کد خبر: ۲۳۴۵۴
تاریخ انتشار : ۱۲:۴۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۶
اثر فارادی در سال ۱۸۴۵ مایکل فارادی دریافت که وقتی یک تکه شیشه تحت میدان مغناطیسی قرار گیرد از نظر نوری فعال می‌شود. برای مشاهده‌ی اثر فارادی نور باید موازی با جهت میدان تابانده شود.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: اثر فارادی در سال ۱۸۴۵ مایکل فارادی دریافت که وقتی یک تکه شیشه تحت میدان مغناطیسی قرار گیرد از نظر نوری فعال می‌شود. برای مشاهده‌ی اثر فارادی نور باید موازی با جهت میدان تابانده شود. K||H به این حالت هندسه‌ی فارادی گفته می‌شود. وقتی صفحه‌ی پلاریزه شده در طول میدان اعمالی پیش می‌رود صفحه‌ی پلاریزه شروع به چرخش می‌کند. زاویه‌ی چرخش این صفحه به طور مستقیم با میدان اعمال شده و طولی که نور در ماده منتظر شده است ارتباط دارد.

اثر فارادی چیست؟
ثابت V. را ثابت وردت می‌گویند که به عنوان مقدار چرخش به ازای واحد میدان و واحد طول شناخته می‌شود. ثابت وردت به جنس ماده، فرکانس و دما بستگی دارد. اثر فارادی یک اثر فرد است. یعنی اگر یک بار نور در یک راستای خاص از محیط عبور کند و به وسیله‌ی یک آینه مسیر آمده را بازگردد مقدار زاویه‌ی چرخش دوبرابر می‌شود. همین خاصیت آن را از فعالیت طبیعی نوری محیط (که زوج است) جدا می‌کند. علاوه بر آن از این خاصیت برای بزرگ کردن زاویه‌ی چرخش استفاده می‌شود. اگر ضریب شکست برای قطبش دایروی راست گرد n_+ و برای قطبش چپ گرد n_- باشد می‌توان اثر فارادی را به شکل θ=ω/ ۲c (n_+-n_-) L. تشریح نمود.

θ=VHL
 
 
منبع: مرجع مقالات برق
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار