کد خبر: ۲۳۳۹۶
تاریخ انتشار : ۱۰:۳۷ - ۱۷ تير ۱۳۹۶
سافت استارتر یا استارت کننده نرم موتور از جمله تجهیزاتی است که امروزه به صورت گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله بر اساس کنترل ولتاژ موتور عمل کرده و موتور را به صورت نرم راه اندازی کرده و به صورت نرم نیز موتور را متوقف می‌کند.اما قابلیتهای یک سافت استارتر خیلی بیشتر از این موارد می‌تواند باشد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: سافت استارتر یا استارت کننده نرم موتور از جمله تجهیزاتی است که امروزه به صورت گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله بر اساس کنترل ولتاژ موتور عمل کرده و موتور را به صورت نرم راه اندازی کرده و به صورت نرم نیز موتور را متوقف می‌کند.

اما قابلیتهای یک سافت استارتر خیلی بیشتر از این موارد می‌تواند باشد. تولید کننده‌های این قطعه صنعتی، بر اساس نیاز قابلیتهای مختلفی را در آن لحاظ کرده اند.

امکاناتی که در اینجا شرح داده می‌شوند در اکثر برند‌ها موجود است و جزو قابلیتهای پایه محسوب می‌شود.

۱ - خیلی از سافت استارتر‌ها دارای کنتاکتهای بایپس داخلی هستند.

زمانی که موتور به صورت نرم راه اندازی شد و به دور مورد نظر رسید این کنتاکتهای داخلی وصل شده و زوج تریستورهای داخلی سافت استارتر را از مدار خارج می‌کنند. زیرا موتور راه اندازی شده و نیازی نیست این قطعات قدرت در مدار باشند. زمانی که بخواهیم موتور را به صورت نرم استاپ کنیم دوباره وارد مدار می‌شوند.

البته اگر کنتاکت بای پس موجود نباشد می‌توان از یک کنتاکتور به صورت موازی برای بای پس کردن سافت استارتر استفاده کرد. این کنتاکتور هم از خود سافت استارتر دستور گرفته و در زمانهای مورد نیاز قطع و وصل خواهد شد.

۲ - قابلیت اتصال سافت استارتر به صورت مثلث به موتور سه فاز از جمله موارد دیگری است که در سافت استارتر‌ها در نظر گرفته شده است.

این قابلیت باعث می‌شود که اولا جریانهای راه اندازی کاهش یابد و دوم اینکه از حداکثر قدرت موتور استفاده شده و گشتاور راه اندازی نیز افزایش یابد لذا اگر بخواهیم از تمامی توان موتور استفاده کنیم و در راه اندازی هم از سافت استارتر استفاده شود می‌بایست سافت استارتر انتخابی دارای این قابلیت باشد.

۳ - در یک سری از سافت استارتر‌ها می‌توان گشتاور را نیز کنترل کرد
. یعنی طی کار موتور می‌توان با تغییر ولتاژ موتور روی گشتاور نیز کنترل داشت

۴ - کنترل حرارت موتور نیز از قابلیتهای دیگر سافت استارترهای جدید است.

در این حالت به یک سنسور حرارتی جهت نصب روی موتور سه فاز نیاز است

با نصب یک مقاومت PTC بر روی بدنه موتور و اتصال آن به سافت استارتر این امر قابل اجرا است. بر روی سافت استارتر ترمینالهایی جهت اتصال این مقاومت در نظر گرفته شده است.

۵ - کنترل بالانس نبودن ولتاژ‌های سه فاز یا قطع یک یا دو فاز از سه فاز نیز از قابلیتهای دیگر سافت استارتر است.

برخی مواقع ممکن است ولتاژ فاز‌ها بالانس نباشد و یا یکی از فاز‌ها به دلیل عملکرد یکی از فیوزهای NH در مدار قطع شود.

در این حالت برخی از سافت استارتر‌ها این قابلیت را دارند تا موتور را حفاظت کنند و فرمان استاپ موتور را صادر کنند.

۶ - با سافت استارتر می‌توان موتور را در برابر اضافه بار نیز حفاظت کرد.

اضافه بار یعنی افزایش جریان سیم پیچ‌های موتور که میتواند دلایل مختلفی از جمله اضافه بار بر روی محور موتور باشد. در این حالت در برخی از سافت استارتر‌ها ورودی‌های ی جهت اتصال ترانس CT در نظر گرفته شده است که با اتصال به یک ترانس Ct در مسیر جریان موتور این خطا را تشخیص داده و موتور را قطع می‌کنند.

موارد فوق بخشی از قابلیتهای سافت استارتر‌ها بودند.

سافت استارتر‌ها امکاناتی در اختیار ما قرار می‌دهند که هیچ یک از روشهای ستاره – مثلث و روش مستقیم در اختیارمان قرار نخواهند داد.
 
 
منبع: سایت استادبرق

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار