کد خبر: ۲۴۰۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵:۰۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
محققان پژوهشکده انرژی سبز دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌یی با فناوری نانو در جهت بهبود کمی و کیفی تولیدات داخلی در زمینه سلول‌های خورشیدی شدند.
دکتر محمدرضا محمدی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: در سالهای اخیر به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی در تمام دنیا به سلول‌های خورشیدی که جریان الکتریسیته را از منبع رایگان، تجدید‌پذیر و پاک خورشید تولید می‌کند روی آورده‌اند.
وی در خصوص سلول‌های رنگدانه‌یی که در پژوهشکده انرژی سبز شریف تولید می‌شوند، اظهار کرد: این سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌یی که نسل سوم سلول‌های خورشیدی هستند بر پایه دی اکسید تیتانیوم (TiO2) ساخته می‌شوند.
به گفته محمدی، محققان این پژوهشکده موفق به تولید پودر TiO2، خمیر TiO2 و در مجموع سلول‌های خورشیدی مبتنی بر فناوری نانو با بازده هفت درصد شده اند که این مواد در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی در ادامه با بیان اینکه قلب سلول خورشیدی رنگدانه‌یی، پوشش دی‌اکسید تیتانیوم است، افزود: پوشش دی اکسید تیتانیوم (TiO2) بایستی دارای سطح فعال زیاد برای جذب رنگدانه، تخلخل یکنواخت و ضخامت بهینه باشد که برای لایه نشانی این پوشش نیاز به خمیری مناسب است که بعد از لایه نشانی این موارد را تامین کند. محققان پژوهشکده انرژی سبز شریف توانسته اند خمیر دی‌اکسید تیتانیوم را هم با فناوری نانو تولید کنند.
محمدی در خصوص مکانیزم سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌یی اظهار کرد: انرژی خورشیدی به ماده حساس به نور که TiO2 است تابیده شده و باعث می‌شود تعدادی از الکترون‌ها از طریق رنگدانه‌ها که بین باند ظرفیت و هدایت ماده TiO2 قرار دارند از باند ظرفیت به باند هدایت منتقل و جریان الکتریسیته تولید شود.
وی در پایان در خصوص کاربردهای سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای افزود: این سلول‌ها در منازل، سطح شهر و پارک‌ها برای تولید برق و دیگر مصارف و در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، تابلوهای الکتریکی و در صنایع که نیازمند جریان الکتریسیته‌اند در ابعاد مختلف قابل استفاده هستند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار