عملیاتی، مشوق های کاهش مصرف و ... بعنوان مسکنی مقطعی ای توانست کابوس خاموشی های گذشته را از سر کشور دور کند.
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
1
4
اين هم نتيجه پانزده سال راه اندازي بازار برق و خصوصي سازي در صنعت برق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
احسنت! خصوصی سازی و بازار خوبه اما چیزی که این آقایون اجرا کردن «خودمونی سازی» و «قیمت سازی»
بود.
توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
0
متاسفانه شهرداریها در مجوز دادن به ساخت و ساز های جدید با وزارت نیرو هماهنگی نمیکند و مشکل ما کمبود برق نیست بلکه پر شدن ترانسها میباشد..مثلا در ونک اداره توزیع برای 10هزار مشترک برق برنامه ریزی کرده و مثلا 20مگاولت امپر ترانس وصل کرده اند اما میبینی با مجوزهای برج سازی که شهرداری صادر میکند در یکسال تعداد مشترکین از 15000--20000 به 25000مشترک افزایش میابد..! یعنی اگر تولید زیاد هم باشد ظرفیت ترانس اجازه تحویل برق را نخواهد داد ...پس ایراد فقط تولید نیست..ضمن انکه قیمت برق خیلی پایینتر از قیمته واقعیشه..و کسی رعایت مصرف نمیکند..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
3
متاسفانه در صنعت برق و این وضعیت خصوصی سازی آتش زد به دارایی ان و قطعا وزارت نیرو محکوم به ورشکستگی هست مگر اینکه قیمت برق را تا 100درصد افزایش دهند تا بتواند سودهای انچنانی بخش خودمونی سازی یا بعبارت علمی خصوصی سازی جبران شود به نظر من بایستی وزارت نیرو را بسپارند به فردی مثل آقای زنگنه تا این وضعیت را به یک سرانجامی برساند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
صددرصد موافقم ، بیگ لایک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
4
نيروگاه ها را بصورت كامل قسطي دادنده اند رفت و كمتر از پنج سال بخش خصوصي مثلا با توليد خود نيروگاه مالك شده اند !!!حالا وزارت نيرو بايد تمام بودجه اش بده برقي كه كيلوواتساعتي ده تومن توليد مي كرد هفتاد و هشتاد تومان بابد از طريق بازار خود تعريفشون بخرند بعد ببين اين هم شد خصوصي سازي وگرنه پول خصوصي سازي شد ساخت نيروگاه جديد!!!يكي بياد حساب كن اين نيروگاه مثلا ECAطرف چقدر پول مياره بعد از ده سال چقدر پول مي بره بعد هم مالك نيروگاه هست و بايد سود انچناني ببره
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار