کد خبر: ۲۳۹۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹:۲۴ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
در تیرماه ماه سال جاری در بازار مشتقه بورس انرژی ایران قریب به ۵۵۷ میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش ۱۹۴ میلیارد و ۳۷۸ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفته است که با احتساب معاملات تابلوی فیزیکی برق، کل معاملات برق در این ماه ۵۶۵ میلیون کیلووات ساعت بوده است.
به گزارش برق نیوز، در تیرماه ماه سال جاری در بازار مشتقه بورس انرژی ایران قریب به ۵۵۷ میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش ۱۹۴ میلیارد و ۳۷۸ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفته است که با احتساب معاملات تابلوی فیزیکی برق، کل معاملات برق در این ماه ۵۶۵ میلیون کیلووات ساعت بوده است.
 
از نکات قابل توجه بازار برق بورس انرژی ایران در تیرماه سال جاری می‌توان به اعمال تغییرات در مشخصات قراردادهای سلف موازی استاندارد برق در بورس انرژی ایران از تاریخ ۱۰ تیر ۹۶، انجام نخستین عرضه و معامله برق در بازار فیزیکی در تاریخ ۱۴ تیر ۹۶، فراهم شدن امکان تامین برق مصرف‌کنندگان بزرگ بالای ۵ مگاوات از طریق بورس انرژی ایران، درج نماد ۶ کالا – عرضه‌کننده در تابلوی برق، برگزاری سه عرضه و انجام دو معامله در عرضه‌های صورت گرفته اشاره کرد.
 
همچنین در این ماه به منظور آشنایی کارگزاران با سازوکارهای معاملاتی در تابلوی برق بازار فیزیکی و تشریح تغییرات صورت پذیرفته در مشخصات قراردادهای سلف موازی استاندارد برق، جلسه‌ای در تاریخ ۱۳ تیر ۹۶ با حضور کارگزاران عضو بورس انرژی ایران برگزار شد.
 
لازم به ذکر است، در جریان معاملات روز شنبه (۳۱ تیرماه ۹۶)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای گاز بوتان، گاز پروپان و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی عرضه شدند. کل معاملات صورت‌گرفته معادل ۵۸۷ تن و به ارزش بیش از ۵ میلیارد و ۵۸۹ میلیون ریال است.
 
برنامه عرضه‌های روز یکشنبه (۱ مردادماه ۹۶) شامل عرضه میعانات گازی پالایش گاز خانگیران (S- ۵۰۰ , TP- ۴۰۰) در رینگ داخلی و نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل خواهد بود.
 
همچنین در جریان معاملات روز شنبه بورس انرژی، در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد ستاره ۹۶۱، ۱۱۸۰۰ قرارداد با ارزشی بالغ بر ۲۹ میلیارد و ۸۷۴ میلیون ریال معامله شد.
 
در این روز همچنین بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله ۹۰۵ هزار قرارداد معادل ۹ میلیون و ۸۲۱ هزار کیلووات ساعت به ارزش ۳ میلیارد و ۵۸۷ میلیون ریال بود.
 
شایان ذکر است در این روز، نمادهای بارپایه، کم‌باری و میان‌باری با متوسط قیمت ۳۷۲، ۳۲۷ و ۳۷۲ ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.
 
خاطر نشان می‌شود در آغاز جلسه معاملاتی این روز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه ۲۸ تا ۳۰ مرداد ۹۶ و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی ۲۵ شهریور ۹۶ گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه ۴ مرداد ۹۶ در پایان جلسه معاملاتی این روز متوقف شده و فرآیند تحویل آن‌ها آغاز شد. در مجموع ارزش معاملات روز شنبه بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به ۳۳ میلیارد و ۴۶۱ میلیون ریال بالغ شد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار