کد خبر: ۲۳۲۵۶
تاریخ انتشار : ۱۵:۰۲ - ۱۲ تير ۱۳۹۶
یکی از معروفترین شرکت‌های سازنده plc شرکت آلمانی SIMENS AG می‌باشد. شرکت زیمنس محصولات متنوعی در زمینه برق و الکترونیک تولید می‌کند که محصولات اتوماسیون این شرکت همانند انواع درایوها، PLC، MINI PLC، HMI و… در زیر مجموعه SIMATIC معرفی می‌شوند.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: سیستم‌های PLC زیمنس متنوع هستند به طورکلی می‌توان آن‌ها را به صورت زیر طبقه بندی کرد:
 
1- PLC‌های خانواده S5
2- PLC‌های خانواده S7 که C7 را نیز دربر می‌گیرد.
3- PLC‌های خانوادهTI
4-SAFETY PLC‌های QUADLOG
5-مینی PLC‌های LOGO
 

PLC‌های خانواده S5
خانواده S5 از قدیمی‌ترین PLC‌های زیمنس هستند که در حال حاضر تولید آن‌ها متوقف شده است. این PLC یکی از اولین PLC هایی است که به طور وسیع در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته است. از دهه 1360به بعد صنایعی را در کشور می‌بینیم که سیستم کنترل آن‌ها بر مبنای این PLC طراحی و پیاده سازی شده است.
امروزه به دلیل مشکل تامین قطعات یدکی این PLC و برخی از کمبود‌ها و نواقص آن در برخی صنایع PLC S5 تدریجا کنار گذاشته شده است و با انواع جدید در حال جایگزینی است. خانواده S5 اعضای مختلفی دارد که ویژگی‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.


PLC‌های خانواده S7
اولین سری از PLC‌های مدل S7 می‌باشد، این PLC توسط نرم افزار Micro Win برنامه نویسی می‌شود و از سال 2007 به بعد دیگر تولید نشده است. این PLC برای استفاده در فرآیند صنعتی کوچک و متوسط طراحی شده است که قابلیت‌های کنترلی پیچیده‌ای ندارد، اما با قیمت مناسب گزینه مناسبی برای بخش هایی از صنایع تولید و بسته بندی می‌باشد.

PLC‌های این خانواده از پرکاربرد‌ترین PLC‌های مورد استفاده در صنایع داخلی کشور می‌باشند سیستم اتوماسیون صنعتی در بسیاری از پروژه‌های جدید در زمینه نفت و گاز وپتروشیمی و فولاد و مس و آلومنیومو خودرو سازی و... بر مبنای PLC‌های این خانواده طراحی و پیاده سازی شده است. خانواده S۷ به گروه‌های زیر تقسیم می‌گردد:
 
S7-200
S7-300
S7-400
S7-1200
S7-1500
C7

S7-200 
این PLC به صورت یکپارچه (COMPACT) است، ولی می‌توان با استفاده از ماژول‌های توسعه (EXPANSION) ورودی و خروجی‌های آن را تا حدی افزایش داد. از نظر کاربری در پروژه‌های کوچک که تعداد I/O کم است و توانایی زیادی از PLC مورد انتظار نیست به کار می‌روند. برنامه نویسی S۷ - ۲۰۰ توسط نرم افزار STEP۷ MICROWIN انجام می‌گیرد.

S7-300
این PLC ماهیت مدولار دارد و کارت‌های مختلف I/O در کنار آن قابل نصب است اگر چه برخی از مدل‌های آن به صورت یکپارچه همراه با I/O عرضه شده اند، ولی به سهولت می‌توان با اضافه کردن کارت‌های دلخواه تعداد ورودی وخروجی آن‌ها را نیز تا حدی افزایش داد. از نظر کاربری PLC‌های این خانواده برای پروژه‌های در حد متوسط که I/O قابل توجه (ولی نه بسیار زیاد دارند) مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در این PLC‌ها برنامه نویسی و پیکر بندی و تنظیمات مربوط به شبکه توسط نرم افزار STEP۷ انجام می‌شود.


S7-400
این PLC‌ها نیز به صورت مدولار بوده و برای پروژه هایی که تعداد I/O در آن‌ها بسیار زیاد است یا توانایی‌های ویژه‌ای نظیر سرعت پردازش بالا مورد نیاز است به کار می‌روند
در این PLC‌ها نیز برنامه نویسی و پیکر بندی و تنظیمات مربوط به شبکه توسط نرم افزار STEP۷ انجام می‌شود.

S7-1200
میکرو PLC جدیدی است که اگرچه ورودی و خروجی محدودی را ساپورت می‌کند، ولی مجهز به امکانات پیشرفته تری نسبت به سایر اعضای خانواده S۷ است که از جمله آن‌ها می‌توان مجهز بودن CPU به پورت شبکه اترنت را نام برد.
این PLC در دو مدل یکپارچه و مدولار عرضه شده و برنامه نویسی آن با STEP7 710 انجام می‌شودکه با STEP7 به کار رفته برای S7-300 و S-400 متفاوت است.
 
S7-1500
جدیدترین محصولات مجموعه STEP7 زیمس می‌باشد که به منظور کنترل پروسه‌های صنعتی با پیچیدگی و امکانات بیشتر از S7-300 طراحی شده است. بارزترین ویژگی این مجموعه نسبت به مدل قبلی، صفحه نمایش روی ماژول می‌باشد که به منظور نمایش آلارم و اطلاعات تخصصی بر روی آن تعبیه شده است که بعد از LOGO بر روی هیچ یک از مجموعه PLC‌ها قرار نداشت.
 

PLC‌های سری C7
این PLC‌ها در اصل از خانواده S7-300  هستند، ولی به صورت یکپارچه و همراه با صفحه نمایش اپراتوری عرضه شده اند به عبارت دیگر با ترکیب PLC و OP سیستم کنترل و مانیتورینگ به صورت یکجا ارائه می‌گردد که اقتصادی‌تر از خرید مجزای این دو سیستم است. از جمله موارد کاربردی C7 می‌توان به نصب روی درب پانل موجود در اتاق‌های کنترل اشاره نمود که در این موارد C7 علاوه بر انجام کار کنترل عمل مانیتورینگ را نیز انجام می‌دهد
برنامه نویسی کنترل در ان‌ها توسط نرم افزار STEP۷ مشابه سیستم‌های S7-300 انجام می‌گیرد. صفحات نمایش با نرم افزار PROTOOL یا در نوع جدید‌تر توسط نرم افزار WINCC FLEXIBLE انجام می‌شود.



ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار