کد خبر: ۲۳۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۹:۳۶ - ۲۰ تير ۱۳۹۶
توربین گازی جدیدی ساخته شده است که با بکارگیری آن، ظرفیت تولید برق بدون ساخت نیروگاه جدید، پنج هزار مگاوات افزایش پیدا می‌کند.
به گزارش برق نیوز، مدیرعامل گروه مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران  در نشست خبری توربین گازی MGT- ۷۰ (۳) را معرفی کرد و گفت: ظرفیت توربین جدید در شرایط استاندارد، ۱۸۵ مگاوات برآورد شده که نسبت به ظرفیت ۱۵۷ مگاواتی نسخه پیشین این خانواده توربین کلاس‌ای (E)، ۲۸ مگاوات افزایش یافته است.

عباس علی آبادی دیگر مزیت این توربین را افزایش بازده تبدیل انرژی (کاهش مصرف سوخت) ذکر کرد و گفت: با استفاده از این توربین، بازده تبدیل انرژی در نیروگاه‌های سیکل ساده ۲ درصد و در سیکل ترکیبی پنج درصد افزایش می‌یابد.

به گفته وی، ۱۷۰ واحد نیروگاهی از نسخه پیشین این نوع توربین استفاده می‌کنند که با بکارگیری توربین جدید، به ازای هر واحد نیروگاهی سالیانه ۲۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود و به همین نسبت انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش پیدا می‌کند.
وی اضافه کرد: از این توربین‌ها می‌توان در نیروگاه‌های جدید نیز استفاده کرد.

علی آبادی زمان اجرای این طرح را پنج سال ذکر کرد و ادامه داد: این محصول جدید که بر اساس انباشت تجربه و دانش و فناوری بومی خلق شده، قابلیت رقابت‌پذیری مپنا را هم در بازار داخلی و هم در بازارهای بین‌المللی افزایش داده است.

مدیرعامل گروه مپنا به نخستین قرارداد بین المللیِ عرضه این توربین‌ها اشاره کرد و گفت: ۱۲ واحد از این توربین‌ها به کشور عراق و برای استفاده در پروژه سیکل ترکیبی رمیله عراق عرضه شده است.

وی اعلام کرد: این قرارداد بزرگ‌ترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی تاریخ کشور را رقم زده و افزون بر بکارگیری ظرفیت‌های دانشی ایران در بخش طراحی مهندسی، مدیریت پروژه، ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس بزرگ در خارج از مرزهای کشور، برای نخستین بار صادرات تجهیزات کلیدی پیشرفته نیروگاهی طراحی و ساخت داخل را نیز محقق ساخته است.

علی آبادی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا امکان صادرات این توربین‌ها به دیگر کشور‌ها نیز وجود دارد؟ گفت: مپنا جزو پنج شرکت نخست دنیا برای اجرای طرح‌های نیروگاهی است و می‌تواند توربین‌های ۲۵ مگاواتی تا ۱۸۵ مگاواتی را بسازد که بتازگی به ساخت نیروگاه‌های ۳۰۰ مگاواتی نیز ورود پیدا کرده است.

«مپنا در همه بازارهای جهانی مانند عمان، سوریه، پاکستان و اندونزی حضور دارد و اکنون نیز برای جایگزینی و به روز سازی توربین نیروگاه‌ها می‌تواند مورد اقبال جهانی قرار بگیرد».

مدیر عامل گروه مپنا در مورد اینکه آیا این توربین لیسانس شرکتِ دیگری را دارد، گفت: این توربین تولید مپنا است و این ماییم که می‌توانیم به دیگران لیسانس عرضه کنیم.

وی ادامه داد: اکنون ما با شرکت‌های تولید کننده توربین– که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند- مانند زیمنس آلمان و جنرال الکترونیک آمریکا، هم همکاری می‌کنیم و هم رقابت.
 
علی آبادی گفت: تاکید و برنامه وزارت نیرو بر این برنامه تولیدی است و ما منطبق با سیاست‌های وزارت نیرو این کار را دنبال می‌کنیم.

وی گفت: وزارت نیرو تنها دارنده واحدهای نیروگاهی نیست که از نسخه پیشین این نوع توربین استفاده می‌کنند؛ بلکه بخش خصوصی مالک بسیاری از این نوع توربین هاست.

مدیر عامل گروه مپنا در پاسخ به سوالی در مورد ظرفیت جایگزینی توربین‌ها نیز گفت: هیچ محدودیتی برای جایگزینی توربین‌ها وجود ندارد و هرچقدر تقاضا وجود داشته باشد مپنا برای پاسخگویی به این تقاضا‌ها آمادگی دارد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار