کد خبر: ۲۳۴۸۱
تاریخ انتشار : ۰۹:۴۷ - ۱۹ تير ۱۳۹۶
در شرایطی که وزارت نیرو بار‌ها نسبت به کاهش مصرف برق از سوی مشترکان با توجه به اوج گرفتن دمای هوا در روزهای اخیر هشدار داده شاید بهتر باشد تا مشترکان خانگی بدانند که قیمت هر کیلووات برق در زمان پیک مصرف ۵. ۲ برابر محاسبه می‌شود.
به گزارش برق نیوز، شکاف میان هزینه تولید و درآمد ناشی از فروش برق همواره یکی از چالش‌های این صنعت محسوب شده و حتی برخی کارشناسان اعتقاد دارند که بخش عمده‌ای از پرمصرفی مشترکان هم به غیرواقعی بودن قیمت فروش باز می‌گردد. عاملی که گفته می‌شود صنعت برق را بدهکار کرده و اکنون وزارت نیرو بدهی انباشته‌ای را از این جهت به دوش می‌کشد.

حتی برخی اعتقاد دارند بی‌رغبتی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق هم به پایین بودن تعرفه‌های فروش مربوط می‌شود که البته مشوق‌هایی در این زمینه برای پیمانکاران در دولت یازدهم در نظر گرفته شده است. خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله این مشوق‌هاست.

هرچند وزرات نیرو بار‌ها پیشنهاد واقعی شدن قیمت آب و برق را به هیات دولت داده، اما این پیشنهادات با توجه به سیاست دولت برای جلوگیری از ایجاد تورم و رسالت اجتماعی آن برای حمایت از طبقه محروم و کم‌درآمد جامعه نتوانسته چندان برای صنعت برق راهگشا باشد.

اما قیمت تمام شده برق با ۴ پارامتر قیمت سوخت، هزینه تبدیل انرژی، هزینه انتقال و هزینه توزیع محاسبه می‌شود. قیمت تمام شده برق در ایران بدون احتساب قیمت سوخت حدود ۹۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت و با احتساب نرخ سوخت ۳۰۰ تومان است که به طور میانگین ۶۰ تومان به مشترک فروخته شده و ۱۰ تومان آن برای پرداخت یارانه‌ها به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شد که البته طی چند ماه اخیر و با تصمیم دولت سهم صنعت برق در پرداخت یارانه‌ها به صفر رسید.

با این احتساب تا چند ماه پیش وزرات نیرو در ازای فروش هر کیلووات برق بدون احتساب قیمت سوخت ۴۵ تومان زیان می‌دید که اکنون با تصمیم دولت این امر کمی تعدیل شده است.

قیمت فروش برق در کشورهای اروپایی ۲۰ سنت و در کشورهای منطقه حدود ۱۰ سنت است، اما هر کیلووات برق در ایران کم‌تر از ۲ سنت به مشترکان فروخته می‌شود.

از طرفی کارشناسان صنعت برق معتقدند که اگر مردم بهای واقعی برق را بپردازند علاوه بر مصرف بهینه، با خرید وسایل برقی کم مصرف در جهت کاهش میزان مصرف هم اقدام می‌کنند.

موضوعی که علیرضا کفش‌کنان دبیر انجمن برق در اظهارات خود  بر آن تاکید کرده و معتقد است ثابت نگاه داشتن قیمت و تعرفه برق یک ایراد بزرگ است چرا که در وضعیت ناهمخوانی درآمد و هزینه‌های صنعت برق، ثابت نگه داشتن قیمت‌ها موجب افزایش رکود صنعت خواهد شد.

به گفته وی، وزارت نیرو بدهی‌های بسیار کلانی به صنعت برق دارد و اگر قیمت‌ها افزایش نیابد قاعدتا حجم این بدهی‌ها رو به افزایش می‌گذارد. با این حال همچنان میان درآمد و هزینه‌های صنعت برق شکاف وجود دارد.

هرچند قیمت فروش برق به مشترکان واقعی نیست، اما وزارت نیرو اقداماتی را در جهت کنترل میزان مصرف در پیش گرفته است. بر اساس طرح این وزارتخانه برای برخورد با مشترکان پرمصرف، آب و برق پرمصرف‌ها پس از صدور اخطار و در صورت استمرار افزایش مصرف قطع می‌شود.

از طرفی تعرفه برق در زمان اوج مصرف۵ .۲  برابر محاسبه می‌شود. بر اساس اعلام وزارت نیرو ساعت‌های کم باری ساعت ۲۳ تا ۷ صبح و زمان‌های پیک مصرف در ساعات ۱۲ تا ۱۶ و ساعات ۱۹ تا ۲۳ است.

از آنجایی که ۸۰ درصد مشترکان برق در تهران خانگی هستند بنابراین اگر این مشترکان استفاده از وسایل پرمصرف خود را به ساعات کم‌باری موکول کنند، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بهای برق مصرفی آن‌ها کاهش می‌یابد چرا که قیمت برق در ساعت‌های کم باری (۲۳ تا ۷ صبح) یک چهارم تعرفه است.

اما قیمت برق در تهران در ساعت‌های کم باری ۲۰ تومان، در ساعت‌های پیک بار ۲۰۰ تومان و در ساعت‌های میان باری یعنی حد فاصل ساعت‌های کم باری و پیک بار ۸۰ تومان محاسبه می‌شود.

البته بهای برق مصرفی در ساعات عادی بر اساس میزان مصرف برای مشترکان کم‌تر از ۱۰۰ کیلووات ۴۵ تومان، مشترکان دارای مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات ۵۲ تومان و مشترکان دارای بیش از ۲۰۰ کیلووات ساعت مصرف ۱۳۰ تومان محاسبه می‌شود.

آن طور که حسین صبوری مدیرعامل توزیع برق تهران گفته، در تهران ۶۵ درصد مشترکان کمتر از ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف کرده و ۸۰ درصد مشترکان خانگی در تهران در هر دوره قرائت کنتور (دو ماه) کم‌تر از ۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

اما بر اساس آمار‌ها حدود از ۱۰ درصد مشترکان تهران را مشترکان پرمصرف خانگی تشکیل می‌دهند و ۵۰ درصد کنتورهای برق به صورت دیجیتالی است که بهای برق آن‌ها با فرمول ۳ تعرفه‌ای کم باری، پر باری و میان باری محاسبه می‌شود.
 
منبع: آنا
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهندس نیروگاهی توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
0
0
ممنون از اطلاعات خوبتون..در حالیکه قیمت یک کبریت در کشور 200تومن!! یک کیلوات برق فقط 60-70 تومن واقعا باعثه تاسف و باعث اسرافکاریه..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
0
0
وقتی کنتور ها قدیمیه ابدا امکان تشخیص مصرف در ساعات اوج و کم باری غیر ممکن هستو این کنتور ها فقط میزان مصرف کلی را نشان میدهند مگر اینکه مشترکی کنتور جدید داشته باشد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار