کد خبر: ۲۳۵۵۳
تاریخ انتشار : ۱۴:۳۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۶
جلسه مدیریت مصرف برق در سطح سه استان خراسان، باحضور احمدی یزدی معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر، مدیران عامل شرکت‌های برق منطقه‌ای خراسان، توزیع نیروی برق شهرستان مشهد و شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی و همکاران ایشان برگزار شد.
به گزارش برق نیوز، جلسه مدیریت مصرف برق در سطح سه استان خراسان، باحضور احمدی یزدی معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر، مدیران عامل شرکت‌های برق منطقه‌ای خراسان، توزیع نیروی برق شهرستان مشهد و شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی و همکاران ایشان برگزار شد.

مدیرعامل این شرکت در سخنانی اظهار داشت: تمرکز صنعت برق کشور باید بر روی ساعات پیک و اصلاح تعرفه در این ساعات باشد.

متولی زاده خاطرنشان ساخت: مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به موضوع اصلاح الگوی مصرف دارند و این امر جزو مهم‌ترین سیاست‌ها است.

وی توجه به اقتصاد برق را جزو مهم‌ترین موضوعات صنعت برق عنوان کرد و افزود: توجه به درآمد‌ها و هزینه‌های صنعت برق بیانگر این است که بخش عمده‌ای از هزینه‌ها برای توسعه زیرساخت‌ها ناشی از تأمین رشد مصرف برق اختصاص می‌یابد.
 
متولی زاده ضمن اشاره به رشد بسیار بالای مصرف برق در کشور تصریح کرد: متوسط رشد مصرف برق کشور در سال جاری به ۸ درصد رسیده و این در حالی است که میانگین رشد مصرف برق در دنیا یک درصد است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در ادامه خاطرنشان ساخت: در سال گذشته برای تعداد ساعات و روزهای محدودی مصرف برق کشور به ۵۰ هزار مگاوات رسید و برای این ساعات محدود باید چندین هزار مگاوات برق تولید شود که تأمین این میزان نیاز، مستلزم ساخت نیروگاه‌های جدید با هزینه‌های میلیاردی است.

وی با اشاره به اینکه تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق سالانه به ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه خرید برق نیاز دارد، افزود: برای جلوگیری از این هزینه‌ها باید در ساعات پیک و تابستان به مدیریت مصرف برق توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی طرح ذخیره عملیاتی و اصلاح تعرفه‌های برق در ساعات پیک را از برنامه‌های مدیریت مصرف برق عنوان کرد و در پایان اظهار داشت: در بسیاری از کشور‌ها ساعات پیک مصرف برق مشخص و نرخ تعرفه‌ها در آن ساعات متفاوت است که با تدابیر انجام شده این ساعات را با کمترین مشکل سپری می‌کنند.

در ادامه معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر اظهار داشت: مدیریت مصرف برق در حال حاضر موردتوجه مدیران صنعت برق قرارگرفته است و طرح‌های مختلفی در این زمینه اجرا می‌شود.

احمدی یزدی درزمینه پیک سایی و اقدامات صورت گرفته در این زمینه اظهار داشت: در سال ۱۳۹۴ برنامه ریزی برای پیک سال ۱۳۹۵ صورت گرفت و با برنامه ریزی انجام شده ایام پیک مصرف برق را در سال گذشته با کمترین خاموشی پشت سر گذاشتیم که این برنامه ریزی‌ها برای سال جاری نیز صورت گرفته است.

وی با اشاره به ۲۰۰ ساعت پیک بار در طول سال اظهار داشت: مصرف برق در این ساعات حدود ۴ هزار مگاوات افزایش می‌یابد که باید مدیریت شود.

احمدی یزدی در ادامه با اشاره به اینکه قبلاً پیک بار در شب اتفاق می‌افتاد افزود: از سال ۸۸ زمان پیک بار به روز منتقل شده که بین ساعات ۱۲ تا ۱۶ اوج مصرف برق است و در حال حاضر مصرف برق حدود ۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه با افزایش یک درجه دمای هوا، حدود ۸۰۰ مگاوات مصرف برق افزایش می‌یابد و نقش مدیریت مصرف برق در این زمینه مهم است.

وی همچنین اظهار داشت: برای نهادینه کردن فرهنگ مدیریت مصرف برق ابتدا باید از خودمان شروع کنیم و لازم است ساختمان‌های وابسته به وزارت نیرو در زمینه صرفه جویی الگو باشند.

معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر فعال کردن دیزل ژنراتورها، اجرای طرح فهام و استفاده از کنتورهای هوشمند ازجمله اقدامات مهم در زمینه مدیریت مصرف برق عنوان کرد و اظهار داشت: تا پایان سال گذشته ۱۲۰ هزار کنتور هوشمند در کشور نصب شده است که برای نصب ۴۵۰ هزار کنتور برنامه ریزی شده، فاصله داریم.

احمدی یزدی جابجایی بار را از دیگر اقدامات مدیریت مصرف برق عنوان کرد و اظهار داشت: در سال گذشته ۳ هزار مگاوات مصرف برق، بار در ساعات پیک جابجا شد که این ظرفیت می‌تواند به ۴ برابر افزایش یابد.

وی همچنین گفت: در سال گذشته در بخش کشاورزی ۱۰۰۰ مگاوات مدیریت مصرف برق صورت گرفت که این مقدار می‌تواند افزایش یابد.

احمدی یزدی در پایان توجه به مباحث فرهنگی و استفاده از لامپ‌های LED در روشنایی معابر، را از دیگر اقدامات موردتوجه در زمینه مدیریت مصرف برق عنوان کرد.

شایان ذکر است در این جلسه مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق شهرستان مشهد و شرکت‌های توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی و جنوبی و معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان شمالی گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت مصرف برق را ارائه و در پایان از دیسپاچینگ شمال شرق کشور بازدید کردند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار