کد خبر: ۲۳۹۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹:۳۲ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
طراحی و ساخت یک سیستم کاشتنی و پوشیدنی برای ثبت فعالیت الکتریکی غشایی از مغز توسط محققان کشور در مراحل پایانی است و به زودی فاز نهایی این پروژه به اتمام می‌رسد.
به گزارش برق نیوز،  حمایت از انجام پروژه در آزمایشگاه‌های کشور نقش مهمی در توسعه علم و فناوری دارد. در این راستا ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی نیز حمایت از این پروژه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.
 
"طراحی و ساخت یک سیستم کاشتنی/ پوشیدنی برای ثبت فعالیت الکتریکی غشایی از مغز" یکی از پروژه‌های فعال در آزمایشگاه مدار‌ها و سیستم‌های مجتمع واقع در دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است.

در این سیستم با قرارگیری آرایه‌های الکترودی بر روی غشای مغز، سیگنال‌های حاصل از فعالیت عصبی مغز دریافت می‌شوند. پس از قرارگیری الکترود روی غشا، تقویت و دیجیتال سازی سیگنال‌های عصبی دریافت شده، توسط بخش الکترونیک انجام می‌شود و در نهایت سیگنال‌های دیجیتالی شده جهت نمایش و ذخیره سازی، توسط لینک رادیویی به کامپیوتر ارسال می‌شوند.

این پروژه از حدود دو سال پیش با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی آغاز شده و اکنون در فاز نهایی است. دستاورد نهایی این پروژه ساخت یک سیستم ثبت هشت کاناله است که تمام مراحل طراحی و ساخت آن توسط پژوهشگران آزمایشگاه مدار‌ها و سیستم‌های مجتمع انجام شده است.

به گفته، امیر مسعود سوداگر مجری این پروژه در این طرح ساخت سیستم الکتروکرتیکوگرافی (ECOG) برای ثبت سیگنال‌های عصبی از سطح قشر مغز مد نظر است که علاوه بر سیستم بهتر، در این روش نسبت به روش‌های مرسوم گذشته با ثبت واضح سیگنال‌ها اطلاعات بیشتری از مغز بدست می‌آید. در این روش بعد از ساخت سیستم قسمتی از استخوان جمجمه برداشته می‌شود تا سیستم در تماس با سطح مغز قرار گیرد.

همچنین استفاده از این سیستم فناوری پیشرفته‌ای است که از سال ۲۰۰۶ مورد توجه قرار گرفته است. در واقع از آن زمان پزشکان و جراحان برای درمان بیماری‌ها و دانشمندان علوم اعصاب در زمینه مطالعه این علوم و علوم شناختی به مزایای ثبت سیگنال‌های مغزی پی بردند.
منبع: مهر
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار