کد خبر: ۲۴۵۱۸
تاریخ انتشار : ۱۴:۴۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
CHP که مخفف عبارت Combined Heat and Power است به معنای تولید همزمان دو نوع انرژی می‌باشد. به عبارت دیگر اگر شما از یک منبع انرژی دو نوع انرژی در محل مصرف دریافت کنید یک سیستم CHP دارید.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: در نیروگاه‌های حرارتی که انواع مختلفی دارند معمولا از حرارت برای تبدیل آب بخار استفاده میکنند تا به وسیله بخار توربین را به گردش در بیاورند و برق تولید کنند البته نیروگاه گازی نیز که جزوه نیروگاه‌های حرارتی است از هوای داغ و متراکم به جای بخار برای چرخاندن توربین استفاده میکند. همانطور که میدانیم این نیروگاه‌ها در پروسه تولید برقشان مقدار قابل توجهی از حرارت را تلف میکنند و باعث می‌شود راندمان این نیروگاه‌ها پایین باشد. طبق آمار راندمان نیروگاه‌های حرارتی مختلف بین ۱۸ تا ۴۷ درصد می‌باشد که متوسط راندمانشان چیزی در حدود ۳۰ درصد است یعنی ۷۰ درصد انرژی به صورت تلفات‌های حرارتی، الکتریکی، مغناطیسی هدر می‌رود.. به همین دلیل طراحان به فکر این افتادن تا به نوعی از تلفات حرارتی که در نیروگاه‌های حرارتی اتفاق می‌افتد استفاده کنند و راندمان نیروگاه‌ها را بالا ببرند.

تولید همزمان گرما و برق (CHP):

CHP که مخفف عبارت Combined Heat and Power است به معنای تولید همزمان دو نوع انرژی می‌باشد. به عبارت دیگر اگر شما از یک منبع انرژی دو نوع انرژی در محل مصرف دریافت کنید یک سیستم CHP دارید.CHP عبارتی مختص به تولید برق نیست مثلا هنگامی که شما در زمستان از بخاری ماشینتان استفاده می‌نمایید از سوخت دو نوع انرژی حرکتی و گرمایی گرفته اید در نیتجه شما یک واحد CHP در ماشینتان دارید. همانطور که تا الان متوجه شده اید واحد‌های CHP نزدیک به مصرف می‌باشند در نتیجه واحد‌های CHP در صنعت برق در محل مصرف توسط نیروگاه‌های کوچک که به DG یا تولید پراکنده معروف هستند ایجاد می‌شود که این امر مزایای دیگری نیز به همراه دارد. وقتی که برق یک شبکه به صورت نیروگاه‌های کوچک در نقاط مختلف کشور تامین بشود اولا که تلفات الکتریکی که در خطوط انتقال اتفاق می‌افتاد از بین میرود یا بسیار کم می‌شود دوما قابلیت اطمینان شبکه بالا می‌رود، چون برق از نقاط مختلفی تامین می‌شود در نتیجه قطعی هم کم‌تر می‌شود. پس CHP معمولا در نیروگاه‌های DG یا تولید پراکنده برای تولید همزمان برق و حرارت در محل مصرف ایجاد می‌شود. در ادامه چند تصویر برای توضیح بهتر این موضوع می‌آوریم.
 
نیروگاه‌های CHP و CCHP 
 
 
نیروگاه‌های CHP و CCHP
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌نمایید یک واحد CHP کوچک با عنوان micro chp unit در خانه وجود دارد که انرژی گاز ورودی ۱۰ تا ۲۵ درصد تبدیل به الکتریسیته شده است و ۷۰ درصد از انرژی گرمایی تولید نیز برای گرم کردن آب و گرمایش خانه استفاده شده و ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز به صورت تلفات از خانه خارج شده است.

استفاده‌های دیگر سیستم CHP:

سیستم CHP در زمینه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی (بویژه گلخانه ها)، تجاری (Commercial) و مسکونی (residential) استفاده می‌شود و بنابراین اندازه‌های متنوعی از آن وجود دارد. استفاده از CHP تن‌ها به تولید برق و آب داغ یا بخار کم فشار محدود نمی‌شود و اتفاقاً در اندازه‌های بزرگتر آن از توان محور برای بکار انداختن کمپرسورهای چیلر، یخچال‌های صنعتی و یا هوای فشرده و از حرارت استحصالی برای گرمایش محیط بطور مستقیم، چیلرهای جذبی و حرارت موردنیاز فرآیندهای صنعتی مانند خشک کن استفاده می‌شود.

واحد‌های CCHP:

CCHP که مخفف Combined Cooling ,Heat and Power می‌باشد به معنای تولید همزمان برق، سرما و حرارت می‌باشد. به این قبیل سیستم‌ها که به طور همزمان برق، گرما و سرما تولید می‌شود، اصطلاحاً Trigeneration یا CCHP گفته می‌شود. در شکل زیر می‌توانید یک سیستم CCHP را مشاهده نمایید.
 
نیروگاه‌های CHP و CCHP 

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار