کد خبر: ۲۲۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷:۳۷ - ۰۲ تير ۱۳۹۶
معاون راهبردی مدیریت شبکه برق ایران با ارئه گزارش آماری گفت: کنترل فرکانس شبکه برق ایران در منطقه بی نظیر است. پاداش نیروگاه‌ها به حدود 250 میلیارد تومان در سال افزایش می‌یابد. خروج ولتاژ از محدوده مجاز کاهش 50 درصدی داشت و 68 ساعت با کمبود تامین 2000 مگاوات بار در سال گذشته روبه رو بودیم. توان تأمین انرژی 54500 مگاوات را داریم.
سرویس صنعت برق نیوز: معاون راهبری شبکه شرکت مدیریت شبکه برق ایران ضمن ارائه اقدامات انجام شده در کشور به منظور عبور مناسب در پیک بار امسال از ۲۵ برابر شدن خدمات جانبی پرداختی به نیروگاه‌هایی که در کنترل فرکانس شبکه مشارکت دارند، خبر داد.
 
رجبی مشهدی درخصوص اقدامات انجام شده از سوی شرکت مدیریت شبکه برق ایران به منظور بهبود شاخصهای مهم و کلیدی صنعت برق برای مدیریت شبکه در کشور گفت: برای مدیریت شبکه برق چند شاخص مهم و کلیدی در صنعت برق وجود دارد که کنترل فرکانس یکی از این شاخص‌ها است.

وی با بیان اینکه فرکانس معمولاً در بازه مجاز ۲/ ۰±۵۰ هرتز در کشور رصد می‌شود اظهار داشت: در سال ۹۲ به میزان ۱۲۵ دقیقه فرکانس شبکه خارج از این بازه بود که با پایش و کنترل بسیار خوبی که انجام شد این میزان در سال ۹۵ به حدود ۱۲ دقیقه رسید و این به معنی ۹۰ درصد بهبود در کیفیت کنترل فرکانس شبکه است.

معاون راهبری شبکه ضمن مقایسه وضعیت کنترل فرکانس در شبکه برق ایران نسبت به کشورهای دیگر گفت: کنترل فرکانس در شبکه برق ایران در سطح منطقه بی نظیر و در حد ترازهای جهانی است.

دکتر رجبی مشهدی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت بهبود این شاخص عنوان کرد: نیروگاه‌های حرارتی و برق آبی که در کنترل فرکانس مشارکت دارند به صورت دوره‌ای تحت آزمون قرار گرفتند و در سه دسته عالی، متوسط و ضعیف دسته بندی شدند.

وی ادامه داد: به نیروگاه‌هایی که نمی‌توانستند فرکانس را خوب کنترل کنند پس از انجام بازدیدهای میدانی جهت انجام اصلاح پارامترهای حلقه‌های کنترل توصیه‌های لازم ارائه شد.

دکتر رجبی مشهدی از افزایش پاداش نیروگاه‌ها از امسال و با حمایت شرکت مدیریت شبکه و هیات تنظیم بازار مصرف برق خبر داد و افزود: پاداش نیروگاه‌ها از ۹ میلیارد تومان در سال به حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در سال افزایش می‌یابد.

وی افزایش انگیزه‌های مالی و اقتصادی نیروگاه‌ها برای مشارکت در کنترل فرکانس را از اهداف این طرح ذکر کرد و استفاده از حداکثر پتانسیل نیروگاه‌های موفق در کنترل فرکانس را از دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص برشمرد.

رجبی مشهدی کاهش زمان خروج ولتاژ شبکه از محدوده مجاز را یکی دیگر از شاخصهای مدیریت شبکه برق عنوان و از بهبود ۵۰ درصدی در بحث کنترل ولتاژ در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ خبر داد و افزود: در سال ۹۲ ولتاژ حدود ۶۶ / ۰ درصد خارج از محدوده مجاز بود که این میزان به حدود ۳۲ / ۰ درصد در سال ۹۵ رسید.

معاون راهبری شبکه شناسایی گلوگاه‌ها و نقاط ضعف در بهره برداری، پیشنهاد برای محل نصب خازن‌ها در شبکه و به کارگیری صحیح راکتورهای نصب شده در شبکه را از جمله اقداماتی برشمرد که برای کنترل ولتاژ در شبکه انجام شده است.

وی همچنین گرفتن آزمون از نیروگاه‌هایی که باید نسبت به تولید و جذب توان راکتیو اقدام کنند به منظور بررسی رعایت محدوده مجاز توسط این نیروگاه‌ها را از دیگر اقدامات در این خصوص ذکر کرد و گفت: سعی شده در بحث کنترل ولتاژ از ظرفیت نیروگاه‌ها مانند بحث کنترل فرکانس استفاده شود.

دکتر رجبی از تولید بیش از ۵۲ هزار مگاوات برق توسط نیروگاه‌های اتمی، برق آبی و حرارتی در سال گذشته یاد کرد و افزود: اگر بخش تولید ضعیف عمل می‌کرد امکان پاسخگویی به پیک بار را به این خوبی نداشتیم.

وی در بخش صادرات نیز ۱۵ درصد افزایش در چهار سال گذشته نسبت به چهار سال ماقبل از آن اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال جاری صادرات رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و با توجه به اینکه عراق بخش عمده‌ای از صادرات ما را به خود اختصاص می‌دهد انتظار می‌رود در این بخش از رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار باشیم.

معاون راهبری شبکه برق کشور از خاموشی‌ها به عنوان یکی دیگر از شاخصهای مدیریت شبکه یاد کرد و اظهار داشت: خاموشی‌ها در بخش انتقال در دولت یازدهم نسبت چهارسال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی درخصوص طرح‌های انجام شده در این شرکت درخصوص مدیریت مصرف گفت: در سال گذشته توانستیم با ارائه مشوق‌هایی که به صنایع تحت عنوان «طرح ذخیره عملیاتی» داده می‌شد بخشی از مصرف را مدیریت کنیم.

وی صرفه جویی حاصل از این طرح را معادل یک نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته حدود ۶۸ ساعت محدودیت تأمین برق در اثر افزایش بار داشتیم و این به این معنی است که از یک نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی فقط ۶۸ ساعت در سال استفاده شود بنابراین جبران این میزان با استفاده از این طرح اقتصادی‌تر است.

دکتر رجبی مشهدی رشد پیک مصرف در کشور را طی ۱۰ سال گذشته حدود ۶ / ۴ درصد اعلام کرد وی با اشاره به پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر افزایش متوسط دمای کشور در تابستان امسال حدود ۵ / ۰ درجه سلسیوس و رشد بی سابقه ۵ / ۷ درصدی انرژی مورد نیاز مصرف نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد پیک را نیز قابل ملاحظه ذکرکرد و گفت: با رشد نرمال ۵ درصدی نیاز مصرف به توانی در حدود ۵۵ هزار و ۳۲۷ مگاوات برای پیک مصرف نیاز است و با رشد ۸ درصد این میزان به ۵۶ هزار و ۹۰۷ مگاوات خواهد رسید. باید حدود ۵۷ هزا رو ۲۰۷ مگاوات را تأمین کنیم و این در حالی است که توان تولید حدود ۵۳ هزار و ۸۴۲ مگاوات را داریم.

معاون راهبری شبکه درخصوص چگونگی تأمین این میزان انرژی اظهار داشت: در بخش توسعه نیروگاه‌های حرارتی تاکنون یک هزا رو ۴۰ مگاوات ظرفیت از نیروگاه‌های حرارتی جدید به شبکه سنکرون شده و پیش بینی می‌شود ۳۲۰ مگاوات دیگر نیز به این میزان اضافه شود علاوه بر این هزار و ۳۶۰ مگاوات، ۵۰۰ مگاوات دیگر نیز در تولید پراکنده تولید می‌شود حدود ۴۵۰ مگاوات نیز از تولید نیروگاه‌های برق آبی به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه شده است.

وی همچنین از تأمین آب نیروگاه اصفهان برای تولید ۵۰۰ مگاوات در ساعات پیک خبر داد و اظهار امیدواری کرد با تحقق این امر توان تأمین انرژی تا ۵۴ هزارو ۵۰۰ مگاوات را داشته باشیم.

رجبی مشهدی تأمین گاز نیروگاه‌های تولید پراکنده را یکی از مشکلات مهم در این بخش ذکر کرد و افزود: متاسفانه در اغلب مناطق کشور گاز نیروگاه‌های تولید پراکنده قطع است و با توجه به نوع قرارداد خرید برق از این نیروگاه‌ها، باید هزینه‌های مربوط به آن‌ها پرداخت شود در حالیکه تولید نمی‌کنند.

وی با تصریح این که در پیک سال گذشته تنها ۳۰۰ مگاوات از ظرفیت حدود ۷۶۰ مگاواتی تولید پراکنده استفاده شد گفت: بر این اساس امسال تلاش کردیم تا این نیروگاه‌ها در دیسپاچینگهای منطقه‌ای و توزیع رصد شده و در ساعات اوج مصرف یعنی ساعات ۱۲ تا ۱۶ هر روز حداکثر تولید خود را داشته باشند که این در صورت تأمین گاز این نیروگاه‌ها میسر خواهد بود و در غیر از آن، کسری ۵۰۰ مگاواتی حاصل از عدم تولید نیروگاه‌های تولید پراکنده منجر به خاموشی می‌شود.

معاون راهبری شبکه برق کشور همچنین گفت: امسال به رغم توسعه‌های دارای اولویت انجام شده به طور پراکنده محدودیت‌های انتقال در شبکه برق و عمدتاً در تهران، خوزستان، مازندران و احتمالاً بخشی از سیستان خواهیم داشت که درصورت صرفه جویی و مدیریت مصرف در این نقاط نیز با مشکلی روبه رو نخواهیم بود.

وی درخصوص کسری توان امسال گفت: با رشد ۵ درصد حدود ۱۷۸۴ مگاوات و رشد ۸ درصد ۳ هزار و ۳۰۰ مگاوات کسری داریم و در صورت اجرا شدن طرح‌های مذکور میزان کسری به حداقل یعنی کمتر از هزار مگاوات خواهدر سید که این نیز با راهکارهای مدیریت مصرف به خوبی قابل جبران است.

رجبی مشهدی بازنگری در حفاظت‌های ویژه شبکه را یکی دیگر از اقدامات انجام شده جهت رفع محدودیت‌های انتقال برشمرد و افزود: با این طرح هیچ نیروگاهی حبس تولید نداشته و از حداکثر تولید نیروگاهی در شبکه بهره برداری می‌شود.

وی همچنین افزایش بهره وری با استفاده از توانمندی‌های داخلی را از مزایای این طرح عنوان کرد.

رجبی مشهدی از راه اندازی نیروگاه‌های سیار ۲۵ مگاواتی در مازندران ۲ واحد و تهران یک واحد خبر داد و افزود: این طرح قابل توسعه است و در صورت محدودیت در انتقال با توجه به قابل حمل بودن این واحد‌ها می‌توان آن‌ها را جابه جا کرد.

وی از طراحی پره‌های کنترل کننده هوای کمپرسور به منظور امکان تولید بیشتر برای توربین‌های گازی کشور به میزان ۳۰۰ مگاوات به عنوان اقدام دیگر در جهت بهره وری نام برد.

معاون راهبری شبکه همچنین از رایزنی با نیروگاه‌های در اختیار صنایع به منظور مشارکت در پیک امسال خبر داد و پیش بینی کرد حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاوات از ظرفیت این نیروگاه‌ها در شبکه برق استفاده شود.

رجبی در پایان، سال جاری را سال بسیار سختی برای صنعت برق کشور توصیف و ابراز امیدواری کرد در صورت آمادگی نیروگاه‌ها و شبکه انتقال و اقدامات مدیریت مصرف محدودیت گسترده‌ای نخواهیم داشت.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار