کد خبر: ۲۳۰۰۱
تاریخ انتشار : ۱۶:۱۶ - ۰۳ تير ۱۳۹۶
یکی از اجزاء مهم شبکه‌های قدرت، مقره‌ها می‌باشد که بر حسب ولتاژ مورد استفاده و شرایط محیطی از نظر آلودگی و رطوبت، شکل خاصی به خود می‌گیرند. به دلیل اینکه مقره‌ها در تماس با خطوط برقدار هستند، امکان شکست عایقی در آن‌ها وجود دارد. در ادامه با پدیده شکست عایقی در مقره‌ها آشنا می‌شویم.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: دو نوع شکست در مقره‌ها ممکن است رخ دهد:
 
۱ - سوراخ شدن مقره (شکست الکتریکی داخل بدنه مقره):
این شکست بستگی به جنس مقره، ضخامت بدنه مقره و ناخالصی‌های آن دارد که غالباً اتفاق نمی‌افتد؛ مگر در هنگام صاعقه‌های بسیار خطرناک و امواج سیار روی خط چین رخ می‌دهد. ضخامت بدنه مقره را طوری طراحی می‌کنند که برای ولتاژهای ضربه صاعقه‌ای و امواج سیار ناشی از سویچینگ سوراخ نشود.

۲ - جرقه سطحی مقره: به علت اینکه سح مقره‌ها با هوا در ارتباط است و با توجه به اینکه استقامت الکتریکی هوا خیلی کمتر از مقره‌ها است لذا قبل از سوراخ شدن، در روی سطح مقره‌ها جرقه زده می‌شود.
 
معمولاً اگر بر روی سطح مقره‌ها گرد و غبار و رطوبت و آلودگی بنشیند به سطح آن رسانا می‌شود و یک جریان نشتی روی سطح مقره بین هادی و پایه فلزی آن بر قرار می‌گردد و باعث پایین آمدن ارزش عایقی سطح مقره می‌شود؛ لذا اولاً سطح عایق‌ها را طویل می‌سازندتا مسیر جریان نشتی طولانی‌تر شود و ارزش عایقی سطحی زیاد از دست نرود.
 
دیگر آن که سطح عایق را به صورت چتری می‌سازند تا باران از آن ریخته شده و ابعاد مقره نیز بزرگ نشود و بالاخره جای خشک هم داشته باشد. شیب چتر‌ها باید طوری باشد که روی سطوح هم پتانسیل یعنی عمود بر خطوط میدان بین هادی و میله قرار گیرند. زیرا اگر بین دو نقطه‌ای که دارای اختلاف پتانسیل باشند، سطح رسانای ناشی از گرد و غبار تشکیل می‌شود، جریان زیادتری جاری شده و جرقه سطحی زودتر زده می‌شود.
 
شکست الکتریکی در مقره‌ها
 
انواع مقره هابر حسب کاربرد این نوع وسیله، مقره‌ها را به سه دسته تقسیم می‌کنند:

۱ - مقره‌های خطوط هوایی:
برای عایق کردن هادی‌ها نسبت به پایه (دکل) و نسبت به یکدیگر و نگهداری هادی‌ها بر روی پایه‌ها از این نوع مقره استفاده می‌شود.
۲ - مقره‌های اتکایی: برای عایق کاری باس بار‌ها در پست‌ها و تابلو‌ها نسبت به زمین و نگهداری آن‌ها از این نوع مقره‌ها استفاده می‌شود.
۳ - مقره‌های عبوری یا بوشینگ‌ها: از این نوع مقره‌ها برای عبور باس بار‌ها از دیواره‌ها یا ورود به تجهیزات استفاده می‌شود. همچنین برای ایزوله کردن خطوط یا باس بار‌ها نسبت دیوار‌ها یا بدنه تجهیزات هم به کار می‌رود.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار