کد خبر: ۲۳۰۷۶
تاریخ انتشار : ۱۰:۵۷ - ۰۷ تير ۱۳۹۶
رله دیستانس از پرکاربردترین و قابل اطمینان‌ترین حفاظت های الکتریکی شبکه قدرت می‌باشد و از لحاظ عملکرد مانند رله جریان زیاد در برابر اتصال کوتاه می‌باشد. در ادامه نوع جدیدی از رله دیستانس که توسط شرکت ژاپنی طراحی شده است، معرفی می گردد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: شرکت برق توهوکو یک فاصله یاب جدید خطا برای خطوط انتقال طراحی کرده و در حال انجام آزمایشهای عملکرد آن است. این محل یاب خطا که Telescan نامیده می‌شود، باعث افزایش دقت و کاهش هزینه‌های نصب می‌گردد. شرکت برق توهوکو برای تعیین اولیه محل خطا در خطوط انتقال به محض وقوع، محل یاب‌های خطا مجهز به سیستم پالس راداری، تشخیص اضافه ولتاژ و عملکرد امپدانسی را طراحی کرده است. سیستم‌های قدیمی با مشکلاتی روبرو هستند از جمله اینکه کاربرد آن‌ها در خطوط انتقال چند ترمیناله با خطوط انشعابی دقت آن‌ها را کم می‌کند، هزینه‌های نصب آن‌ها بالاست و تن‌ها در فواصل کوتاه از دقت کافی برخوردار هستند.
 
مرکز تحقیقات و فن آوری این شرکت یک فاصله یاب جدید محل خطای خط انتقال را ابداع کرده است که در فواصل طولانی نیز از دقت مناسب برخوردار میباشد.
 
محل یاب خطای جدید Telescan " "دارای ویژگی‌های زیر است:
۱ - از پالس‌های ساعتی سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) استفاده کرده و با یک روش جدید پردازش شکل موج، فاصله تا محل خطا راتعیین می‌کند. بدین خاطر وسیله مزبور از دقت بالایی (حدود ۱۰۰ ± متر) برخوردار است.

۲ - سیگنال‌های GPS نیاز به خطوط ارتباطی سنکرون کننده را از بین برده و به Telescan قابلیت کاربرد در هر خط انتقالی را میدهد.
 
۳ - از سنسورهای نوری به منظور اجتناب از اضافه جریان‌ها استفاده می‌کند تا از تأثیر اغتشاشات الکترومغناطیسی بر مقادیر اندازه گیری شده بر امپدانس جلوگیری کند.

۴ - دارای حساسیت بالای آشکار سازی است و داده‌ها را با چنان سرعتی پردازش می‌کند که یک ایستگاه مادر مرکزی می‌تواند دو خط انتقال را که هر یک دارای ۵ ترمینال هستند، اداره کند.

۵ - حجم کم (ارتفاع: ۱۶۲ mm و عمق: ۳۰۰ mm، پهنا: ۴۳۰ mm)، وزن کم (۱۰ کیلوگرم) و قیمت ارزان (حدود نصف قیمت تجهیزاتی که در حال حاضر بکار می‌روند) از دیگر خصوصیات این دستگاه می‌باشد. شرکت توهوکو در حال حاضر Telescan را در سه خط kv ۲۷۵ کیلو ولت و یک خط kv ۱۵۴ کیلو ولت آزمایش می‌کند.

۱ - تعیین محل خطا‌های واقعی

موج صاعقه سه بار موجب ایجاد خطا روی خطوط انتقال شده که شرکت برق توهوکو با وسیله جدید موفق به تعیین محل آن گردیده است دریک مورد خطا به فاصله ۲ / ۶۵ کیلومتر از پست Nishi- sendai با خطای ۳۰۰ – متر روی خط اصلی zao پیدا شد. دو خطای دیگر که روی خط Kariha در Niiagata رخ دادند، به فاصله ۷ / ۲۰ کیلومتر (با خطای صفر) و ۳ / ۱۳ کیلومتر (باخطای ۱۰۰ متر) از پست Chuetsu تعیین شدند. به این ترتیب توانایی Telescan در تعیین دقیق محل خطای خطوط انتقال در عمل به اثبات رسیده است.

۲ - تحلیل دقت با استفاده از اضافه ولتاژ کلید زنی
در روی خط اصلی Mizusawa که از وسط آن خطی به طرف پست Shin- Kugava منشعب می‌شود، یک فاصله یاب خطا قرار داده شده است که با استفاده از داده‌های حاصل از کلید زنی روزانه در پست Shin- Kugava و از تحلیل دقیق آن‌ها فاصله نقطه انشعاب تا محل دریافت اطلاعات تعیین می‌شود. انتظار می‌رفت که تعیین دقیق محل انشعاب بدلیل تغییرات زیاد در دامنه پیک ولتاژ کلید زنی و پیچیده بودن شکل موج آن با مشکلاتی مواجه شود، اما نتایج حاصله از دقت نسبتاً خوبی با تولرانس ۴۰۰ + متر برخوردار بودند. با افزایش دامنه اضافه ولتاژ کلید زنی تا حدود ۴۰ کیلو ولت، دقت اندازه گیری محل یاب نیز افزایش یافته و به حدود ۱۰۰ + می‌رسد.
جهت افزایش دقت Telescan در آینده، آزمایشهای بیشتری در دست انجام می‌باشد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار