کد خبر: ۲۴۲۰۹
تاریخ انتشار : ۱۲:۱۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
کلا"مدارات کنترل و مدارات قدرت کلید‌ها با هم در یک نوع نقشه کشیده میشوند که به عنوان نقشه‌های شماتیک آن را مینامیم. مجموع شرایطی که با هم سر راه بسته شدن کلید و یا در مسیر باز شدن کلید قرار میدهیم، را توسط گیت‌های منطقی به عنوان لاجیک باز و بسته شدن کلید نشان میدهیم، که برای طراحی مدار کنترل آن از این لاجیک بهره میجوییم. در این مطلب، به انواع مدارات لاجیک معرفی می شود.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: اصولا"مداراتی که برای باز و بسته شدن کلید‌ها، و اینتر لاکهای آن‌ها با هم، توسط گیت‌های منطقی میکشیم تحت عنوان مدارات لاجیک شناخته شده و برای طراحی مدارات کنترل کلید‌ها لازم و مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع مدار لاجیک:

1- لاجیک یک از دو:

اینتر لاکی است که بین دو کلید مورد استفاده قرار میگیرد به عنوان مثال اینترلاک بین کلیدی که ترانس را وارد مدار میکند (normal power supply) و کلیدی که زنراتور را وارد مدار میکند (emergency power supply)، که بسته شدن هر کلید ملزم باز بودن کلید دیگر است.

2-لاجیک یک از سه:

اینتر لاکی است که بین سه کلید مورد استفاده قرار میگیرد که در هر حالت فقط یکی ازاین کلید‌ها می‌تواند بسته باشد به عنوان مثال فیدری که سه منبع تغذیه دارد دو منبع ترانسی و یک منبع که مولد است که هر سه یک باسبار مشابه را تغذیه میکنند.

3-لاجیک دو از سه:

اینتر لاکی است که بین سه کلید مورد استفاده قرار میگیرد که مثال بارز آن لاجیکی است که بین کلید‌های ورودی ما و کلید کوپلر است که در هر شرایطی دو کلید از این سه کلید می‌تواند وصل باشد یا هر دو ورودی با هم یا یکی از ورودی‌ها و کوپلر.
 
کار کلید کوپلر این است که در صورتی که در یکی از باس‌ها بی برقی داشتیم با وصل کلید کوپلر بتوان باس بی برق را هم برق دار کرد پس در اینجا به یکئ نتیجه مهم میرسیم که ترانس هایی که در روی هر کدام از باس‌های ما است باید به تنهایی توان برق دار کردن هر دو باس را داشته باشد.

این لاجیک دو از سه همان لاجیک پر کاربرد و مهم در طراحی مدارات کنترل است که در طرح و اجرای این لاجیک شرایط و حفاظت‌های خاصی مد نظر قرار میگیرد که به عنوان مثال سر راه بوبین وصل کلید کوپلر باید شرط این که یا کلید ورودی A. وصل باشد و کلید ورودی B. قطع باشد یا بر عکس را بگذاریم.

همچنین شرط‌های حفاظتی بسیاری است که باید سر راه این بوبین‌ها قرار بگیرد که بسته به سفارش کارفرما‌ها، این تابلو ساز است که مدار لاجیک این کلید‌ها را طراحی میکنند.

در طراحی مدار لاجیک بین ورودی‌ها و کوپلر چند نکته را باید در نظر گرفت:

در مدار لاجیک کوپلر از سلکتور Auto/Manual استفاده میشود در واقع حالت اتوماتیک برای کوپلر در نظر گرفته میشود و برای ورودی‌ها حالت دستی.

در لاجیک حالت اتوماتیک برای دادن فرمان close به کوپلر جهت ایجاد یک وقفه زمانی برای دشارژ شدن باس بار‌ها از یک تایمر استفاده میکنند.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار