کد خبر: ۲۳۷۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸:۵۳ - ۲۷ تير ۱۳۹۶
نیروگاه بادی بینالود ، یکی از نیروگاه‌های ایران و از نیروگاه‌های بادی با ظرفیت تولید 28.2 مگاوات که شامل 43 توربین 660 کیلوواتی است
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: برای احداث نیروگاه بادی، پیدا کردن محل سایت عامل بسیار مهمی است تا حداکثر بهره برداری را از نیروی باد بدست آورد.
اطلاعات اولیه برای احداث نیروگاه بادی بینالود توسط ایستگاه هواشناسی حسین آباد آغاز گردید و کارهای مقدماتی آن از سال ۷۴ شروع شد. اطلاعات بدست آمده از ایستگاه در اختیار مهندسین قرار داده شد و پس از مطالعات فراوان سر انجام محل فعلی برای احداث انتخاب گردید.
 
اطلاعاتی درباره نیروگاه بادی بینالود 

تونل بادی که در این منطقه وجود دارد از امام تقی آغاز و تا کویر سبزوار ادامه دارد و محل احداث نیروگاه در دهانه این تونل است و بیشترین بهره برداری را از نیروی باد میکند.
نکته مهم بعدی پس از انتخاب محل نحوه چیدمان واحد‌ها است تا بتوان حداکثر استفاده را از نیروی باد کرد. از چندین طرح ارائه شده سرانجام چیدمان ۱۰ × ۶ انتخاب گردید.
در فاز اول ۴۳ واحد از ۶۰ واحد با یستی به بهره برداری برسد. قدرت هر واحد ۶۶۰ ولت است. از ۴۳ واحد فوق ۵ واحد از خرداد ۸۳ به بهره برداری رسیده و مابقی در حال نصب و راه اندازی است.

واحد‌ها با مشارکت ایران و چند کشور خارجی از جمله آلمان و دانمارک به بهره برداری رسیده به طوری که ۶۰ درصد تولید داخل و ۴۰ درصد تولید خارج است. کل برق تولید شده توسط واح‌ها توسط کابل به پست (۱۳۲ / ۲۰) برده میشود و توسط آن به شبکه اصلی منتقل میگردد.

خروجی هر واحد ۶۰۰ و توسط ترانسفورماتورهای مجزا به ۲۰۰۰۰ تبدیل میگردد.
در سطح سایتهای شناخته شده در سطح جهان دو سایت متمایز وجود دارد: سایت آلتامونت پاس کالیفرنیا که بیش از ۷۰۰۰ توربین دارد و حدود ۲ مگا ولت انرژی تولید میکند و دیگری سایت بینالود. وجه تمایز این دو سایت در این است که در تابستان بیشتر باد می‌آید و در نتیجه تولیدی این دو سایت در تابستان که پیک مصرف است پیک تولید هم است.

یک واحد خود از ۴ قسمت اصلی تشکیل شده است:

۱ - امبیدر سیلندر (سیلندر مدنون (۲ - برج (تهتانی و فوقانی)
۳ - نافل (ماشین فونه (۴ - نویز کون (دماغه (ژنراتور نیروگاههای بادی از نوع آسنکرون میباشند.
در ژنراتور آسنکرون بر خلاف سنکرون لغزش میتواند بین ۳ تا ۵ درصد باشد و در کار ژنراتور اختلالی بوجود نیاورد.
ولی نکته مهم در اینجا انژی بسیار متغییر باد است که دائما در حال تغییر است و متناسب با آن دور تغییر میکند. لغزش مجاز این ژنراتور‌ها ۱۰ درصد است.
برای کارآیی بهتر لازم است تا ولتاژ القایی در روتور ثابت نگه داشته شود برای این کار از سه مقومت متغیر ۱ اهمی استفاده میشود به طوری که این مقامت‌ها روی هر فاز قرار میگیرند و توسط یک مدار کنترلی بطور اتومات تغییر میکنند.
برای انتقال انرژی باد به ژنراتور از مین گیربکس استفاده میگردد.

عموما توربین‌های بادی از لحاظ دور به سه دسته تقسیم میشوند:
۱ - دور ثابت
۲ - دور متغییر
۳ - دو دوره
توربین‌های این نیروگاه از نوع دور ثابت هستند.

دور پره ۲۸ دور در دقیقه و دور ژنراتور ۱۶۰۰ دور در دقیقه است. گیربکس طوری طراحی گردیده است که ورودی آن متغییر ولی خروجی آن ثابت باشد.

اگر باد از مقدار معینی بیشتر گردد تولید برق بطور اتومات قطع میگردد بطوری که اگر سرعت باد ۵ متر در ثانیه باشد تولید شروع میگردد و در ۱۶ متر بر ثانیه تولید حداکثر است و نهایتا در ۲۵ متر در ثانیه تولید بطور اتومات قطع میگردد تا به اجزا واحد آسیب نرسد.
البته شرایط بالا با شرط ایزو میباشند (فشار ۱ اتمسفر و دمای ۲۵ درجه) و در جوی سایت بینالود (۱۵۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا) فول تولید در سرعت ۱۴ متر در ثانیه بدست می‌آید.

شرایط راه اندازی و تولید:

در زمان راه اندازی ژنراتور ابتدا بصورت موتور به را می‌افتد و تا زمانی که سرعت آن به سنکرون برسد ادامه دارد. در این زمان تغذیه موتور قطع میگردد و به صورت ژنراتور به کار خود ادامه میدهد.

پره ها:
پره‌ها طوری طراحی شده اند که بطور اتومات تا ۹۰ درجه تغییرپیدا میکنند (پیچ کنترل)

کلا برای توقف و ترمز واحد‌ها دو روش وجود دارد:

۱ - در نوک پره‌ها پره‌ای دیگر موجود است (پره آیرودینامیکی) که از نوک پره اصلی فاصله دارد و تغییر حالت آن موجب توقف پره‌های اصلی میگردد ترمز دینامیکی
۲ - پیچ کنترل: در این سیستم تمام پره تغییر وضعیت میدهد و نسبت به روش قبلی مدرنتر است. برای بهره بردای کامل پره طوری قرار میگیرد که بیشترین سطح تماس را باد داشته باشد و همچنین در مواقعی که طوفان است و یا به خاطر سرویس نبای واحد به کار خود ادامه دهد پره‌ها طوری قرار میگیرند که کمترین سطح تماس را باد داشته باشند.

در نیروگاههای بادی بر خلاف نیروگاه گازی انژی ورودی در اختیار ما نیست بلکه برای کنترل شرایط بایستی از وضعیت پره‌ها استفادده کنیم.

اتاقک یا ژنراتور میتواند ۳۶۰ درجه به دور خود گردش کند و کابل ارتباط دهنده آن طوری است که میتواند تا ۴ دور به دور خود بپیچد و پس از آن بطور اتومات باز میگردد.
تمام فرمانهای اجرایی به واحد توسط واحد کنترلی کوچکی که در بالای اتاقک است انجام میگیرد و از سنسورهای مختلفی تشکیل شده است و پارامترهای مختلف را تحت کنترل دارند.

در هنگام طوفان که سرعت باد بسیار زیاد است واحد کنترل به  موتور‌ها فرمان داده و آن‌ها با چرخش ژنراتور به حول خود باعث میشوند تا ژنراتور در حالت پشت به باد قرار گیرد و از طوفان در امان باشد.

تمام قسمتهای کنترلی به صورت اتومات انجام میگردد و اپراتور فقط بر کارکرد قسمت‌ها نظارت دارد و تمام اطلاعات به طور لحظه‌ای ثبت میگردد و در حافظه کامپیوتر ذخیره میگردد.
تغییر دور ژنراتور بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۵۰ دور است و تغییر دور پره بین بین ۲۸ تا ۳۰ دور است.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهریار عبا س زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
1
من طرح فروش دارم و خواهان فروش و واگذاری ان هستم نیروگاه برق نامحدود بهر میزان با هزینه بسیار پایین این نیرگاه بدون سوخت هست ماکت ان اماده در خدمت خریدار طرح هستم از نیروی بادی وگازی وفسیلی وخورشیدی که خیلی مشکلات دارن خداحافطی کنید لطفآ
حمید محمودی ثانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
0
1
باسلام واحترام
چگونه میتوانم بازدید از نزدیک توربینها داشته باشم؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار