کد خبر: ۲۴۲۲۲
تاریخ انتشار : ۱۵:۳۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
زمین کردن به دو علت انجام میگیرد، یکی کار کردن و رفتار صحیح سیستم‌های الکتریکی، به بیان دیگر حفاظت از وسایل برقی (زمین الکتریکی) و دیگری حفاظت اشخاصی که به نوعی با دستگاه‌های برقی ارتباط دارند (زمین حفاظتی).
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: اساس زمین کردن بر این است که جرم بزرگ زمین به عنوان نقطه صفر در نظر گرفته شود و تمام قسمت هایی که به زمین وصل شده اند هم پتانسیل زمین شوند یا به عبارتی پتانسیل صفر زمین را بگیرند.

زمین کردن به دو علت انجام میگیرد، یکی کار کردن و رفتار صحیح سیستم‌های الکتریکی، به بیان دیگر حفاظت از وسایل برقی (زمین الکتریکی) و دیگری حفاظت اشخاصی که به نوعی با دستگاه‌های برقی ارتباط دارند (زمین حفاظتی).

زمین کردن الکتریکی در تاسیسات فشار قوی معمولا" از وظایف توزیع کننده برق (وزارت نیرو) است، اما در تاسیسات فشار ضعیف تا ۱۰۰۰ ولت خصوصیات و عملکرد صحیح سیستم زمین الکتریکی و حفاظتی باید هر دو با هم در نظر گرفته شود، نوع زمین در تاسیسات الکتریکی و نگه داشتن حداقل مقاومت زمین بستگی به نوع شبکه انتخاب شده و سیستم‌های حفاظتی دارد.

۱ -Isolated: روشی است که تقریبا" منسوخ شده است امپدانس بین نقطه خنثی (neutral) و زمین (earth) بینهایت است. به این سیستم در اصطلاح ungrounded هم میگویند، در واقع نقطه خنثی ایزوله شده است و با زمین اتصالی ندارد.

۲ - Grounding with resistor:این روش دو حالت دارد، یا low resistance است یا high resiatance است. در این روش بین نقطه خنثی (neutral) و زمین (earth) مقاومت میگذارند. این روش در MV کاربرد دارد. که به آن neutral grounding resistor:NGR))هم میگویند.

*در MV طریقه زمین کردن ثانویه ترانس قدرت وقتی ستاره است توسط NGR امکان پذیر است، اما وقتی که ثانویه ترانس قدرت مثلث است، در واقع نقطه نوترال در دسترس نیست توسط ترانس زمین که یک ترانس با سیم پیچی زیگزاک است آن را زمین میکنند، سیم پیچ مثلث آن را به ترانس زیگزاگ وصل کرده و نقطه نوترال سیم پیچ زیگزاگ را توسط NGR زمین میکنند.

۳ - Grounding with reactance: در این روش از سلف برای زمین کردن استفاده میکنند وبین نقطه نوترال و زمین سلف میگذارند.

۴ -Solidy grounded: در این روش که در LV مورد استفاده قرار میگیرد نقطه نوترال مستقیم زمین میشود. این سیستم برای تخلیه کردن اضافه ولتاژ ایده ال است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار