کد خبر: ۲۴۵۱۰
تاریخ انتشار : ۱۲:۰۷ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
در سال 1951 در آزمایشگاه ملی آیداهو، اولین لامپهای حبابی از طریق ژنراتور متصل به راکتور آزمایشی روشن شدند. به تدریج ای ژنراتور توانست انرژی الکتریکی بیشتری تولید نماید و کم کم به اولین نیروگاه هسته ای شهرت یافت.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: در بیابان‌های شرق آیداهو زمینی به مساحت ۲۳۰۰ کیلومتر مربع، کمپ وسیع آزمایشگاه ملی آیداهو قرار دارد. بخش بزرگی از این فضا به روی عموم بسته است، به جز یک قسمت کوچک که می‌توانید بازمانده‌های امروزی اولین نیروگاه هسته‌ای جهان را ببینید.
 
نخستین نیروگاه هسته‌ای جهان + عکس 

آزمایشگاه ملی آیداهو حدود هفتاد سال است که تحقیقات هسته‌ای می‌کند. بیشتر آنچه امروزه از رآکتورهای هسته‌ای می‌دانیم و اینکه چطور می‌توان از آن‌ها استفاده یا سواستفاده کرد، در اینجا کشف شده است. بیش از ۵۰ رآکتور هسته‌ای از جمله اولین نیروگاه برق هسته‌ای جهان و نیروگاهی برای اولین زیردریایی هسته‌ای جهان در این سایت ساخته شده است.
 

این آزمایشگاه در بعدازظهر ۲۰ دسامبر ۱۹۵۱ تاریخ ساز شد، وقتی ردیفی از ۴ لامپ حیایی ۲۰۰ واتی در یک ساختمان آجری نامعلوم روشن شد. برق مورد نیاز آن‌ها از ژنراتور متصل به راکتور آزمایشی (EBR-I) تامین می‌شد. این اولین بار بود که میزان قابل استفاده‌ای از نیروی برق از شکافت هسته‌ای تولید شده بود.

نخستین نیروگاه هسته‌ای جهان + عکس

چند روز بعد، رآکتور برق کافی برای کل مجموعه EBR را تامین کرد. این رآکتور تولیدکننده در اصل نه برای تولید برق بلکه برای نشان دادن اینکه رآکتور‌ها یک امکان فیزیکی هستند، ساخته شده بود. یک رآکتور تولید کننده یک رآکتور هسته‌ای است که مواد شکافتنی بیشتری از آنچه مصرف می‌کند تولید می‌کند. برای این کار به نوترون‌های اضافی اجازه می‌دهد جذب ایزوتوپ بارور شوند که به یک ایزوتوپ قابل شکافت تبدیل می‌شود. رآکتور EBR اولین رآکتوری شد که برق تولید کرد. همچنین اولین رآکتور هسته‌ای جهان شد که این اصل را ثابت کرد.





این رآکتور فعالیت خود را تا سال ۱۹۶۴ ادامه داد یعنی زمانی که یک رآکتور دیگر جایگزین آن شد. سال بعد این رآکتور به یک نشانه تاریخ ملی تبدیل شد. امروزه در موزه اتمی بین آیداهو و آرکو، می‌توانید چهار رآکتور هسته‌ای از جمله دو نمونه اولیه برای تامین نیروی هواپیما، یک اتاق کنترل رآکتور، دستگاه‌های کنترل از راه دور برای مواد رادیواکتیو، تجهیزات تشخیص تشعشع و بسیاری دیگر را ببینید.
 
 
نخستین نیروگاه هسته‌ای جهان + عکس 
 
نخستین نیروگاه هسته‌ای جهان + عکس 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار