کد خبر: ۲۳۴۵۷
تاریخ انتشار : ۱۳:۱۱ - ۱۸ تير ۱۳۹۶
در حالیکه از امضای تفاهم نامه احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی میان شرکت دولتی تولید برق حرارتی و مپنا بیشتر از یک سال می‌گذرد هنوز شرکت مپنا کار احداث این نیروگاه‌ها را به دلیل ناتوانی در تامین منابع مالی آغاز نکرده است.
به گزارش برق نیوز، در روز سوم خرداد ماه سال ۹۵ تفاهم‌نامه احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بین شرکت تولید برق حرارتی و شرکت مپنا با حضور حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی و عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا به امضاء رسید؛
 
بنابراین گزارش در این تفاهم‌نامه که در راستای افزایش ظرفیت تولید برق کشور و برنامه ۳ ساله وزارت نیرو برای تبدیل واحدهای سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی امضاء می‌شد، قرار شد زمینۀ احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا در کشور فراهم و توسط شرکت تولید نیروی برق حرارتی به نمایندگی از دولت خریداری شود.

در این تفاهم‌نامه که بر ضرورت انتقال تکنولوژی پیشرفته از شرکت‌های بین‌المللی تولیدکننده تجهیزات نیروگاهی به صنعت نیروگاهی کشور تأکید شده، قرار بود تا این ۵ هزار مگاوات در شهرهای خرم‌آباد، بوئین زهرا، همدان، اندیمشک، تبریز، امیدیه خوزستان، بندرعباس و سلفچگان احداث شود.

این ساختگاه‌ها بنا به این دلیل انتخاب شده‌اند که در آن مناطق نیاز منطقه به برق بالا بوده و، چون در آن مناطق احتمال کمبود تولید برق در آینده و افزایش بار شبکه وجود دارد این مناطق انتخاب شده‌اند.

بر اساس این گزارش، اما نکته‌ای که باعث تاخیر در آغاز احداث این ۵ هزار مگاوات شده عدم توانایی مپنا در تامین مالی برای استارت ساخت نیروگاه بوده است؛ بنابراین گزارش، اعتماد وزارت نیرو به مپنا برای احداث ۵ هزار مگاوات باعث شد تا قرارداد ساخت نیروگاه و تبدیل واحدهای سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی امضاء و این قرارداد بزرگ به مپنا واگذار شود، اما با گذشت بیش از یک سال از این تفاهمنامه هنوز عملیات اجرایی ساخت این نیروگاه‌ها آعاز نشده است.

نکته‌ای که در زمان امضای قرارداد مسئولان ارشد مپنا بر آن تاکید و مدعی بودند این بود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن از منابع داخلی و خارجی می‌توانند تامین مالی را انجام دهند.

اظهارات حمید چیت چیان وزیر نیرو در مراسم امضای تفاهمنامه نیز جالب بود. وی گفته بود: از حدود هفت ماه قبل از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای خرید از گروه مپنا به منظور تجمیع این تقاضا‌ها برای فناوری توربین‌های کلاس F. دعوت به عمل آمد و متعاقبا وزارت نیرو به نتیجه رسید تا پنج هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی از گروه مپنا خریداری کند و تفاهم‌نامۀ آن نیز امروز به امضاء رسید.

چیت چیان افزوده بود:پنج هزار مگاوات باقی‌مانده از مجموع ۱۰ هزار مگاوات پیش‌بینی شده در برنامۀ امسال نیز توسط بخش خصوصی عملیاتی و موجب می‌شود تا در عمل انتقال فناوری توربین‌های کلاس F. اجرایی شود.

وی با ابراز خرسندی از توانمندی‌های گسترده گروه مپنا تصریح کرد: گروه مپنا نه تن‌ها موفق به ساخت تجهیزات مورد نیاز توربین‌های ساخت داخل شده، بلکه بسیاری از شرکت‌های خارجی نیز برای خرید و تامین قطعات و تجهیزات از مپنا ابراز تمایل کرده‌اند و این مساله نشان از بلوغ قابل توجه صنعت نیروگاه‌سازی ایران دارد.

وی گفت: مپنا با ظرفیت‌های ایجاد شده در این گروه می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای واحد‌های نیروگاهی کشور را تأمین کند.
 
عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا در این مراسم طی سخنانی، مهم­ترین مقولۀ صنعت برق کشور را امنیت دانست و گفته بود: مهم­تر از هر ویژگی دیگری همچون راندمان، فرکانس، شبکه و … برای صنعت برق کشور، توجه به امنیت برق ضرورت دارد.

وی افزود: مسئولان وزارت نیرو و صنعت برق کشور همواره بر اساس سیاست امنیت تأمین برق حرکت کرده‌­اند، چرا که بدون صنعت برق مطمئن، نمی­‌توان کشور را اداره کرد، آن هم کشوری که دارای ذخایر و مخازن مشترک با کشورهای همسایه یا دارای ذخایر انرژی اولیه است.

وی تاکید کرد: اگر برق را در کشور تأمین نکنیم، نمی‌­توانیم بر مابقی مسائل صنعت تمرکز کنیم.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد:امروز خوشبختانه در جهان به عنوان سازندۀ تجهیزات اصلی نیروگاهی شناخته می­‌شویم.

همچنین محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی نیز در این مراسم، هدف از امضاء تفاهم‌نامه با مپنا را استفاده از توان تولید داخل در ساخت نیروگاه دانست و گفته بود: با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه، زمینۀ احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا در کشور فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: در تفاهم‌نامه با مپنا بر ضرورت انتقال تکنولوژی پیشرفته از شرکت‌های بین‌المللی تولیدکننده تجهیزات نیروگاهی به صنعت نیروگاهی کشور تأکید شده است.

به گزارش فارس بیش از یک سال از امضای تفاهمنامه برق حرارتی و مپنا می‌گذرد و همچنان خبری از اجرایی شدن قرارداد نیست.
منبع: فارس
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
0
0
عواقب انحصار
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار