کد خبر: ۲۳۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۲:۰۹ - ۱۳ تير ۱۳۹۶
ظرفیت نامی ترانسفورماتور‌ها بر اساس ظرفیت پست و با توجه به مطالعات و برنامه ریزی سیستم و نیز پیش بینی بار تعیین می‌گردد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: ظرفیت نامی ترانسفورماتور‌ها بر اساس ظرفیت پست و با توجه به مطالعات و برنامه ریزی سیستم و نیز پیش بینی بار تعیین می‌گردد. انتخاب توان اسمی ترانسفورماتور‌های نیروگاه‌ها ساده می‌باشد.
 
این نوع ترانسفور ماتور معمولا دارای دو سیم پیچی می‌باشند توان نامی ترانسفورماتور‌های ژنراتور‌ی خیلی نزدیک به توان نامی زنراتور‌ها انتخاب می‌شوند معمولا این ترانسفورماتور‌ها تعویض نمی‌شوند مگر اینکه مشکل اساسی در ساختمان آن‌ها ایجاد شده باشد. در مورد این ترانسفورماتور‌ها نکات زیر باید رعایت شود:

-حداکثر توان خروجی ژنراتور را در ارتفاع مشخص درجه حرارت معمول منطقه و در ولتاژ نامی با تغییر مجاز در محدوده ۵ + تا ۵ - درصد تامین نمایند.

-تعیین ۶ الی ۸ درصد به عنوان مصرف داخلی

توان نامی مورد نیاز ترانسفورماتور‌های فشار قوی وابسته به فاکتور‌های زیر می‌باشد:

1- توان با توجه به بررسی تقاضای بار ناحیه

2- رشد بار آینده

3- تعداد ترانسفورماتور‌های که بایستی در محل پست نصب شود.

4- انتخاب ترانسفورماتور‌های دو سیم پیچه یا سه سپم پیچه

5- نیاز یا عدم نیاز به ترانسفورماتورهای رزرو

6- انتخاب توان نامی با توجه به توان‌های نامی استاندارد.

توان نامی مبنای است برای طراحی و ضمانت سازنده و آزمونهای کنترل کیفیت. مقدار جریان نامی با توجه به توان نامی و ولتاژ اعمالی نامی در شرایط استاندارد iec محاسبه می‌گردد در ترانسفورماتورهای دو سیم پیچ توان نامی ترانسفورماتور در حقیقت توان نامی هر دو سیم پیچ ترانسفورماتور می‌باشد ولی در ترانسفورماتور‌های چند سیم پیچ باید توان نامی سیم پیچ‌ها تعریف شود.

توان نامی ترانسفورماتور با توجه به شرایط محیط نصب که در ماده ۲ استاندارد iec شماره ۱ - ۷۶ تعریف شده است عبارت است ار حاصل ضرب جریان نامی در ولتاژ نامی در ضرایب فاز که در زیر تعریف شده است:

-تک فاز با ضریب فاز یک

-سه فاز با ضریب فاز 1/73

توان تعریف شده توان در شرایط کار پیوسته می‌باشد. در مورد اضافه بار‌های کوتاه مدت یا کمدت دار توصیه‌های استاندارد iec شماره ۳۵۴ می‌تواند مد نظر قرار گیرد. ظرفیت‌های پیشنهادی استاندارد برای ترانسفورماتور‌های شبکه ۲۳۰ کیلو ولت بر حسب مگا ولت آمپر عبارتند از: ۴۰ – ۸۰ - ۱۲۵ - ۱۶۰ و ظرفیت‌های استاندارد برای ترانسفورماتورهای ۴۰۰ کیلو ولت بر حسب مگا ولت آمپر به صورت زیر می‌باشد: ۲۰۰ - ۵۰۰ - ۶۰۰

توان نامی سیم پیچی ثالثیه بر اساس چگونگی استفاده از این سیم پیچ تعیین می‌گردد. این سیم پیچ در ترانسفورماتور به عنوان یک سیم پیچ فرعی بوده و ظرفیت دائمی که به صورت جزئی از ظرفیت سیم پیچ‌های اصلی می‌باشد و از آنجا که دارای امپدانس کمی نسبت به سایر سیم پیچی‌ها می‌باشد در اثر بروز اتصال کوتاه سه فاز یا دو فاز به علت اینکه معمولا از سوی دو شبکه قوی متصل به سیم پیچ‌های اصلی تغذیه می‌گردد. جریان‌های اتصال کوتاه بالاتری نسبت به سیم پیچی‌های اصلی از آن عبور می‌نماید و از این نظر همواره در معرض خطر جدی قرار دارد.
 
برای بررسی دقیق‌تر خطرات موجود برای سیم پیچی‌های سوم ترانسفورماتور‌ها می‌توان به گزارش کمیته تحقیقاتی سیم پیچی سوم مراجعه نمود. در صورت استفاده از سیم پیچ سوم به عنوان تغذیه شبکه بیرونی توان آن بایستی بر اساس بار مصرف کننده انتخاب شود.

در صورت استفاده از سیم پیچ سوم به عنوان تغذیه راکتور و ترانسفورماتور کمکی ظرفیت آن بر اساس ظرفیت راکتور و ترانسفورماتور کمکی و ظرفیت قدرت اتصال کوتاه تعیین می‌شود. بطور معمول این سیم پیچ حداکثر معادل یک سوم ظرفیت سیم پیچ اولیه در نظر گرفته می‌شود. چنانچه نیاز به موارد مذکور نباشد از سیم پیچ سوم به عنوان سیم پیچ مثلثی حذف کننده هارمونیک‌ها استفاده می‌شود که در این صورت دیاگرام برداری طرف ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلو ولت به صورت ستاره خواهد بود.
 
 
منبع: وبلاگ کوچکسرایی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار