کد خبر: ۲۳۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۲:۴۳ - ۱۲ تير ۱۳۹۶
محققان برای اولین بار موفق به تولید حسگر حرارتی شده اند که برای فعالیت تقریبا هیچ نیازی به برق ندارد. تولید این حسگر انقلابی در تولید پوشیدنی‌های هوشمند ایجاد خواهد کرد.
به گزارش برق نیوز، پژوهشگران دانشگاه سن دیه گو حسگر حرارتی را تولید کرده اند که با تنها ۱۱۳ پیکوات انرژی قادر به فعالیت است. این رقم ۱۰ میلیارد برابر کمتر از یک وات است و لذا یک باتری ساده می‌تواند انرژی مورد نیاز این حسگر‌ها را برای همه عمر تامین کند.

علت اصلی این موفقیت بهره گیری مثبت از یک نقص در طراحی تراتزیستورهاست. اغلب ترانزیستور‌ها دارای دروازه‌ای هستند که جریان الکترون‌ها را در یک مدار متوقف می‌کنند. اما با کوچک‌تر شدن ترانزیستورها، طراحی درست این دروازه‌ها دچار اشکال می‌شوند و الکترون‌ها از اطراف آن‌ها به بیرون نشت می‌کنند.

الکترون‌های نشت کرده از ترانزیستور‌ها در اینجا برای تامین انرژی مورد نیاز حسگر‌ها به کار گرفته شده اند. این در حالی است که بسیاری از پژوهشگران در تلاش هستند تا از مشکل نشت الکترون خلاص شوند. اما الکترون‌های یاد شده به منبعی برای تامین انرژی مبدل شده اند.

این حسگر‌ها چنان کم مصرف هستند که در مقایسه با پیشرفته‌ترین حسگرهای امروزی تا ۶۲۸ برابر کمتر انرژی مصرف می‌کنند. از حسگرهای مذکور می‌توان در دمای بین منفی ۲۰ تا ۴۰ درجه استفاده کرد و پیش بینی می‌شود در آینده از آن‌ها به طور گسترده برای تولید سیستم‌های کنترلی خانگی و محیطی نیز استفاده شود. البته هنوز تا تولید صنعتی و انبوه این حسگر‌ها راه درازی در پیش است.

منبع: مهر
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار