کد خبر: ۲۴۲۴۱
تاریخ انتشار : ۱۱:۰۸ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
عموما برروی هر موتورکشتی یک Oil Mist Detector قرار دارد. O.M.D مانع ایجاد مه بخار oil mist در داخل محفظه میل لنگ نمیشود، ولی در صورتی که مقدار تراکم این مه روغن بالا‌تر از مقداری که میتواند موجب انفجار شود برسد یک الارم و وارنینگ میدهد. د رادامه با تاریخچه این دستگاه و نحوه کار آن آشنا خواهید شد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: عموما برروی هر موتورکشتی یک Oil Mist Detector قرار دارد. O.M.D مانع ایجاد مه بخار oil mist در داخل محفظه میل لنگ نمیشود، ولی در صورتی که مقدار تراکم این مه روغن بالا‌تر از مقداری که میتواند موجب انفجار شود برسد یک الارم و وارنینگ میدهد.
 
Oil Mist Detector - تشخیص دهنده بخار روغن در موتور کشتی Oil Mist Detector - تشخیص دهنده بخار روغن در موتور کشتی

تاریخچه

تاریخچه دستگاه تشخیص بخار روغن در محفظه میل لنگ به سال ۱۹۴۷ بر میگردد، هنگامیکه ۲۸ نفر از کارکنان و مهندسین کشتی به دلیل انفجار محفظه کارتر در کشتی ریانادل پاسفیک جان خود را از دست دادند. وقوع این حاذثه باعث رشد و توسعه دستگاه تشخیص بخار روغن که اولین بار توسط یک شرکت انگلیسی بنام گراوینر ارایه شد، گردید.

البته که قبل از این واقعه هم حوادثی ناشی از انفجار در محفظه میل لنگ کشتی‌ها رخ داده است، ولی قطعا هیچکدام چنین پیامد‌های ویرانگر و کشنده‌ای نداشته اند. در سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ قریب به ۱۴۳ انفجار محفظه کارتر به شرکت بیمه لویدز گزارش شده است.

هدف از مرور تاریخچه بالا اشاره به اهمیت موضوع و ضرورت وجود سیستم تشخیص مه روغن در محفظه میل لنگ موتور‌ها میباشد.

طرز کار:

عملکرد دستگاههای OMD بنا به مدل و کمپانی سازنده میتواند متفاوت باشد، ولی اصول کار یکیست که در ادامه طرز کار یک نمونه را بررسی میکنیم.

دستگاه بطور مداوم هوا را از هر یک از محفظه‌های میل لنگ (crank case) از طریق یک سیستم مکنده میمکد، این خلای مکنده مورد نیاز ازیک پمپ هوا که توسط هوای فشرده کار میکند وتقریبا غیر وابسته به نیروی برق است تامین میگردد.

هوای سمپل که حاوی اتمسفر مکیده شده از داخل کرنک کیس میباشد، به داخل کانال نوری (Optical Chanel) کشیده میشود تا مقدار تیرگی وکدری آن اندازه گیری شود. این کدری توسط میزان جذب نور مادون قرمز اندازه گیری میشود و درصد ناشفافی به عنوان واحد ابعادی کدری مورد استفاده قرار میگیرد. ۱۰۰ % ناشفافی یعنی جذب کامل و ۰ % ناشفافی یعنی هیچ جدبی وجود ندارد.

Oil Mist Detector - تشخیص دهنده بخار روغن در موتور کشتی
 
Oil Mist Detector - تشخیص دهنده بخار روغن در موتور کشتی 
مه روغن یا (oil mist) در یک اشباع تقریبی ۵۰ میلی گرم روغن اتومایز شده در یک لیتر هوا و بالا‌تر قابل احتراق میگردد که این یعنی برابر است با کدری حدود ۴۰ %.

oil mist detector که بر روی بعضی از کشتی‌های کشتیرانی نصب است از مدل‌های VISATRON میباشند که بطور نمونه در اینجا به پاره‌ای از مشکلات وطرز تعمیر ونگهداری آن میپردازیم.

در این مدل OMD بطور ماهیانه مقدار فشار منفی (فشار مکنده) در محفظه‌ی اندازه گیری measuring headd میبایست تنظیم گردد.

هر سه ماه میبایست فیلترهای برنزی داخل محفظه‌ی اندازه گیری تعویض شوند، همچنین شیشه‌ی منشا نور مادون قرمز و متعلقات آن که در محفظه اندازه گیری قرار دارد میبایست تمیز شوند.

هر شش ماه بلاک سیفونهای موجود در مسیر میبایست تمیز گردند همچنین فیلتر موجود در مسیر هوای فشرده باید تمیز گردد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار