کد خبر: ۲۳۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵:۵۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۶
در مهندسی برق، سیستمهای قدرت سه فاز حداقل سه هادی دارند که حامل شکل موجهایی هستند که ۱۲۰ درجه، اختلاف فاز زمانی دارند. در ادامه با نحوه تست منبع تغذیه و همچنین سیستم های سه فاز آشنا می شوید.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: یک تغذیه سه فاز الکتریکی شامل سه هادی فعال و یک زمین می‌شود. اگر که تغذیه الکتریکی یک موتور القایی سه فاز بین پارامترهای معینی نباشد، نمی‌تواند به درستی کار کند. این پارامترهای نوعی مانند مقابل اند: ۲۰۸ یا ۴۱۵ ولت بین فازها، ۱۲۰ یا ۲۴۰ ولت بین هر فاز و زمین، خطای ولتاژ کمتر از ۱۲ درصد مقادیر نامی و اختلاف ولتاژ هر فاز کمتر از ۵ درصد فاز دیگر.

در یک مدار موتور القایی سه فاز نوعی، یک مکان مناسب برای آزمایش در طرف خط راه انداز مستقیم موتور است.
 
 
تست منبع تغذیه سه فاز و تجهیزات سه فاز
چگونه دستگاه ها‌ی سه فاز را امتحان کنیم؟


دستگاه‌های سه فاز نظیر پمپ ها، کمپرسورها، و ... بایستی فازهایشان به ترتیب درستی وصل شود تا از خرابی آن‌ها جلوگیری شود. این دستگاه‌ها عموماً هنگامی که به اشتباه وصل شوند جریان کمتری را می‌کشند و می‌توانند به آسانی توسط یک آمپروب (گیره روی آمپر متر) برای میزان جریانی که از شبکه می‌کشند امتحان شوند.

برای مثال آزمایش یک هوا ساز که دارای یک کمپرسور است، می‌توان فهمید که اگر این وسیله به صورت غلطی به برق سه فاز متصل شود، جریان بسیار کمی را خواهد کشید و بنابراین جای هر کدام از دو سیم برق را می‌توان برای تغییر فاز‌ها عوض کرد.

موتورهای جیبی کوچکی وجود دارند که از جهت چرخش آن‌ها می‌توان برای تشخیص توالی فاز‌ها استفاده کرد. این موتور‌ها گران هستند. یک جایگزین ارزانتر استفاده از سه لامپ نئون و دیدن اینکه توالی فاز یا روشن شدن لامپ‌ها در چه جهتی می‌چرخد، است.

موضوعاتی شامل آزمایش مقاومت سیم پیچ موتور و آزمایش مقاومت خطای زمین بیان شده اند.
برای اطلاعات بیشتر راجع به مدارات سه فاز کلید واژه زیر را مشاهده کنید:

ترانسفورماتورهای ستاره مثلث


پریزهای الکتریکی سه فاز


برق سه فاز را می‌توان با استفاده از یک پریز سه فاز یا با سه تایی کردن، تغذیه کرد. اغلب پریزها، پریزهای دوتایی اند. حفره‌های بالایی و پایینی را می‌توان در صورت تمایل از هم جدا کرد و برای مثال با مدار شکن‌های مجزایی با یک نول مشترک تغذیه شوند. این کار را معمولاً در آشپزخانه‌ها انجام می‌دهند که در آن‌ها احتمالاً یک بار زیاد روی هر دو پریز اعمال می‌شود. در این صورت یک مدار شکن دو قطب تریپ (قطع کننده) مورد نیاز است.

ایده دو برابر کردن را می‌توان به سه برابر کردن گسترش داد، تا اینکه سه پریز دوگانه را بتوان با یک نول مشترک از یک منبع سه فاز تغذیه کرد. عموماً یک مدار شکن سه قطب تریپ عمومی ۱۵ میلی آمپر برای تغذیه چنین پریزی به کار می‌رود. این امر بارهای سه فاز تکی را قادر می‌سازد تا به صورت یک توالی فازی تغذیه شوند.

مثالی از این بار یک لامپ با سه حباب است. برای داشتن عملکردی بدون چشمک زنی، سه حباب هر کدام با یک دوشاخه جدا نصب می‌شوند و با اختلاف فاز ۱۲۰ درجه‌ای نسبت به هم از یک پریز سه تایی راه اندازی می‌شوند. بالای پریز‌ها همان گونه که در شکل نشان داده شده، لامپ‌های نئون قرار داده شده تا توالی فاز را در بارهای سه تایی که توالی صحیح فاز‌ها مورد نیاز است نشان دهد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار