کد خبر: ۲۳۹۹۸
تاریخ انتشار : ۱۱:۱۷ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
با توجه به اینکه ترانس گرانقیمت‌ترین تجهیز پست است و تعویض و جابجایی آن خیلی مشکل و هزینه دارد باید حفاظت کاملی داشته باشد تا موقع حادثه آسیبی نبیند. حفاظت ref یا restricted earth fault بهترین گزینه برای حفاظت سیم پیچ ترانس است.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: با توجه به اینکه ترانس گرانقیمت‌ترین تجهیز پست است و تعویض و جابجایی آن خیلی مشکل و هزینه دارد باید حفاظت کاملی داشته باشه تا موقع حادثه آسیبی نبیند. حفاظت ref یا restricted earth fault بهترین گزینه برای حفاظت سیم پیچ ترانس است.

روش کار این رله به این صورت است که مانند یک رله ارت فالت معمولی، ولی با زمان صفر آنی عمل میکند و کوچکترین اتصال را میبیند.

مشکل اینجاست که اگر ساختار ترانس را در نظر بگیریم به دلیل عدم تقارن بار مصرف کننده‌ها همیشه مقداری جریان نا متعادلی از نقطه صفر زمین شده ترانس عبور میکند و، چون این رله از nct یعنی natural ct در مسیر ارت سیم پیچ ترانس تغذیه میشود پس همیشه این نا متعادلی رله را تحریک میکند.

از طرفی اگر مقدار جریان تنظیم شده روی رله را کم در نظر بگیریم با کوچکترین اختلاف مقدار جریان بار رله عملکرد دارد.

از سوی دیگر به خاطر حفاظت سیم پیچ ترانس باید مقدار تنظیم رله را پایین ست کرد.

برای حل این مشکل از روشی شبیه دیفرانسیل استفاد میشود به اینصورت که مقدار جریان سه فاز عبوری از سیم پیچ اولیه ترانس را جمع جبری کرده تا i. برایند سه فاز محاسبه شود این مقدار در واقع همان نامتعادلی بار مصرف کننده است.
 
 
حال مقدار جریانی که از nct عبو میکند را باید با این جریان محاسبه شده مقایسه کرد

اگر نامتعادلی بار داشته باشیم این دو عدد بدست آمده ازنظر مقدار مساوی، ولی از نظر زاویه همسو میشوند یعنی درحالتی که اتصال خارج از ترانس رخ دهدجهت جریان از نقطه زمین ترانس به خارج است درهمین حال جهت جریان In محاسباتی از ct سه فاز هم به سمت خارج ترانس است.
 
 رله حفاظتی REF

اما در حالتی که اتصال روی سیم پیچ ترانس باشد در واقع نقطه صفر ترانس از لحاظ برداری جابجا میشود و In محاسباتی ایجاد میشود یعنی اتصالی روی سیم پیچ مانند یک نامتعادلی میشود که جهت جریان آن به سمت نقطه صفر جدید میباشد، ولی معادل همین جریان از nct میگذرد و وارد نقطه صفر جدید ترانس میشود در این حالت جهت جریان‌ها عکس یکدیگر میشود.

در واقع رله ref از طریق اندازه گیری مقدار و زاویه جریان نقطه صفر ترانس و مقایسه آن با مقدار و زاویه جمع جبری جریان سه فاز ورودی ترانس تشخیص میدهد که اتصال درون ترانس است یا روی شبکه است و هنگامی که اتصال را روی ترانس تشخیص دهد آنی ترانس را تریپ میدهد

همانگونه که مشاهده شد عملکرد این رله شباهت زیادی به رله دیفرانسیل دارد.

در رله‌های قدیمی باید مانند رله دیفرانسیل برای این رله نیز از ترانس مچ استفاده شود تا اثر نسبت تبدیل ct‌ها و همچنین پلاریته آن‌ها خنثی شود سپس تست پایداری انجام شود تا اطمینان حاصل شود که رله با خطاهای خارج ترانس عملکرد کاذب ندارد.

اما درحال حاظر سازندگان رله‌های نیومریک به سادگی با اضافه کردن nct به رله دیفرانسیل واحد ref را نیز روی همان رله طراحی کرده اند و ازطریق نرم افزاری پارامترهای مورد نیاز رله را تعریف میکنند.

تقریبا روش تست پایداری این حفاظت مشابه تست پایداری دیفرانسیل است و با توجه به آنکه تمامی رله‌های نیومریک مقادیر جریان‌ها را با دقت بسیار بالایی شبیه میترهای مدرن نشان میدهند با کمی دقت میتوان به سادگی پایداری این حفاظت را چک کرد.

باید یادآوری کرد که برای هر سیم پیچ ترانس باید این حفاظت را به کار برد یعنی در یک رله دیفرانسیل سه سیم پیچ طراح سه رله ref نیز پیشبینی کرده است.

این حفاظت حدودا روی ۱۵ درصد جریان نامی سیم پیچ ترانس تنظیم میشود و زمان عملکرد آنی دارد. این حفاظت هم مانند دیفرانسیل از حفاظتهای اصلی ترانس است حتما باید در مدارات ایستگاه طراحی شود.
 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار