کد خبر: ۲۳۶۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰:۱۷ - ۲۵ تير ۱۳۹۶
مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی شرکت تولید برق حرارتی گفت: سه واحد ۲۵ مگاواتی سیار در نیروگاه پرند و شهرهای بهشهر و نوشهر نصب شده است که علاوه بر تأمین نیاز مصرف محلی و کنترل ولتاژ مناطق مربوطه امکان حمل به هر نقطه دیگر از شبکه را در اسرع وقت خواهند داشت.
به گزارش برق نیوز، غلامرضا مهرداد با اشاره به این مطلب گفت: تابستان سال ۹۶ با توجه به عدم رشد ظرفیت تولید ناشی از احداث نیروگاه‌های جدید نسبت به رشد متعارف مصرف از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بوده است و به همین دلیل اقدامات ویژه‌ای جهت تأمین نیاز مصرف تابستان پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه انجام تعمیرات پیش گیرانه و سرویس‌های روتین عامل اصلی حفظ آمادگی نیروگاه‌ها است تصریح کرد: پس از پیک تابستان سال گذشته جمعاً ۱۴۵۰ مگاوات به ظرفیت نامی نیروگاه‌ها اضافه شده است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی با اشاره به اینکه نبود تناسب بین افزایش ظرفیت تولید و افزایش نیاز مصرف، باعث شده تولید نیروگاه‌های موجود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود، گفت: از ابتدای پاییز ۹۵ تا شروع تابستان ۹۶ برای بیش از ۵۰۰ واحد نیروگاهی تعمیرات کوتاه مدت و بلند مدت بر اساس استانداردهای مربوطه برنامه ریزی و به مرحله جرا درآمد که شامل ۵۵۵ مورد تعمیرات بوده است.

مهرداد افزود: حاصل تعمیرات پیشگیرانه انجام شده این است که نیروگاه‌های حرارتی آمادگی خود را جهت پاسخ گویی به نیاز مصرف شبکه سراسری در فصل تابستان کسب کرده‌اند و مشکلی برای تأمین برق ایجاد نشده است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی گفت: دو نیروگاه اصفهان و همدان دچار محدودیت تولید ناشی از کمبود آب شده بودند، به‌طوریکه ظرفیت تولید آن‌ها در سال ۹۴ به حدود یک سوم رسیده بود.

وی افزود: برای رفع این مشکل در نیروگاه همدان با احداث خط لوله انتقال پساب از تصفیه خانه همدان و همچنین احداث برج خنک کن خشک برای یک واحد امکان تأمین بار نامی نیروگاه در فصل تابستان فراهم شده است.

مهرداد ادامه داد: در نیروگاه اصفهان نیز ضمن هماهنگی با شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب اصفهان برنامه‌ای تنظیم شده تا با مدیریت کانال‌ها و خطوط آب رسانی و کاهش تولید نیروگاه در ساعات غیر پیک امکان تولید تا ۹۰ درصد بار نامی نیروگاه در ساعات اوج مصرف فراهم شود

وی با اشاره به همکاری با سایر نهاد‌ها برای تأمین برق تابستان گفت: طبق توافقاتی که بین مسئولین صنعت برق و کارخانجات گاز مایع (LNG) وابسته به وزارت نفت صورت گرفت با انجام اصلاحات و مقدمات مورد نیاز، دو واحد از نیروگاه این تاسیسات با ظرفیت نامی در مجموع ۳۲۰ مگاوات تحت بهره‌برداری قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی از اجرای طرح‌های کاهش دمای هوای نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی خبر داد و تصریح کرد: یکی از روش‌های سریع و کم هزینه افزایش ظرقیت تولید، اجرای طرح‌های کاهش دمای هوای ورودی کمپرسور نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی است. با توجه به این که تولید عملی این نیروگاه‌ها با افزایش دمای هوای محیط کاهش می‌یابد، اجرای طرح‌های کاهش دما به روش تبخیری بخصوص در مناطق خشک و نیمه خشک کشور ظرفیت تولید را تا حدود ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

وی گفت: برای تابستان سال ۹۶ جمعاً در ۱۲ واحد نیروگاه‌های جهرم، یزد، شیروان و مشهد این طرح به مرحله اجرا در آمد که ۱۷۰ مگاوات افزایش تولید به همراه داشته است.

مهرداد با اشاره به اینکه یکی دیگر از طرح‌های افزایش تولید، تنظیم حجم هوای ورودی از طریقه دریچه هوای کمپرسور موسوم به (آی جی وی) است، افزود: با اجرای این طرح برای هر واحد ۳ تا ۵ مگاوات افزایش تولیدحاصل می‌گردد که برای تابستان امسال طرح مذکور برای ۲۸ واحد نیروگاهی به مرحله اجرا در آمده که جمعاً در حدود ۱۰۰ مگاوات افزایش تولید به همراه داشته است.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار