کد خبر: ۲۴۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۴:۰۳ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
وصل دو شبکه کاملاً مجزا به طریقی که هیچ نوع شدت جریان ضربه‌ای قابل ملاحظه‌ای ایجاد نشود را سنکرون کردن دو شبکه می نامند. اگر اختلاف ولتاژ یا فرکانس شدی بین دو شبکه وجود داشته باشد، اختلالات زیادی در شبکه به هم پیوسته جدید به وجود خواهد ادامه داد. به همین دلیل باید شرایط صحیح سنکرون کردن را رعایت نمایید.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: وصل دو شبکه کاملاً مجزا به طریقی که هیچ نوع شدت جریان ضربه‌ای قابل ملاحظه‌ای ایجاد نشود از وظایف سیستم سنکرونچک است.

▪ تعریف سنکرون کردن:
وصل دو شبکه کاملاً مجزا به طریقی که هیچ نوع شدت جریان ضربه‌ای قابل ملاحظه‌ای ایجاد نشود.

▪ شرایط سنکرون کردن:

برابری ولتاژ‌ها: توسط تغییر شدت جریان تحریک ژنراتور‌ها در نیروگاه‌ها و استفاده از جبران کننده‌ها در پست‌ها صورت می‌گیرد.

-برابری فرکانس‌ها:

توسط تنظیم محرک اولیه ژنراتور‌ها صورت می‌گیرد.

-برابری فاز اختلاف سطح‌ها (هم فاز بودن):

برای هر سیستمی که برای اولین بار وارد مدار می‌شود، قبل از وارد مدار شدن توسط گروه تعمیرات تست می‌گردد. این ترتیب تا زمانی که تغییرات اساسی روی شبکه انجام نشود، برقرار است.

-برابری حوزۀ دوار:

ترتیب صحیح فاز‌ها را می‌توان توسط سه عدد لامپ کنترل نمود. این لامپ‌ها مابین فازهای هم نام که باید به هم متصل شوند، بسته می‌شوند. اگر در این حالت (قبل از پارالل) ترتیب فاز‌ها صحیح باشد، لامپ‌ها با هم خاموش و با هم روشن می‌شوند، ولی اگر ترتیب فاز‌ها غلط باشد، لامپ‌ها یکی پس از دیگری خاموش و روشن می‌شوند.

● سنکرون کردن دو شبکه به دو صورت انجام می‌گیرد:

الف: سنکرون کردن به طریقه اتوماتیک
در این حالت اپراتور مسئول، دکمۀ اتوماتیک سنکرون را فشار داده و منتظر می‌ماند. سیستم اتوماتیک سنکرون وارد مدار شده و به طور خودکار فرکانس‌ها و ولتاژ‌ها را مساوی می‌نماید و در شرایطی که دو سیستم هم فاز شدند، دژنکتور به طور اتوماتیک وصل می‌گردد. اگر نیاز باشد عمل پارالل در پست‌ها انجام گیرد، لازم است همزمان با مرکز دیسپاچینگ ملی تماس وجود داشته باشد تا با تغییراتی که در تولید مناطق مختلف انجام می‌گیرد، فرکانس دو شبکه برابر گردد.

سیستم اتوماتیک سنکرون معمولاً بین ۵ تا ۱۰ دقیقه در مدار می‌ماند. اگر در این مدت شرایط سنکرون آماده گردید، دو شبکه با هم پارالل می‌گردند. در غیر این صورت این سیستم از مدار خارج می‌گردد.

ب) سنکرون کردن به طریقه دستی

پس از مساویکردن ولتاژ‌ها و فرکانس‌های دو شبکه با توجه به حرکت عقربه دستگاه سنکرونسکوپ، زمانی که عقربه روی نقطه صفر رسید، دو شبکه با هم فاز می‌باشند. در آن لحظه می‌توان اقدام به وصل دژنکتور نمود.

سنکروچک

تبدیل یک شبکه خطی به یک شبکه رینگ با وصل یک دژنکتور را سنکروچک گویند. زمانی که در شبکه سراسری حادثه‌ای باعث قطع یک یا چند خط انتقال نیرو شود، شبکه سراسری از حالت رینگ خارج شده و به شبکه خطی تبدیل می‌گردد. چون فرکانس در این شبکه تغییر نمی‌کند این شبکه سنکرون می‌باشد، ولی به خاطر اطمینان، زمانی که کلید سنکرون روشن می‌شود، اطلاعات روی تابلوی سنکرون بایستی چک شود.

اولاً عقربه دستگاه سنکرونسکوپ در نقطه‌ای ثابت باشد. ثانیاً زاویه‌ای که با نقطه صفر سنکرونسکوپ می‌سازد، بیشتر از ۱۵ ± درجه نباشد. این زاویه را زاویه بار (LOAD ANGLE) می‌گویند. این زاویه بر اثر اختلاف ولتاژ ارسالی روی شبکه و ولتاژ دریافتی بوجود می‌آید.

● عمل سنکروچک نیز به دو صورت انجام می‌گیرد:

▪ الف) به طور خودکار

با فشار دادن دکمه خودکار، سیستم سنکروچک وارد مدار می‌شود. در صورتی که زاویه بار کمتر از ۱۵ ± درجه نسبت به نقطه صفر باشد، بلافاصله دژنکتور وصل شبکه به حالت رینگ در می‌آید. در غیر این صورت پس از جند دقیقه بدون اینکه دژنکتور وصل شود، سنکروچک از مدار خارجمی گردد.

▪ ب) به طریق دستی

جهت سنکروچک نمودن دستی شبکه دستگاه سنکرونسکوپ را وارد مدار می‌نماییم و به عقربه آن توجه می‌کنیم. چنانچه زاویه بار بیشتر از ۱۵ ± درجه نباشد، می‌توانیم دژنکتور مربوطه را وصل نماییم.
در صورتی که زاویه بار از ۱۵ ± درجه بیشتر باشد، مجاز به وصل دژنکتور نمی‌باشیم تا اینکه اقداماتی جهت کم کردن زاویه بار توسط دیسپاچینگ ملی انجام پذیرد آنگاه پس از کاهش زاویه بار می‌توانیم دژنکتور مربوطه را وصل نمایم.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار