کد خبر: ۲۴۰۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷:۱۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
وقتی خبر واگذاری احداث 312 پست فوق توزیع کشور به یک شرکت چینی منتشر شد کمتر کسی به خطری که اینده بخش خصوصی صنعت برق را تهدید می کند پرداخت.فرش قرمزی که وزارت نیرو برای شرکت های خارجی پهن کرده است آنهم برای کشوری که در ایران از لحاظ کیفیت صنعت و اجناس خوشنام نیست پیامی روشن به بخش خصوصی صنعت برق دارد.
برق نیوز- یادداشت: کاش شرکت های فعال در حوزه طراحی و احداث پست های فشارقوی و فوق توزیع هم می توانستند شانتاژ خبری و رسانه ای ایجاد کنند تا مثل شرکت های سازنده داخلی نیروگاه ها از حمایت های خاص وزارت نیرو برخوردار باشند.
 
وزارت نیرو و صنعت برق تسلیم فشارهای شرکتی شد که در عرصه تولید نیروگاه سالها مورد حمایت انحصاری وزارت نیرو قرار داشت. با این وجود وقتی وزارت نیرو برای تامین بخشی از برق مورد نیاز کشور در پی برگزاری مناقصه احداث نیروگاه بود همین شرکت های داخلی با وجود راندمان و کیفیت پایین تر تولیدات خود نسبت به برندهای جهانی، اجازه ندادند که این اتفاق بیفتد و تاحدودی جلوی آنرا گرفتند.
 
وقتی خبر واگذاری احداث 312 پست فوق توزیع کشور به یک شرکت چینی منتشر شد کمتر کسی به خطری که اینده بخش خصوصی صنعت برق را تهدید می کند پرداخت.
 
اگر برای انتقال تکنولوژی های جدید به کشور این راه انتخاب شده است باید گفت به بیراهه می رود. بهتر بود بجای چین سراغ کشورهای اصلی و صاحب تکنولوژی می رفتید تا مستقیما از آنها تکنولوژی های روز را به ایران بیاورید.
 
و اگر شرکت های داخلی ما توان احداث و تجهیز این پست ها را ندارند پس چرا وزیر نیرو و معاون برقش بر خودکفایی بالای 90 درصدی ایران در بخش فوق توزیع و انتقال تاکید دارند!
 
وزارت نیرو نباید اجازه دهد اجناس بی کیفیت چینی صنعت برق را فراگیرد. گرچه تاکنون هم همین اجناس بی کیفیت چینی بخش قابل توجهی از بازار صنعت برق را گرفته است.
 
فرش قرمزی که وزارت نیرو برای شرکت های خارجی پهن کرده است آنهم برای کشوری که در ایران از لحاظ کیفیت صنعت و اجناس خوشنام نیست پیامی روشن به بخش خصوصی صنعت برق دارد.
 
وزارت نیرو که در دوران رکود و تحریم به واسطه همین شرکت های خصوصی توانست روزهای دشواری را سپری کند می تواند اکنون شرایطی را فراهم کند تا بخش خصوصی صنعت برق در این ایام رونق گرفته و دوباره احیا شود.
 
انحصار و حمایت های همه جانبه در دراز مدت می تواند عامل ورشکستگی و عقب ماندگی یک صنعت شود. اما رقیب تراشی برای صنایع داخلی آنهم صرفا به دلایل اقتصادی و در شرایطی نابرابر برای شرکت های داخلی نه تنها عامل رشد و پیشرفت صنایع داخلی نمی شود بلکه حتی ممکن است حیات آنها را به خطر بیاندازد.
 
 خوش خلق مدیرعامل برق تهران که متولی این مناقصه است قبلا گفته بود: برای حمایت از ساخت داخل و شرکت های داخلی سه شرط مهم پیش بینی شده است. یکی اینکه حداقل باید 51 درصد از تجهیزات مورد استفاده در پروژه هایی که در ایران دارند را از داخل کشور تامین کنند. دوم اینکه همراه با ساخت این پروژه ها با شرکت های داخلی همراه شده و انتقال تکنولوژی داشته باشند و سوم اینکه امتیاز آنها در مقایسه با شرکت های داخلی کمتر بوده و اگر شرکتی در داخل کشور باشد که در شرایط برابر با انها قرار گیرد قطعا شرکت ها داخلی اولویت دارند.

مدتی پس از این ادعا سندیکای صنعت برق اینطور پاسخ داد:ما نقد جدی به وزارت نیرو داریم چراکه حتی نتوانسته است از ظرفیت های قانونی بوجود آمده نظیر بند ق و ماده 12 قانون رفع موانع تولید استفاده نماید این درحالی است که وزارت راه از این ظرفیت های قانونی به خوبی بهره برده است.

مشکل اصلی وزارت نیرو محدودیت ها و مشکلات مالی نیست بلکه مشکلات بروکراتیک و مدیریتی خودش است که باعث شده تا به این وضعیت دچار شود. حتی در زمانی که نفت و گاز در بالاترین قیمت فروش خود قرار داشته است باز هم وضعیت صنعت برق خوب نبوده و بدهکاری های مالی زیادی داشته است.

با این وضعیت صنعت برق، وام گرفتن از کشورهای دیگر و فاینانس کردن پروژه ها فقط موجب گرفتار شدن در یک باتلاق خواهد شد. صنعت برق صنعتی بالغ است و مثلا مانند صنعت موبایل و یا کامپیوتر نیست که نتواند تامین کننده نیازهای خودش باشد.

فاینانس فقط وام گرفتن از کشورهای خارجی است و حتی اگر بگوییم استفاده از تولیدات داخل و شریک داخلی داشتن جزو پیش شرط های شرکت در این طرح است باز هم این کشور وام دهنده است که برای ما شرایط را تامین می کند نه ما.

نباید خودمان را گول بزینم چراکه راهکارهای دور زدن این شروط 51 درصدی نیز وجود دارد و نمی توان به صرف اینکه قرار است در آینده بخشی از نیاز پروژه ها از تجهزات داخلی تامین گردد صنایع داخلی را نادیده بگیریم و از آنها استفاده نکنیم. 
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
0
2
سلام
تهدید برای شبکه است؛ فرصت برای فرصت طلبان
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار