کد خبر: ۲۴۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۰:۱۸ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
جدیدترین خروجی آزمایشگاه پیشرفته تحقیقاتی مونشات (Moonshot) گوگل، راهکاری برای حل مشکل ذخیره سازی انرژی حاصل از منابع تجدیدپذیر است.
به گزارش برق نیوز، در این سیستم از مخازن بزرگ نمک به همراه ضد یخ (یا دیگر مایعات هیدروکربنی) برای تولید و ذخیره سازی انرژی استفاده می‌شود.

سیستم، انرژی را به شکل برق دریافت کرده و آن را به جریان‌های مجزای هوای سرد و گرم تبدیل می‌نماید. هوای داغ باعث گرم شدن نمک شده و هوای سرد نیز ضدیخ را خنک می‌سازد، چیزی شبیه وضعیتی که در یخچال‌ها داریم.
 
پس از انجام فرایند ذخیره سازی فوق، دانش مهندسی هوافضا و موتورهای جت به کمک بازیابی انرژی می‌آیند. با فشردن یک دکمه، فرایند فوق برعکس شده و هوای گرم و سرد به سمت یکدیگر هجوم می‌آورند. این کار، جریان هوای شدیدی را ایجاد می‌کند که می‌تواند توربین‌ها را چرخانده و برق تولید نماید.

نمک قابلیت نگهداری انرژی را تا چند روز دارد، به همین دلیل شرکت‌ها می‌توانند تولید برق اضافه نیروگاه‌های بادی و پنل‌های خورشیدی را در آن‌ها ذخیره نمایند. بلومبرگ می‌گوید فقط در ایالت کالیفرنیای آمریکا در سال جاری بیش از ۳۰۰ هزار مگاوات برق مازاد (معادل مصرف ده‌ها هزار خانوار) از منابع تجدیدپذیر هدر رفته است.
 
در هر صورت، ذخیره سازی انرژی با استفاده از نمک، به مراتب ارزان‌تر از باتری‌های لیتیوم-یونی خواهد بود و شاید این پروژه بتواند در آینده شکل واقعیت به خود بگیرد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار