کد خبر: ۲۳۶۲۱
تاریخ انتشار : ۱۱:۴۴ - ۲۲ تير ۱۳۹۶
جهت کنترل وسایل الکتریکی و مصرف کننده‌ها از وسایل مختلفی استفاده می‌شود که ساده‌ترین این وسایل کلید‌ها هستند.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: جهت کنترل وسایل الکتریکی و مصرف کننده‌ها از وسایل مختلفی استفاده می‌شود که ساده‌ترین این وسایل کلید‌ها هستند. بطور کلی کلید وسیله‌ای است که با تغییر حالتی که در این وسیله ایجاد می‌شود. باعث قطع یا وصل مدار می‌شود. عمل تغییر حالت کلید از نیروی مکانیکی ناشی می‌شود و نیز اینکه این نیروی مکانیکی مستقیماً به کلید اعمال شود و یا توسط انرژی دیگر مثل الکتریسیته.

می‌توان کلید‌ها را کلاً به دو دسته تقسیم نمود:

الف- کلیدهای ساده:

برای تغییر حالت احتیاج به انرژی مکانیکی دارند که بصورتهای یک پل و دو پل و سه پل و … ساخته می‌شوند که از نظر ساختمان خود نیز به چند دسته تقسیم می‌گردند.

ب- کلیدهای مرکب:

این کلیدهای نیروی مکانیکی را جهت تغییر حالت از انرژی واسطه‌ای دریافت می‌کنند مثل رله‌ها و کنتاکتورها.

انواع کلیدهای ساده:

کلیدهای ساده بطور کلی به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

کلیدهای لحظه‌ای (شستی ها)

کلیدهای دائمی که معمولاً از نظر ساختمان بصورتهای اهرمی و غلطکی و زبانه‌ای ساخته می‌شوند که در مورد هرکدام توضیحاتی داده می‌شود.

۱ -کلید اهرمی ساده

کلید اهرمی ساده از جمله ساده‌ترین کلید‌ها بوده و بوسیله اهرمی که به تیغه‌های کلید نیرو وارد می‌کند ارتباط برقرار می‌نماید. تیغه‌های کلید به صورت یکنواخت به کنتاکتهای ثابت وصل می‌شوند. معمولاً از کلید‌ها بیشتر برای جداکردن مدارهای کم جریان استفاده می‌کنند. در صنعت اغلب به این «کلید چاقویی» و یا «کلید کاردی» می‌گویند. در کلیدهای جریان کمتر با استفاده از دو کنتاکت که با فاصله قرار دارند با بستن رشته سیم نازکی عمل فیوز را برای هر تیغه انجام می‌دهند و در کلیدهای قدرت بالاتر از فیوزهای کاردی (NH) در زیر تیغه استفاده می‌کنند.

۲ -کلید غلطکی

ساختمان این کلید‌ها از یک استوانه عایق که حول محوری بصورت غلطک حرکت می‌کند تشکیل شده در روی استوانه در قسمتهای لازم قطعات هادی بصورت نوار قرار داده شده فرم استوانه و قطعات هادی بصورتی است که با حرکت استوانه در حول محورش می‌تواند کنتاکتهای ثابتی را به هم وصل و یا از هم جدا نماید.


۳ -کلید زبانه‌ای

در کلید غلطکی به خاطر تماس و سائیدگی که بین نوار هادی و کنتاکتهای ثابت بوجود می‌آید از عمر کلید کاسته می‌شود. به همین خاطر از کلید غلطکی کمتر استفاده می‌شود و بجای آن از کلید زبانه‌ای استفاده می‌شود.

در این کلید بجای قراردادن نوار هادی روی استوانه استوانه را طوری طراحی می‌کنند که دارای برجستگی و فرورفتگی هایی می‌باشد که این استوانه حول محور خود حرکت کرده و زبانه هایی را بالا و پائین می‌برد. زبانه مزبور کنتاکتهای متحرک را به کنتاکتهای ثابت وصل و یا‌آن‌ها را از هم جدا می‌کند. این کلید بصورتهای روکار و توکار بکار می‌رود.

راه اندازی الکتروموتور با استفاده از کلیدهای ساده:

مصرف کننده‌های سه فاز و الکتروموتورهای با قدرت کم را می‌توان بطور مستقیم به شبکه وصل کرد. در راه اندازی به طور مستقیم از انواع کلیدهای ساده استفاده می‌کنند. معمولاً این گونه کلید‌ها ۶ کنتاکت دارند که سه کنتاکت ورودی با حرفهای R,S,T و سه کنتاکت خروجی به حرفهای U,V,W مشخص و دارای دو حالت قطع و وصل می‌باشند که با علامتهای (O) برای قطع و (I) برای وصل. در نقشه‌های الکتریکی کلید‌ها را در حالت قطع نشان می‌دهند.


راه اندازی موتور‌ها با استفاده از کلید ستاره – مثلث:

همانطوریکه گفته شد موتورهای قدرت پائین را می‌توان بطور مستقیم به شبکه وصل کرد.

اما الکتروموتور با قدرتهای بالاتر را به علت جریان نسبتاً زیاد در راه اندازی نباید مستقیماً به شبکه وصل کرد بلکه بطور تدریجی، که روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد که ساده‌ترین آن‌ها راه اندازی به روش ستاره مثلت است که هم با کلیدهای ساده و هم مرکب قابل اجرا می‌باشد.

کلیدهای ستاره- مثلث ساده نیز معمولاً بصورت غلطکی و زبانه‌ای ساخته می‌شدند.

این کلید ابتدا سیم پیچهای موتور را بصورت ستاره به شبکه وصل می‌کند. پس از اینکه موتور به سرعت نرمال خود رسید، با تغییر حالت کلید سیم پیچهای موتور را به حالت مثلث در شبکه قرار می‌دهد.

پس کلید دارای سه حالت قطع – ستاره و مثلث می‌باشد.
 
 
تجهیزلات کنترلی ساده-کلیدها 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار