کد خبر: ۲۴۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱:۵۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
مداری که بتواند یک کنتاکتور را تنها با یک پوش باتون قطع و وصل کند از سوالاتی است که در بسیاری از هنرستان‌ها و یا دانشگاه‌ها مطرح می‌شود. طرح این مدار با توجه به خصوصیات ذاتی کنتاکتور‌ها (که قطع و وصل بوبین آن‌ها سبب قطع و وصل کنتاکتور می‌شود) نیاز به اضافه کردن دو کنتاکتور دیگر به عنوان حافظه دارد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: مداری که بتواند یک کنتاکتور را تنها با یک پوش باتون قطع و وصل کند از سوالاتی است که در بسیاری از هنرستان‌ها و یا دانشگاه‌ها مطرح می‌شود. طرح این مدار با توجه به خصوصیات ذاتی کنتاکتور‌ها (که قطع و وصل بوبین آن‌ها سبب قطع و وصل کنتاکتور می‌شود) نیاز به اضافه کردن دو کنتاکتور دیگر به عنوان حافظه دارد.
 
 
کنتاکتور اصلی مدار کنتاکتور ۱ می‌باشد که برای وصل آن از کنتاکتور ۳ ( و البته کنتاکت نگهدارنده‌ی خودش) و برای قطع آن از کنتاکتور ۲ استفاده می‌کنیم. حال با وصل کلید به صورت لحظه‌ای کنتاکتور ۳ برقدار شده و کنتاکتور ۲ را قطع می‌کند و کنتاکتور اصلی را روشن می‌کند.
روشن شدن کنتاکتور ۱ سبب از مدار خارج شدن کنتاکتور ۳ و آماده شدن کنتاکتور ۲ برای فرمان گرفتن می‌شود. دست آخر با فشردن دوباره‌ی پوش باتن این بار بوبین کنتاکتور ۲ برقدار شده و کنتاکتور ۱ را قطع می‌کند.
 
 قطع و وصل کنتاکتور به صورت تک ضربه‌ای

شبیه سازی شده‌ی این مدار را توسط نرم افزار EKTS می‌توانید در فایل زیر ببینید.
 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار