کد خبر: ۲۳۵۴۱
تاریخ انتشار : ۱۲:۱۲ - ۲۰ تير ۱۳۹۶
برق، صنعتی مبتنی بر ارزش افزوده بالاست و این ویژگی برق را در راس هرم ارزش افزوده قرار داده است. اما به عقیده کارشناسان، برق باوجود قابلیت‌های بالایی که دارد آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
به گزارش برق نیوز، این درحالی است که جذب هرگونه سرمایه‌گذاری (داخلی یا خارجی) به ویژه در بخش تولید مغفول مانده است. جذب سرمایه‌گذار خارجی از ۲ راه امکان‌پذیر است. خرید قراردادهای تحویل فیزیکی کالا با قیمت‌های رقابتی از راه نظام معاملات بورس انرژی و سرمایه‌گذاری خارجی، دو روشی است که کارشناسان انرژی برای رونق این صنعت به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند. به گفته این کارشناسان، در این شیوه هر سرمایه‌گذار قانونی با کمترین سطح سرمایه می‌تواند در بازارهای بورس انرژی مشارکت داشته و از فرصت‌های موجود در منابع انرژی کشور بهره‌مند شود. از سوی دیگر کارشناسان اقتصاد انرژی، حاکمیت دولتی در این صنعت را مانعی برای جذب بیشتر سرمایه‌های بخش خصوصی در بخش تولید برق می‌دانند.

دراین‌باره علی صادقین کارشناس دکترای اقتصاد انرژی، با بیان اینکه سیاست‌های حوزه انرژی و تولید برق، سیاست‌های کلان و استراتژیکی است که وزارت نیرو و سیاستگذاران کلان جامعه انجام می‌دهند،  گفت: اگر حوزه برق را یک حوزه استراتژیک و حاکمیتی تلقی کنیم، در ایران به طور عمده ظرفیت تولید شده برق به همراه عرضه برق را می‌توانیم به عنوان یک عرضه حاکمیتی درنظر بگیریم، اینکه بورس انرژی چه خدماتی می‌تواند داشته باشد تا به جذب سرمایه‌های بخش خصوصی کمک کند؛ حتی تجربه‌های جهانی هم بیانگر همین موضوع است.
 
عرضه مستقیم و تقابل خریدار و فروشنده از نیروگاه به مصرف‌کننده به شکل مستقیم را می‌توانیم در قالب بورس انرژی و بازار برق ببینیم. به گفته این فعال اقتصادی، درصورت توسعه زیرساختی، قوانین، مقررات و شیوه‌نامه‌ها در حوزه بورس انرژی که تا حدی این شیوه‌نامه در این بورس وجود دارد و ریاست فعلی سازمان بورس هم به نوعی پایه‌گذار این بورس انرژی بوده و خدمات را به موقع انجام داده است، می‌توانیم نسبت به جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی اقدام کنیم.
 
صادقین با بیان اینکه، برای دستیابی به حجم سرمایه‌ای که وارد بازار بورس و برق شود نکاتی را باید در نظر گرفت، افزود: سیاستگذاران کلان هم در قالب ارائه یکسری بسته‌های حوزه فناوری، انرژی‌های نو، فسیلی و رآکتور‌ها و نیروگاه‌های مختلف، حمایت‌های مالی و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی، در کنار این بازار انرژی می‌توانند به جذب سرمایه‌گذاری کمک کنند. او ادامه داد: باید در کنار بورس انرژی و ساختارهایی که برای جذب سرمایه در بورس انرژی فراهم است، نهاد حاکمیتی و وزارت نیرو هم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برای ورود به این حوزه ترغیب کنند.
 
از سوی دیگر حجم داد و ستد و معاملاتی که در بورس انرژی داریم در مقایسه با آن چیزی که باید باشد، بسیار کم و ضعیف است؛ بنابراین بسته‌ای را باید فراهم کنیم که حجم بسیار بیشتری از عرضه به بازار انرژی در قالب بورس انرژی و معاملات از سوی بخش خصوصی ایجاد شود تا این حجم بازار و پول در گردش، انگیزه‌ای برای بخش خصوصی ایجاد کند که از طریق این بازار، به بورس انرژی گرایش پیدا کنند.
 
وی تاکید کرد: باوجود اینکه مصوبه مربوط به جذب بخش خصوصی در بورس انرژی وجود دارد، اما حجم معاملاتش خیلی زیاد نیست. باید بازاری با ویژگی‌های اقتصادی و جذابیت‌های مالی ایجاد کنیم که حجم این بازار انگیزه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شود. تا وقتی که ایجاد انگیزش در کنار حمایت‌های حاکمیتی نباشد، نمی‌توانیم امید چندانی به جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی داشته باشیم، هرچند بسترهایش فراهم است و قیمت‌گذاری شده و فعالانی دارد، اما تعدادشان برای رقابتی‌تر شدن به معنای واقعی بازار پیدا کردن کم است؛ بنابراین سیاست‌گذاری‌ها باید اصلاح شود.
 
صادقین با بیان اینکه، بخش دولتی خودش باید جذابیت‌هایی از قبیل: ارائه تسهیلات مالی، ارائه فناوری و حمایت در قالب بسته‌ها برای بخش خصوصی را ایجاد کند، تصریح کرد: بسیاری از رآکتورها، مولد‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها از طریق وزارت نیرو می‌تواند به بخش خصوصی معرفی شود، از این طریق می‌توان این بازار را گسترده‌تر کرد.
 
او در خصوص  اقدامات انجام شده ازسوی وزارت نیرو برای جذب سرمایه‌ها، گفت: درحوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بادی اقداماتی شده، اما هنوز نگاه حاکمیتی و دولتی بر نگاه بخش خصوصی چیره است و برق همچنان به شکل عرضه‌کننده دولتی در انحصار دولت است که می‌توان روی آن بحث کرد. گرچه بورس انرژی در این مسیر موفقیت‌هایی داشته اماحجم عرضه‌ها قابل ملاحظه نیست.


ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار