کد خبر: ۲۴۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۵:۴۳ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
دژنکتور نوعی کلید خودکار است که برای محافظت از یک مدار الکتریکی در مقابل خطرات ناشی از اضافه بار یا اتصال کوتاه طراحی شده‌است.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: دژنکتور نوعی کلید خودکار است که برای محافظت از یک مدار الکتریکی در مقابل خطرات ناشی از اضافه بار یا اتصال کوتاه طراحی شده‌است. برعکس فیوز که یک بار عمل کرده و پس از آن باید تعویض شود، مدارشکن می‌تواند مجدداً به طور خودکار یا دستی وارد مدار شود.
 
مدارشکن‌ها در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و می‌توانند از یک کلید کوچک مورد استفاده در یک منزل تا یک کلید بزرگ که برای محافظت مدارهای ولتاژ بالا و تغذیه یک شهر به کار می‌رود متفاوت باشند.

برای انتخاب دژنکتور باید به نکات زیر توجه کرد:

۱ - ولتاژ نامی کلید که معمولاً برابر ولتاژ شبکه‌ای است که کلید در آن نصب می‌شود و می‌تواند در حدود ۱۵ % هم از ولتاژ شبکه کوچکتر باشد. اغلب به خاطر به وجود آوردن اطمینان بیشتر در استحکام شبکه از کلیدی استفاده می‌شود که ولتاژ نامی آن از ولتاژ شبکه قدری بزرگتر باشد. مثلاً در شبکه ۱۳ هزار ولت، از سری KV۲۰ به جای KV ۱۰ استفاده می‌شود.
 

۲ - جریان نامی که مساوی با بزرگترین جریان کار معمولی شبکه است.

۳ - قدرت نامی قطع کلید که باید با قدرت اتصال کوتاه در محل کلید مطابقت کند.
۴ - نوع فرمان وصل کلید: دستی- الکتریکی و یا کمپرسی توسط هوای فشرده.

۵ - طریقه نصب کلید: کشوئی- ثابت

۶ - نوع قطع کننده اتوماتیک: قطع کننده پریمر یا قطع کننده زکوندر

۷ - برای نصب در شبکه آزاد یا شبکه سر پوشیده

یکی دیگر از مشخصات مهم کلید، زمان تاخیر در قطع کلید است. این زمان بر حسب تعریف عبارت است از حد فاصل زمانی بین لحظه فرمان قطع توسط رله مربوطه و آزاد کردن ضامن قطع کلید تا خاموش شدن کامل جرقه. این زمان در کلیدهای مدرن امروزی به ۰۵، ۰ ثانیه می‌رسد که تقریبا ۰۲، ۰ ثانیه آن برای قطع جرقه مصرف می‌شود. کلیدهای قدرت امروزی برای در حدود ۲۵۰۰۰ قطع و وصل ساخته می‌شوند و باید سالیانه یک بار یا پس از هر ۳۰۰۰ بار قطع و وصل یک بار سرویس و مورد بازدید اساسی قرار گیرند.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار