کد خبر: ۲۳۳۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳:۰۶ - ۱۴ تير ۱۳۹۶
مدیرکل دفتر راهبردی و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو از اتصال شبکه برق ایران به اروپا خبر داد و گفت: زیرساخت‌های این موضوع فراهم شده و ایران از طریق کشورهای آذربایجان، کردستان عراق و روسیه به شبکه برق اروپا وصل می‌شود.
به گزارش برق نیوز، محمدعلی فرحناکیان در نخستین همایش ملی تخصصی کمپرسور‌ها اظهار کرد: من امروز به نمایندگی از صنعت برق در این همایش حضور دارم و باید به اوج مصرف برق در کشور اشاره کنم. هفته گذشته مصرف برق در کشور بیش‌تر از پیک سال گذشته بود. با این حال صنعت برق تاکنون توانسته برق مورد نیاز مردم را تامین کند و علاوه بر تامین نیاز داخلی وزارت نیرو در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰ مگاوات برق صادر می‌کند.

وی با اشاره به آمار دپارتمان انرژی آمریکا در سال ۲۰۱۶ گفت: بر اساس آماری که از سوی دپارتمان انرژی آمریکا در سال ۲۰۱۶ ارائه شد، صنعت برق ایران از نظر تاسیسات رتبه ۱۴ را در کل دنیا و رتبه نخست را در غرب آسیا و خاورمیانه دارد.

مدیرکل دفتر راهبردی و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو افزود: ایران تنها سازنده توربین کلاس E. و اخیرا کلاس F. در منطقه است. مصرف برق ایران در سبد انرژی تقریبا متوسط دنیا است، اما این روند مصرفی کاملا افزایشی است، زیرا ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه روز به روز بیشتر به مصرف انرژی نیاز دارد. به هیمن دلیل مصرف برق هر سال روند افزایشی داشته و میزان مصرف برق نسبت به متوسط ۲۵ سال گذشته ۵. ۵ تا ۶ درصد افزایش داشته است.

فرحناکیان از افزایش مصرف برق در صنایع خبر داد و گفت: مصرف برق در صنایع۲ .۱۲  درصد بیشتر از پارسال بوده است که این نشان می‌دهد صنایع در ایران کار خود را آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی در ایران به صورت نامناسبی در حال افزایش است، اظهار کرد: این موضوع ممکن است به دلیل قیمت ارزان برق در کشور باشد. ایران بین بیش از ۱۰۰ کشور ارزان‌ترین برق را به مردم ارائه می‌کند. جریان انرژی در حوزه برق حدود ۴۳۰ میلیون بشکه معادل نفت خام مصرف کشور است و سالیانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد مترمکعب سوخت در صنعت برق مصرف می‌شود.

مدیرکل دفتر راهبردی و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو در ادامه با اشاره به وضعیت صادرات و واردات صنعت برق نیز گفت: ما با همه کشورهای اطراف به جز همسایه‌هایی که در دریای جنوب هستند، ارتباط الکتریکی داریم. هدفگذاری ما صادرات ۳۰ میلیارد کیلووات برق است. این میزان در حال حاضر کمتر از ۲۰ میلیارد کیلووات است.

فرحناکیان از اتصال شبکه برق به اروپا خبر داد و گفت: زیرساخت‌های اتصال شبکه برق به اروپا از طریق جمهوری آذربایجان، کردستان عراق و روسیه فراهم شده است. خطوط انتقال انرژی در خزر با مشکل مواجه شده است به همین دلیل سعی می‌کنیم از طریق خطوط برق این اتصال را فراهم کنیم.

وی در ادامه در مورد میزان مصرف در سال ۲۰۲۰ اظهار کرد: میزان مصرف در سال ۲۰۲۰، ۶۶ هزار مگاوات تخمین زده شده است. تعداد مشترکان در سال ۲۰۱۶، ۳۵ میلیون برآورد شده که این میزان در سال ۲۰۲۰ به ۴۳ میلیون خواهد رسید.

مدیرکل دفتر راهبردی و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو با اشاره به منابع هیدروکربنی ایران گفت: ایران به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز می‌تواند از سودهای فسیلی بهره زیادی ببرد البته در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر هم اقدامات خوبی انجام داده‌ایم. توربو کمپرسورهای گازی نقش مهمی در صنعت برق دارند.

فرحناکیان در ادامه در مورد چالش‌های صنعت برق توضیح داد: به دلیل تفاوت بین قیمت‌ها و هزینه‌های تمام شده، صنعت برق با چالش مالی شدیدی روبرو است. البته دولت موظف شده مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و تمام شده را پرداخت کند.

وی در مورد نقش کمپرسور‌ها در صنعت تولید برق ایران گفت: هیچ واحد تولید برقی وجود ندارد که در آن از کمپرسور استفاده نشده باشد. کمپرسور‌ها در تامین برق در ساعات پیک اهمیت ویژه‌ای دارند. همچنین کمپرسور‌ها در نیروگاه‌های تجاری در حوزه برق آبی و در واحدهای گازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر راهبردی و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو ادامه داد: امسال پیش‌بینی می‌شود پیک مصرف برق ایران بین ۵۵ تا ۵۷ هزار مگاوات باشد. همچنین پیک مصرف برق از شب به روز منتقل شده است. پیک مصرف برق ۲۰۰ ساعت در سال اتفاق می‌افتد و برای این ۲۰۰ ساعت باید ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید فراهم کنیم تا خاموشی نداشته باشیم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
0
1
کردستان عراق؟؟!!؟؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار