کد خبر: ۲۴۳۷۳
تاریخ انتشار : ۱۵:۰۴ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
اینورتر يا درايو AC به دستگاهي گفته مي شود كه به كمك آن مي توان سرعت يك موتور AC سه فاز را كنترل كرد بدون آنكه قدرت و گشتاور موتور كاهش يابد،اینورتر ها در ظرفيتهای مختلف ساخته مي شوند مثلاً براي يك موتور با توان ۲۰ اسب بخار بايد از اينورتر ۲۰ HP استفاده كرد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: از نظر ورودی اینورتر‌ها به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می‌گردند. البته خروجی همه آن‌ها سه فاز است. برای اینورترهای با توان بالای ۳ اسب بخار فقط از ورودی سه فاز استفاده می‌گردد.
 
انواع اینورتر‌ها از نظر کاربرد کدامند؟

از نظر کاربرد اینورتر‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. برای راه اندازی پمپ ها، فن ها، آسانسور، جرثقیل، نوارهای نقاله، دستگاههای اکسترودر و... از اینورتراستفاده می‌شود. برای پمپ و فن از اینورترهای با گشتاور متغیر و برای آسانسورونوار نقاله و جرثقیل از اینورتر با گشتاور ثابت و برای اکسترودر‌ها از اینورتر با فیدبک PG بهره برداری میکنند.

مزایای استفاده از اینورتر‌ها چیست؟

کاهش انرژی مصرفی و لذا کاهش هزینه برق، کاهش جریان راه اندازی و در نتیجه طولانی شدن عمر موتور، امکان تغییر سرعت موتور، امکان تغییر جهت حرکت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار، امکان کار موتور در شرایطی که ولتاژ ورودی متغیر است، امکان کنترل از راه دور، ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور، برنامه ریزی کردن حرکت.

اینورتر چگونه مصرف برق را کاهش می‌دهد؟

اینورتر به صورت هوشمند میزان بار وارده به موتور را تشخیص داده و متناسب با همان بار، به موتور جریان می‌دهد و این جریان در بسیاری از مواقع از جریان نامی موتور کمتر است.

کدام اینورتر کیفیت دارد؟
اینورترهایی که دارای استاندارد CE,UL,cUL باشند، مورد تائید صنایع اروپا و آمریکا بوده و از نظر کیفیت مناسب می‌باشند.
 
انواع اینورترهای الکتریکی 

از اینورتر‌ها در سه ناحیه استفاده می‌گردد:

-فعالیتهای گشتاور ثابت مثل میکسر‌ها، اکسترودر‌ها، نوارهای نقاله و..
-فعالیتهای توان ثابت مثل کشش و دستگاههای ماشینی.
-فعالیتهای گشتاور متغیر مثل فن و پمپ.
 
در پمپ‌ها و فن‌ها میزان دبی DB با سرعت موتور متناسب است. اما توان مصرفی با مکعب سرعت تناسب دارد. مثلاً اگر دور موتور به میزان ۵۰ % کاهش یابد آنگاه توان مصرفی لازم ۱۲. ۵ % خواهد بود و این به مفهوم ۸۷. ۵ % صرفه جویی در انرژی است.

کاربرد‌های اینورتر

1- منبع تغذیه

اینورتر برق DC را از منابعی مانند باتری، پانل‌های خورشیدی، یا سلولهای سوختی به برق AC تبدیل می‌کند. برق خروجی را می‌توان به هر ولتاژی که لازم باشد تبدیل کرد. میکرو اینورتر‌ها مستقیما جریان را از پانل‌های خورشیدی به جریان متناوب تبدیل می‌کنند.

انواع اینورترهای الکتریکی
 
2-منابع برق اضطراری
 
استفاده از باتری و اینورتر بعنوان منبع تغذیه اضطراری UPS (یو پی اس) جهت تامین برق AC زمانی که برق اصلی در دسترس نیست. وقتی که برق اصلی مجددا برقرار شد، از یکسو کننده برای شارژ کردن باتری‌ها استفاده می‌شود.
 
انواع اینورترهای الکتریکی 

3-گرمکن القائى

از اینورتر‌ها برای بالا بردن فرکانس برق اصلی جهت استفاده در گرمکن القائى استفاده می‌شود. برای اینکار ابتدا برق اصلی به DC تبدیل کرده و سپس بوسیله اینورتر برق DC را به AC با فرکانس بالاتر تبدیل می‌کنند.
 
انواع اینورترهای الکتریکی
 
4-انتقال انرژی به روش HVDC
در انتقال برق به روش HVDC انتقال مقدار زیادی انرژی در مسافت‌های زیاد و با تلفات کم، ابتدا برق AC به برق DC با ولتاژ بالا تبدیل شده و به مکان دیگری منتقل می‌شود. سپس در محل دریافت، به کمک اینورتر آن را به برق AC تبدیل می‌کنند.
 
انواع اینورترهای الکتریکی
5-درایو فرکانس متغیر

درایو فرکانس متغیر یا VFD یک سیستم برای کنترل کردن سرعت چرخش یک موتور AC با کنترل کردن فرکانس برق اعمال شده به موتور الکتریکی است. اینورتر وظیفه کنترل برق را بعهده می‌گیرد. در اغلب موارد، درایو فرکانس متغیر شامل یک یکسوساز است به طوری که برق DC مورد نیاز اینوتر از برق AC اصلی تامین می‌شود. از آنجا که در اینجا اینورتر یک عنصر اصلی است، بعضی اوقات درایو فرکانس متغیر به نام درایو اینورتر یا کلا اینورتر نامیده می‌شود.
 
انواع اینورترهای الکتریکی 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار