کد خبر: ۲۳۵۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴:۳۷ - ۲۰ تير ۱۳۹۶
تعمیر و عیب یابی یک مدار الکترونیکی بیشتر مبتنی بر تجربه است ولی در این مقاله برخی از نکات تجربی و عملی ارائه می شود.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: تعمیر و عیب یابی یک مدار الکترونیکی بیشتر مبتنی بر تجربه است ولی در این مقاله برخی از نکات تجربی و عملی ارائه می شود.

مراحل عیب یابی البته روش روتین و مشخصی، که همه برای عیب یابی مدار رعایت کنند وجود ندارد ولی بعنوان یک پیشنهاد برای داشتن ایده انجام اینکار میشود مراحل زیر را دنبال کرد:

۱ - اولین نکته در عیب یابی یک مدار این است که به نحوه کارکرد درست مدار (البته زمانی که سالم است) تسلط کامل داشته باشید. منظور این است که خیلی وقت‌ها پیش میاد که کاربر یک دستگاه عمدا یا سهوا ادعا می‌کند که دستگاه خراب است.... خلاصه اینکه وجود عیب مورد ادعا باید برات اثبات شود و مهمتر اینکه باید هدف مشخص شود که  اگر عیب برطرف شود، چه اتفاقی می افتد؟

۲ - از کاربر دستگاه دقیقا بپرسید که آخرین بار که دستگاه درست کارکرده  چه زمانی بوده و آیا در لحظه خراب شدن دستگاه چیزی دیده یا شنیده شده است؟ داشتن جواب درست برای این سوال، عیب یابی را خیلی جلو میاندازد.

۳ - از بدیهی‌ترین و ساده‌ترین فرض‌ها، شروع کنید: آیا دستگاه به برق وصل است؟ آیا محل اتصال‌ها محکم است، فیوز سالم است و ...

۴ - قبل از دستکاری مدار و حتی استفاده از مولتی متر یا اسکوپ، تمام احساس پنجگانه (و حتی ششمین حس) رو برای معاینه دقیق مدار استفاده کنید: بوی غیر عادی، بخشی از مدار که سیاه شده، صدای جرقه، داغ شدن بیش از حد یک قطعه، گرم نشدن بعضی قطعات پاور، شکل غیر عادی قطعات و ...
همانطوریکه حدس زدید از همین جا به بعد، تجربه به کمکتون میاد که بهتر روی این مسایل قضاوت کنید. البته به نظر عجیب میاد ولی می‌توان به جرات  گفت که خیلی بیشتر از نصف عیبهای دستگاههای الکترونیکی را میشود تا همینجا تشخیص داد.

۵ - اگر در مرحله قبل دیدید که یک قطعه خراب است (خازن ترکیده یا باد کرده، مقاومت سوخته و ...) می‌تونید آن را عوض کنید. البته انتظار نداشته باشید عیب حتما برطرف شود، چون  عیب دیگری هم میتواند عامل سوختن فلان مقاومت یا ترکیدن خازن شده باشد.

۶ - از این مرحله به بعد، اطلاعات الکترونیکی و تجربه بسیار مهم است. چرا که باید فرضهای مختلفی داشته باشید و سعی کنید خودتان  را به عیب نزدیک کنید.
 
 
منبع: مرجع مقالات برق
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار