کد خبر: ۲۳۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۰:۵۴ - ۱۹ تير ۱۳۹۶
پتانسیومتر و رئوستا هر دو مقاومت متغییر هستند، با این تفاوت که از پتانسیومتر برای کنترل ولتاژ یا پتانسیل و از رئوستا برای کنترل جریان استفاده می‌شود.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: پتانسیومتر و رئوستا هر دو مقاومت متغییر هستند، با این تفاوت که از پتانسیومتر برای کنترل ولتاژ یا پتانسیل و از رئوستا برای کنترل جریان استفاده می‌شود.

طریقه استفاده و تبدیل پتانسیو متر و رئوستا.

از رئوستا معمولا به سه طریق استفاده می‌کنند:
۱ - اگر دو جای فیش سیاه را به مدار جریان برق وصل کنیم در این صورت رئوستا به منزله‌ی یک مقاومت ثابت می‌باشد و حرکت لغزنده تاثیری در مدار ندارد.
۲ - اگر یکی ازجای فیش‌های سیاه و یک قرمز را به مدار جریان برق وصل کنیم در این صورت با حرکت لغزنده در یک سمت مقاومت کم و در جهت عکس مقاومت مدار زیاد می‌شوددر نتیجه جریان کم و زیاد می‌شود.
۳ -اگر دو جای فیش سیاه رئوستا را مستقیما به مولد برق وصل کنیم و قرمز را با یک سیاه مجددا به مدار الکتریکی اتصال دهیم در این صورت رئوستا مانند یک پتانسیومتر کار می‌کنند یعنی با حرکت لغزنده اختلاف پتانسیل دو سر مدار الکتریکی تغییر می‌کند در نتیجه شدت جریان هم تغییر خواهد کرد، در این عمل رئوستا عمل پتانسیومتر را انجام می‌دهد.

 
تفاوت پتانسیومتر و رئوستا 
 
 
تصویر یک رئوستا
 
تفاوت پتانسیومتر و رئوستا
تصویر یک پتانسیومتر

 
دو سر کناری پتانسیومتر، بالاترین مقاومت را به شما می‌دهد که معمولاً ثابت است، ولی سر وسط با یکی از طرفین مقاومت متغیر را به شما می‌دهد. در ضمن به توان قابل تحمل مقاومت متغیر توجه کنید که چند وات است وگرنه آن را می‌سوزانید با عبور جریان زیاد.

رئوستا و پتانسیومتر:

رئوستا و پتانسیومتر، مقاومتهای متغیری هستند که برای تبدیل حرکت مکانیکی به اطلاعات الکتریکی استفاده می‌شوند.

رئوستا:

رئوستا یک سنسور دوسیمه است که از یک مسیر مقاومتی تشکیل شده که به یک پتانسیل الکتریکی (مثلا ۱۲ ولت) متصل است و بر روی آن یک پایه مکانیکی حرکت می‌کند.

پتانسیومتر:

پتانسیومتر یک سنسور سه سیمه می‌باشد که مسیر مقاومتی داخل آن از یک طرف به ولتاژ صفر یا زمین و از طرف دیگر یه ولتاژ ۵ یا ۱۲ ولت متصل می‌گردد و با حرکت یک پایه متحرک، مقادیر مقاومتی متغیری را ایجاد می‌نماید؛ بنابراین با تغییر مقدار مقاومت ولتاژهای متفاوتی را در هر نقطه خواهیم داشت (نقطه تقسیم ولتاژ). هنگام استفاده از یک پتانسیومتر ولتاژ و جریان هر دو تغییر می‌یابند، اما کامپیوتر تن‌ها از طریق تغییرات ولتاژ برای انجام محاسبات خود استفاده می‌کند.

تفاوت کاربردهای رئوستا و پتانسیومتر:

در حالت استفاده از یک رئوستا ولتاژ در داخل واحد کنترل الکترونیکی اندازه گیری می‌گردد لکن در پتانسیومتر ولتاژ در خارج از واحد کنترل الکترونیکی اندازه گیری می‌شود در پتانسیومتر هنگامی که پایه متحرک تغییر می‌کند مقادیر متفاوتی از ولتاژ را به ما می‌دهد که در این حالت یک تقسیم کننده ولتاژ را به وجود می‌آورد.
 
 
منبع: مرجع مقالات برق
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار