کد خبر: ۲۳۰۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳:۲۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۶
آتش گرفتن کابل و انتشار شعله در طول کابل می‌تواند به عواملی، چون نوع کابل، روش نصب، جنس مواد عایق و روکش به کار رفته، بستگی داشته باشد. در صورت وسعت یافتن آتش و افزایش دمای شعله، دیگر نمی‌توان عملکرد صحیح کابل و ملحقات الکتریکی آن را در شرایط اتصال کوتاه تضمین نمود. در ادامه استانداردهای آزمون مقاومت سیم‌ها و کابل‌ها را ملاحظه خواهید کرد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: زمانی که کابل‌های ساخته شده با مواد ترموپلاستیک در معرض آتش سوزی قرار گیرند، صدمات قابل توجهی به افراد و تجهیزات وارد می‌شود. در صورتی که نصب کابل با مهارت انجام پذیرد، عملکرد مناسب آن تضمین شده و باعث آتش سوزی نخواهدشد. از طرف دیگر آتش گرفتن کابل و انتشار شعله در طول کابل می‌تواند به عواملی، چون نوع کابل، روش نصب، جنس مواد عایق و روکش به کار رفته، بستگی داشته باشد. در صورت وسعت یافتن آتش و افزایش دمای شعله، دیگر نمی‌توان عملکرد صحیح کابل و ملحقات الکتریکی آن را در شرایط اتصال کوتاه تضمین نمود. هنگام بروز آتش سوزی در مکان‌های عمومی، بکارگیری و استفاده از روشنایی اضطراری، آسانسورها، تهویه و … از درجه اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند. استانداردهای ذیل جهت آزمون مقاومت سیم‌ها و کابل‌ها دربرابر شعله در دسترس می‌باشند:
IEC ۶۰۳۳۱ - ۱۱: تجهیزات تست ـ. اعمال آتش به تنهایی در دمای شعله حداقل ۷۵۰ درجه سانتیگراد.
IEC ۶۰۳۳۱ - ۲۱: روش‌ها و الزامات ـ. کابل‌های با ولتاژ تا وخود ۰ ٫ ۶ / ۱ کیلو ولت
IEC ۶۰۳۳۱ - ۲۲: روش‌ها و الزامات ـ. کابل‌های با ولتاژ تا وخود ۰ ٫ ۶ / ۱ کیلو ولت
IEC ۶۰۳۳۱ - ۲۳: روش‌ها و الزامات ـ. کابل‌های انتقال اطلاعات الکتریکی
IEC ۶۰۳۳۱ - ۲۵: روش‌ها و الزامات ـ. کابل‌های فیبرنوری

آزمون کابل‌های الکتریکی در شرایط آتش*

(IEC – ۶۰۳۳۱) بخش اول زمانی که کابل‌های ساخته شده با مواد ترموپلاستیک در معرض آتش سوزی قرار گیرند، صدمات قابل توجهی به افراد و تجهیزات وارد می‌شود. در صورتی که نصب کابل با مهارت انجام پذیرد، عملکرد مناسب آن تضمین شده و باعث آتش سوزی نخواهدشد. از طرف دیگر آتش گرفتن کابل و انتشار شعله در طول کابل می‌تواند به عواملی، چون نوع کابل، روش نصب، جنس مواد عایق و روکش به کار رفته، بستگی داشته باشد. در صورت وسعت یافتن آتش و افزایش دمای شعله، دیگر نمی‌توان عملکرد صحیح کابل و ملحقات الکتریکی آن را در شرایط اتصال کوتاه تضمین نمود. هنگام بروز آتش سوزی در مکان‌های عمومی، بکارگیری و استفاده از روشنایی اضطراری، آسانسورها، تهویه و … از درجه اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند. استانداردهای ذیل جهت آزمون مقاومت سیم‌ها و کابل‌ها دربرابر شعله در دسترس می‌باشند:

IEC ۶۰۳۳۱ - ۱۱: تجهیزات تست ـ. اعمال آتش به تنهایی در دمای شعله حداقل ۷۵۰ درجه سانتیگراد.
IEC ۶۰۳۳۱ - ۲۱: روش‌ها و الزامات ـ. کابل‌های با ولتاژ تا وخود 0.6/1  کیلو ولت
IEC ۶۰۳۳۱ - ۲۲: روش‌ها و الزامات ـ. کابل‌های با ولتاژ تا وخود 0.6/1 کیلو ولت
IEC ۶۰۳۳۱ - ۲۳: روش‌ها و الزامات ـ. کابل‌های انتقال اطلاعات الکتریکی
IEC ۶۰۳۳۱ - ۲۵: روش‌ها و الزامات ـ. کابل‌های فیبرنوری


نکات کلی درباره ویژگی‌های ساختاری کابل‌های مقاوم در برابر آتش با ولتاژ تاوخود 0.6/1 کیلو ولت:جهت اطمینان از مقاوم بودن کابل در برابر آتش و عملکرد صحیح آن، لازم است هادی با ماده‌ای عایق گردد که بتواند همزمان، قادر به تحمل درجه حرارت شعله آتش بوده و در عین حال خواص عایقی خود را حفظ نماید. استفاده از نوار میکا و یا هر غلاف دیگری که بتواند نقش محافظ را در برابر آتش و در خلال سوختن ایفا نماید، به دور عایق معدنی (کابل هایی با عایق معدنی)، توصیه می‌گردد. درصورتی که از نوارهای میکا برای ایجاد مقاومت در برابر آتش استفاده شود، باید از یک عایق الکتریکی اضافه نیز بر روی هادی هایی که با نوار میکا محصور شده اند، بهره گیری شود. لایه عایق دوم به دو منظور استفاده می‌شود، نخست در نقش عایق الکتریکی و سپس جهت حفاظت نوارهای میکا در صورت صدمات مکانیکی. وجود اسیدهای هدایت کننده، استفاده از مواد عایق بدون هالوژن را الزامی می‌نماید، چراکه در هنگام تست شعله، اسید موجود از نوارهای میکا عبور کرده، باعث هدایت جریان بین هادی‌ها شده و به اتصال کوتاه منجر می‌گردد. روکش نهایی ۱ (در مورد کابل‌های غیرمسلح) و یا روکش جدا کننده ۲ (در مورد کابل‌های مسلح)، که مستقیما" بر روی سیم‌های عایق شده به کار می‌رود نیز باید بدون هالوژن باشد.
۱ - Sheathing

۲ - Bedding
۲۱ -IEC ۶۰۳۳۱ (۱. Edition ۱۹۹۴ – ۰۴) آزمون مقاوم بودن سیم و کابل عایق در شرایط آتشروش‌ها و الزامات ــ کابل‌های با ولتاژ تا وخود 0.6/1 کیلوولت یک نمونه ۱۲۰۰ میلیمتری از کابل را انتخاب نموده و به اندازه ۱۰۰ میلیمتر از روکش یا پوشش خارجی آن را از هر طرف جدا می‌نماییم. دوسر کابل را در دو انت‌ها جهت اتصال‌های الکتریکی آماده کرده و سر سیم‌ها را به اندازه کافی از یکدیگر جدا می‌کنیم تا از اتصال هادی‌ها به یکدیگر جلوگیری به عمل آید. کابل به صورت افقی در دستگاه تست قرار گرفته و در دو انت‌ها توسط گیره هایی نگهداشته می‌شوند. باید توجه نمود که گیره‌ها در قسمت دارای روکش قرارگیرند.
 
طول منبع حرارتی ۵۰۰ میلیمتر است و از نوع مشعل‌های تخت انتخاب می‌گردد؛ زیرا این مشعل‌ها یک ردیف از شعله‌های نزدیک به هم و یکنواخت را تولید می‌نمایند. برای ایجاد شعله حجم گــاز ورودی ۰ ٫ ۲۵) l/min± (۵ و حجم هوای ورودی ۵) l/min ± (۸۰ می‌باشد تاجایی که ترموکوپل‌ها دمایی معادل ۷۵۰ درجه سانتیگراد را نشان دهد. محل استقرار ترموکوپل‌ها باید به گونه‌ای باشد که اولا" موازی مشعل بوده، ۷۰ میلیمتر بالای آن و ۴۵ میلیمتر دور از آن قرار گرفته و ثانیا" سر ترموکوپل در داخل شعله قرار گیرد.
 
نمونه مورد نظر باید به گونه‌ای قرار گیرد که شعله‌های مشعل با سطح پائینی آن در تماس باشد. ولتاژ از طریق خروجی یک ترانس که در سرراه هر فاز آن یک فیوز ۲ آمپری نصب شده است به هادی‌های کابل اعمال می‌گردد. هنگام تست، نول مدار و کلیه قسمت‌های فلزی تجهیزات تست از جمله نگهدارنده‌ها باید به زمین متصل شوند.
 
پس از برقراری اتصالات الکتریکی، برق دستگاه را روشن می‌کنیم. ولتاژ خروجی ترانس باید به گونه‌ای تنظیم گردد که ولتاژ اعمال شده میان هادی‌ها معادل ولتاژ نامی کابل باشد. طول زمان آزمون ۹۰ دقیقه و اعمال ولتاژ به صورت پیوسته خواهد بود. در حین آزمون باید شعله‌های آتش در برابر جریان هوا محافظت گردند.
 
پس از گذشت ۹۰ دقیقه، آتش را خاموش کرده و کابل به مدت ۱۵ دقیقه دیگر همچنان تحت ولتاژ باقی می‌ماند؛ در نتیجه کل زمان آزمون، مدت زمان اعمال آتش و ۱۵ دقیقه زمان مربوط به خنک شدن را شامل می‌شود. پس از طی مراحل فوق، هادی باید مورد آزمون پیوستگی قرار گیرد. در کل، آزمون مقاوم بودن در برابر آتش در صورتی موفقیت آمیز است که در کل مدت زمان آزمون هیچ گونه قطعی در فیوز رخ نداده (به عبارت دیگر هیچ گونه اتصالی میان هادی‌ها روی ندهد) و هادی نیز از لحاظ آزمون پیوستگی تایید گردد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار