کد خبر: ۲۴۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹:۲۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
در زمان تصدی گری آقای بیطرف در وزارت نیروی سابق، شرایط حساس و تعیین کننده ای رقم خورد و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، انتقال تکنولوژی و بومی سازی در آن زمان رخ داد.آن زمان افراد انتخاب شده متناسب با اهداف توسعه ای صنعت برق بود اما حالا باید افرادی برای پست های کلیدی انتخاب شوند که هدفشان اصلاح اقتصاد برق باشد.
مهندس پیام باقری در گفت و گو با برق نیوز گفت: ما در دوره 8 ساله آقای بیطرف که دوره ویژه ای بود و همزمانی ایشان با مباحث توسعه ای کشور می طلبید که انسجام و همکاری نزدیکی بین دولت و بخش خصوصی باشد. در آن دوران می بایست از تمام توانمندی ها و ظرفیت های بخش خصوصی استفاده شود تا برق بعنوان یک خدمت اساسی دولت توسعه پیدا کند و همچنین توسعه و رشد صنعت برق روی بقیه صنایع هم تاثیر داشت و آنها به دلیل نیازی که به برق داشتند باید توسعه سریع صنعت برق و تولید برق در دستور کار قرار می گرفت.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق بیان داشت: در زمان تصدی گری آقای بیطرف، وی شرایط حساس و تعیین کننده ای را رقم زد. بخش عمده ای از ظرفیت سازی ها و انتقال تکنولوژی و بومی سازی در زمان وی رخ داد. در ان دوران بخش خصوصی بازوی توانمند وزارت نیرو و دولت قرار گرفت و به سرعت رشد صنعت برق شکل گرفت لذا آن دوران را می توان دوران همکاری متقابل بخش خصوصی و دولت در زمینه برق نامید.

وی گفت: با تکیه بر همان توانمندی ها در سال های اخیر بیشتر صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه برق صورت گرفت. در شاخص ها هم که نگاه می کنیم می بینیم زیرساخت های اساسی و لازم در آن زمان شکل گرفت و ایجاد شد.

باقری افزود: اگر به برنامه های پیشنهادی ایشان هم نگاه بیاندازید می بینید که یکی از برنامه های مهم اقای بیطرف تکیه بر بخش خصوصی برای اجرای سیاست هایش می باشد. نگاه اقای بیطرف به بخش خصوصی تعاملی و همکاری بوده است.

این فعال بخش خصوصی صنعت برق پاسخ به خبرنگار برق نیوز بیان داشت: در هر مقطعی اهداف متفاوتی باید پیگیری شود و با هم فرق می کند. اهداف وزارت نیرو در 8 سال قبلی وزارت نیرویی آقای بیطرف با اهداف 4 سال آتی فرق دارد و لذا باید متناسب با اهداف خود افراد مورد نظر را برای مدیریت های کلیدی انتخاب کند.

وی تاکید کرد: در آن زمان افراد انتخاب شده متناسب با اهداف توسعه ای صنعت برق بود که مجموعا کارنامه مثبتی داشته اند. در این زمان شرایط فرق کرده و قاعدتا سیاست ها و برنامه های ایشان هم متناسب با شرایط فعلی تنطیم خواهد شد.

باقری ادامه داد: امروز بطور جدی وزارت نیرو از مقطع ایجاد رفاه و برق رسانی به کل شهرها و روستاهای کشور خارج شده است و با توجه به اینکه ضریب نفوذ برق سراسری و نزدیک به صددرصد شده است باید به فکر اقتصاد برق و اصلاح و ترمیم آن باشد.ما حساسیت خاصی داریم که آقای بیطرف برای تغییرات و برنامه هایی که می خواهد در این زمینه انجام دهد و برای مدیریتی که در صنعت برق پیاده می کند افرادی را انتخاب کند که ماموریتشان متناسب با نجات اقتصاد برق باشد.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق  توضیح داد: اقتصاد برق از وقتی که قیمت حامل های انرژی تغییر کرد و قیمت برق تکلیفی و واقعی از هم فاصله گرفت به مشکل خورد و چون از همان ابتدا و به صورت اصولی حل نشد تا به امروز ادامه پیدا کرده است و تبدیل به یک بحران برای صنعت برق و کشور شده است.

وی گفت: اگر آقای بیطرف بخواهد این مشکل را برطرف کند که اتفاقا تکیه گاه ها و ظرفیت های قانونی خوبی هم در این زمینه وجود دارد باید افرادی در کنار ایشان قرار بگیرند که به این مشکل اعتقاد داشته و برای حل آن تلاش کنند.

باقری با اشاره به اهمیت برنامه ریزی دقیق برای رفع این مشکل گفت: امیدواریم وی این حساسیت را داشته باشد و در این مسیر سندیکای صنعت برق و بخش خصوصی آمادگی کامل برای حل آن را خواهد داشت گرچه ممکن است کمی زمانبر باشد ولی به هر حال راهی جز این برای صنعت برق نمانده است.

وی بیان داشت: موضوع اصلی صنعت برق تامین مالی است. این اقتصاد مریض برق ریشه بسیاری از مشکلات و چالش های صنعت برق شده و برای درمان آن باید فکری اساسی داشت. بخش خصوصی هم از این جهت لطمه و صدمه دیده است.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق تصریح کرد: یکی از مشکلات دیگر صنعت برق که باید در کوتاه مدت به آن توجه داشته باشد موضوع رکود کاری است. باید پروژه های جدید تعریف شود.اگر قرار باشد سرمایه گذاری خارجی و فاینانس صورت گیرد حتما از کانال سندیکا و بخش خصوصی اقدام شود. نباید برای کشورهای خارجی اشتغال زایی کنیم در حالی که توان داخلی و ظرفیت های فعلی آن خالی مانده است.

باقری در پایان گفت: برای خروج صنعت برق از رکود باید بخش خصوصی به بازی گرفته شود. ارتباط دو سویه باید فعال شود چه در حوزه های مشورتی و چه عملیاتی و اجرائی. در این زمینه سندیکا آمادگی کامل داشته و بخش خصوصی منتظر حضور وی در وزارت نیرو است تا با شکل گیری این ارتباط دوباره به دوران رونق صنعت برق برگردیم.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار